זכויות עובדים | שאלות ותשובות

כל מה שצריך לדעת על זכויות עובדים ומעסיקים בחופש פסח

השבוע יחול חג פסח ואיתו החופשות המרוכזות במקומות העבודה • האם מותר לכפות על עובד חופשה מרוכזת? האם עבודה בחו"ל המועד נחשבת לעבודה בחג? והאם המעסיק מחויב להכשיר את מקום העבודה לפסח? מדריך שאלות ותשובות באמצעות עו"ד שלמה יעקובוביץ', מומחה לדיני עבודה

זכויות עובדים ומעסיקים בחופש פסח / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
זכויות עובדים ומעסיקים בחופש פסח / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם מעסיק רשאי הוציא את העובדים לחופשה שנתית מרוכזת בחול המועד?

בתי המשפט קבעו שהמעסיק יכול להוציא את עובדיו לחופשה שנתית בתיאום והודעה מראש. מספר הימים שינוכו יהיו כמספר הימים שיהיו בחופש. בחלק ממקומות העבודה קיימים הסכמים ארגוניים בהם מקזזים כמות ימים פחותה.

לא ניתן לכפות על עובדים שאין להם מספיק ימי חופשה צבורים לצאת לחופשה אם הם אינם מעוניינים בכך. על המעסיק לשלם להם שכר בגין הימים שהיו בחופשה, ולהימנע מרישום יתרת חופשה "שלילית" על חשבון ימי חופשה עתידיים אלא אם קיימת הסכמה בין הצדדים.

האם עבודה בחול המועד נחשבת עבודה בחג?

לא. חול המועד נחשב כיום עבודה רגיל אלא אם נקבע אחרת בצו הרחבה, בהסכם קיבוצי או בחוזה אישי.

עו''ד שלמה יעקובוביץ' / צילום: מור בדיחי
 עו''ד שלמה יעקובוביץ' / צילום: מור בדיחי

האם ניתן לחייב עובד לעבוד בחג?

לא. עובד רשאי לסרב לעבוד בחג ללא צורך להסביר את סיבת הסירוב שלו ובלבד כי הודיע על הסירוב שלושה ימים לכל הפחות קודם ליום בו הוא נתבקש לעבוד. עובדים שעובדים במקומות עבודה מיוחדים כדוגמת מפעלים חיוניים או עבודות בטחון אינם רשאים לסרב.

האם עובד זכאי לתוספת שכר על עבודה בחג?

עובד גלובאלי לא זכאי לתשלום נפרד להבדיל מעובד שעבד שלא מתוך בחירה. לפי פסיקת בית הדין הארצי לעבודה מיוני 2020, על המעסיק לשלם לעובד שעתי שעבד בחג שלא מתוך בחירה, שכר בשיעור של לפחות 150% משכרו הרגיל. בנוסף יהיה זכאי לדמי חגים בשיעור 100% משכרו, אם מלכתחילה היה זכאי לדמי חגים. סך כל התגמול שהעובד זכאי לו יהיה בשיעור 250% משכרו הרגיל בגין שעות עבודתו בחג (150% עבור שעות עבודתו במהלך החג ובנוסף 100% נוספים כדמי חגים). הנטל להוכיח כי העבודה בחג הייתה מתוך רצון של העובד ולא מתוך כורח מוטל על המעסיק.

מהם "דמי חגים" ומי זכאי?

עובד גלובלי זכאי לתשלום עבור ימי היעדרותו ב-9 ימי חג, בהם יומיים בפסח, החל מיום עבודתו הראשון. עובד שעתי, שלא יכול לעבוד בשל החג זכאי לדמי חג שמשמעותה תוספת תשלום בגובה יום עבודתו. הזכאות לדמי חג קמה אם מתקיימים שני תנאים מצטברים: וותק של שלושה חודשים (אלא אם כן קיים הסכם קיבוצי מחייב שחל על המעסיק) וכן שהעובד לא נעדר מהעבודה יום לפני החג ויום לאחריו.

החוק מחייב את המעסיק לתת לעובד מתנה לחג?

לא קיימת חובה למעסיק להעניק מתנה לעובד אלא אם השתרש נוהג במקום העבודה. לצד זאת, ישנם ענפים בהם קיים הסכם קיבוצי ענפי/מיוחד או צו הרחבה שמחייב זאת.

האם מעסיק מחויב להכשיר את מקום העבודה לפסח לבקשת העובדים?

מלבד האיסור על מכירת חמץ, החוק לא המחייב מעסיקים להכשיר את מקום העבודה בפסח. על המעסיק לדאוג כי תנאי העבודה אינם פוגעים באמונתו הדתית של העובד באופן מכוון. על כן מומלץ למעסיק להגיע לפתרון מוסכם עם עובד המקפיד על כשרות, למשל - עבודה מהבית בימי החג או יציאה לחופשה בימי החג.

האם המעסיק יכול לאסור על עובדים להכניס אוכל לא כשר למקום העבודה?

מעסיק אינו רשאי לקבוע את סוג המזון אותו העובד צורך במהלך העבודה. לפיכך אי אפשר לחייב עובד לאכול אוכל כשר לפסח במקום העבודה. כפיתרון לקונפליקט וככל שיש לכך התכנות טכנית - מעסיק יכול ליצור מתחמים בהם ניתן לאכול אוכל כשר לפסח או חמץ.