שיא של נוסעים ותורים ארוכים בנתב"ג, ואלו היעדים הבולטים

72.6 אלף נוסעים יחלפו היום בנתב"ג וישברו את שיא תנועת הנוסעים מאז פרוץ הקורונה • העומסים אינם נעצרים בישראל: עובדי הביטחון של אל על הפזורים בעולם ואמונים על אבטחת הטיסות מנמלי התעופה הזרים, יצאו בקריאה כי הם "עומדים בפני קריסה"

עומס בנתב''ג היום / צילום: נתב''ג
עומס בנתב''ג היום / צילום: נתב''ג

העומסים בנתב"ג מגיעים לשיא: 72.6 אלף נוסעים יחלפו היום (ה') בנתב"ג וישברו את שיא תנועת הנוסעים מאז פרוץ הקורונה. מספר השיא לפני פרוץ המגפה בתנועה היומית עמד על 110 אלף נוסעים באחד מימי אוגוסט.

הנוסעים שהגיעו היום לשדה התעופה, פגשו בשעות הבוקר בעיקר עומסים כבדים ותורים משתרכים. עומסים אלה קיימים בעיקר בשעות הבוקר, בין השעות 05:00 ל-08:00, בשל עשרות המראות הבוקר (הסלוט המבוקש ביותר ליעדים הקרובים). הם חוזרים בגל לקראת שעות הצהריים ושוב לקראת צוואר ההמראות של הטיסות ליעדי צפון אמריקה המתרכזים סביב השעה חצות.

ההמתנה הממושכת בעיקר בדלפקי הבידוק נוצרת גם מנוסעים שמקדימים את הגעתם לשדה התעופה בפרק זמן של 4 ו-5 שעות לפני המראה, בשעה שדלפקי הבידוק עדיין סגורים. הנוסעים צריכים להצטייד בסבלנות רבה ולהבין שטיסתם עשויה להמריא בעיכוב (פעמים רבות כדי להמתין לנוסעים שיגיעו לשער העלייה למטוס), וכי על הקניות בדיוטי פרי הם עשויים כנראה לוותר. 

מדובר ביום שיא כאמור שיחזור על עצמו שוב ב-24 באפריל, אז צפויה תנועה של כ-73 אלף נוסעים. יום עמוס נוסף צפוי ב-17 וב-18 באפריל, עם תנועה מתוכננת של כ-69 אלף נוסעים בכל אחד מהימים הללו. מחר (ו') למשל צפויים לחלוף בנתב"ג כ-52 אלף נוסעים, וביום ראשון כ-68 אלף נוסעים, חלקם גם יחנכו את הקווים לשארם א-שייח'. 

צפי לעומס עד נובמבר לפחות 

העומסים בנתב"ג, שהם גם נחלת נמלי תעופה אחרים בעולם דוגמת בריטניה וארה"ב, נובעים ממכלול של כמה נסיבות - ממחסור בכוח-אדם, מגריעה של 45 דלפקי בידוק לטובת מתחם הבדיקות לנוחתים, עבור בקושי לבצע הליך צ'ק-אין באונליין לנוכח החובה להציג מסמכי קורונה על-פי דרישות מדינות היעד, ועל כן הליך הבידוק נמשך זמן רב יותר.

מנכ"ל נתב"ג, שמואל זכאי, אמר לאחרונה לגלובס כי הבחירה הייתה בין לצמצם את מספר הטיסות משמעותית ולהתאים את תנועת הנוסעים ליכולת התפעולית או לא להגביל את הטיסות ובכך לאפשר לנוסעים לשלם מחירים שפויים יותר (שהיו מזנקים ככל שההיצע היה קטן).

הבשורה הפחות נעימה היא שזכאי מעריך כי העומסים הללו יישארו עד לחודש נובמבר לפחות, ככל שתנועת הנוסעים תמשיך לשמור על רמת הביקושים הגבוהה יחסית.

מה שיוכל להקל על העומסים היא שינוי במדיניות הכניסה למדינות השונות - שינויים אלה יקצרו את הליך הבידוק של כל נוסע ויאפשרו לפעול יותר באופן דיגיטלי כמו בעבר.

זאת ועוד, זכאי מציין כי המחסור בכוח-האדם שמורגש בחברות שמעניקות שירותי קרקע למשל, פוגע גם בנותני השירותים שסביב לפעילות התעופתית - כך למשל בקרב החברות שמתדלקות את המטוסים הממתינים להמראה. התוצאה מביאה גם לעיכובים בהמראות וגם לשיעור גדול יותר של מזוודות שלא עולות לטיסה עם בעליהן. 

היעדים הבולטים 

ולאן טסים? היעד הבולט היום היה יוון, ואחריו טורקיה שחזרה במלוא עוצמתה למפת התיירות של הישראלים. אחרי טורקיה מדורגות איחוד האמירויות, איטליה, ארצות-הברית, צרפת וגיאורגיה.

העומסים כאמור אינם נעצרים בישראל. עובדי עמ"י תעופה (ביטחון אל על) הפזורים בעולם ואמונים על אבטחת הטיסות מנמלי התעופה הזרים, יצאו בקריאה כי הם "עומדים בפני קריסה".

לטענתם, החזרה לפעילות אינה תואמת לכוח-האדם המוצב בחו"ל, ולכן טיסות ממריאות בעיכוב ללא חלק מהמזוודות, "לאחר שהנוסעים עמדו בתורים זמן ארוך מהרגיל. מצב זה צפוי להחמיר בתקופה הקרובה יותר ויותר". 

טיסות ראשונות בשדה התעופה רמון 

בתוך כך, טיסות בינלאומיות נחתו היום לראשונה בנמל התעופה רמון, שמתעורר לאטו לחיים. שתי הטיסות שהגיעו מפריז הן סנונית ראשונה בתקווה לחידוש הפעילות הבינלאומית לשדה הדרומי.

משרד התיירות הכריז כי יחזיר את המענקים בשווי 60 אירו לנוסע לחברות שינחתו ברמון (גם כשרבים מהנוחתים עוברים לנפוש במדינות השכנות לנוכח מחירי החופשה באילת).