קרן ההון סיכון הגדולה בסמר תקצה 250 מיליון דולר להשקעה בקריפטו

קרן ההון סיכון הודיעה לאחרונה על הקצאת הסכום להשקעה בקריפטו, ובחירת המיזמים שבהם תשקיע תיעשה באמצעות DAO - מנגנון קהילתי מבוזר • מה המשמעות של התהליך, מי יכול להצטרף לדאו, ובאילו תחומים לא ישקיעו שם

מטבעות קריפטוגרפיים. קרן בסמר תשקיע באמצעות מנגון קהילתי מבוזר / צילום: Shutterstock
מטבעות קריפטוגרפיים. קרן בסמר תשקיע באמצעות מנגון קהילתי מבוזר / צילום: Shutterstock

בשבוע שעבר הודיעה קרן ההון סיכון הגדולה בסמר על הקצאת 250 מיליון דולר להשקעה בקריפטו. אין כאן לכאורה חידוש או הפתעה, שכן הקריפטו הוא התחום הלוהט ביותר מבחינת קרנות ההון סיכון השנה, והן מקצות לו כספים רבים. אולם בסמר לקחה את זה צעד נוסף קדימה כשהודיעה כי תחליט באילו מיזמים להשקיע באמצעות DAO.

הדאו (decentralized autonomous organization) הוא ארגון אוטונומי מבוזר שקם על רשת הבלוקצ'יין, ונועד לאפשר לאנשים לקבל החלטות יחד. הטוקנים של הארגון מאפשרים זכויות הצבעה על נושאים שנקבעו בקוד ההקמה שלו, והוא מאפשר לאנשים להתנהל יחד למען אינטרס משותף.

הכלי הזה מעורר עניין רב בקרב גופים שונים שמחפשים לרתום כוח של קהילות לקבלת החלטות, מצד שני המעמד המשפטי של ה-DAO עדיין לא ברור ומייצר שאלות רבות. בבסמר הרגישו כי בעולם הקריפטו, מיזמים רבים רחוקים מאוד מהקרנות - מאחר שהטכנולוגיה חדשה יחסית וישנה הצפה בתחום, שכרגע לקרן אין היכרות מספקת עם הגורמים הפעילים בו. "חשבנו איך נכון יהיה להגיע למיזמים הללו, ואחת מהשותפות הציעה שנשתמש ב-DAO, שירתום יותר אנשים מעולמות הקריפטו לטובת העניין. כך אנחנו גם יוצרים קהילה וגם נעזרים באנשים שהאינטרסים שלהם הם הצלחת מיזמים בתחום על מנת להכיר יותר ויותר מיזמים", מספר בראיון לגלובס עמית קרפ, שותף בקרן בסמר.

עמית קרפ, שותף בקרן בסמר / צילום: אבישי פינקלשטיין
 עמית קרפ, שותף בקרן בסמר / צילום: אבישי פינקלשטיין

איך זה בעצם יעבוד - המחזיקים בדאו נדרשים להון עצמי על מנת להשקיע יחד איתכם? הם יכולים בכלל לעשות זאת?
קרפ: "אני רוצה לפתוח בזה שגם מבחינתנו זה ניסוי, ויש דברים שעדיין לא הוחלטו ונמצאים כרגע בשלבים שונים של הגדרה. בשלבים ההתחלתיים יש יותר שליטה אצלנו, אבל בהמשך השאיפה היא לשחרר את זה לגמרי ולתת לקהילה לנהל את עצמה. אנחנו כרגע הקמנו את הדיסקורד שלנו (רשת חברתית שמרכזת פעילות קריפטו ענפה, א"א),  ומי שמצטרף מקבל טוקנים של הדאו ללא עלות. בדאו יש נציגים של הקרן שמחזיקים גם הם בטוקנים כמובן, וקבענו קריטריונים שונים להצטרפות, אבל אין צורך בהון עצמי, או לבצע השקעות ביחד איתנו, הכסף מגיע מהקרן. אנחנו עכשיו מגבשים עקרונות להשקעות שהדאו יבצע".

מה זה DOA

Decentralized Autonomous Organization - ארגון אוטונומי מבוזר שקם על רשת הבלוקצ'יין ונועד לאפשר לאנשים לקבל החלטות יחד. במנגנון זה הטוקנים של הארגון מאפשרים זכויות הצבעה על נושאים שנקבעו בקוד ההקמה שלו, והוא מאפשר לאנשים להתנהל יחד למען אינטרס משותף

"אם השקעות הדאו יהיו טובות, יגיע ערך, ואנחנו נתגמל בטוקנים"

אז מהו למעשה ה"רווח" למי שמצטרף לדאו?
"למצטרפים יש זכות הצבעה וגישה לקהילה המקצועית שלנו, והמטרה היא שתתגבש קהילה שתבחן את הפרויקטים ותשקיע בהם. אבל בנוסף להחלטת ההשקעה הראשונית עצמה, אנחנו שואפים שהקהילה תעניק גם תמיכה למיזמים שהשקענו בהם, מגיוס עובדים ועד לעזרה בצמיחה. ככל שהקהילה במסגרת הדאו תעשה עבודה טובה, לטוקנים עצמם יהיה ערך גבוה יותר, ומשם יגיע הערך. ואם ההשקעות יהיו טובות אנחנו נתגמל את המחזיקים בטוקן".

איך מצטרפים לדאו?
"יש טפסי הרשמה בדיסקורד".

המצטרף יוכל למכור את הטוקן לכל מי שירצה, או שיש על זה וטו?
"זה עוד לא הוחלט".

אתם תשקיעו בכל מה שחברי הדאו ימליצו עליו בהצבעה, או שיש לכם זכות וטו?
"יש מנגנון של וטו, אבל אנחנו נשתמש בו להשקעות בדברים שיכולים לפגוע במוניטין שלנו, כמו השקעה בסטארט-אפ שעוסק בהימורים או דברים לא חוקיים. מעבר לכך אנחנו מעוניינים שהדאו יוביל אותנו להשקעות שלא היינו מגיעים אליהן לבדנו, ולא נרצה להגביל את ההחלטות שלו.

"הדרך של הדאו להתמודד עם בחירת השקעה לא טובה היא על ידי הגבלת סכום ההשקעה בכל מיזם".

"יכולת הניטור והפיקוח על בחירת ההשקעות נמוכה"

אתם לא חוששים מניצול לרעה, שאנשים בדאו ימליצו על השקעות שיש להם בהן עניין?
"זו אפשרות, אבל קשה לנו להאמין שכל האנשים שיבחרו להצטרף לדאו ויעמדו בקריטריונים שקבענו מגיעים רק בשביל לנצל אותו לרעה. וגם אם יהיה ניצול לרעה, במסגרת מגבלת גובה ההשקעה בדאו נצליח להתמודד עם זה. אנחנו לא יכולים לצאת מהנחה שהכל יהיה תרמית, הרי המטרה פה היא להשקיע גם בעולמות ה-web3 וה- DEFI, ומכיוון שהכול כאן מבוזר, ויש הרבה מאוד פרויקטים, יש הגיון בלהשתמש במנגנון מבוזר כדי להגיע להחלטות השקעה. לעשות את זה בצורה מובנית וברורה ובהיקף נרחב".

מה האתגרים שאתם רואים בבחירה במנגנון הזה?
"כבר היום אנחנו נעזרים במנגנון של מומחים לקבלת החלטות להשקיע בחברות שונות, אבל היום יש לנו יכולת ניטור ופיקוח גבוהה על המנגנון, בעוד שבדאו יכולת הניטור והפיקוח תהיה נמוכה הרבה יותר. המטרה המוצהרת היא בשלבים המאוחרים יותר לתת לקהילה להתנהל באופן עצמאי, וזה אתגר לא קטן".