ראש העיר אילת שואף שחברות תעופה זרות יפעילו טיסות בקו נתב"ג-רמון, האם זה אפשרי?

לאחר סגירת שדה דב, פתיחת הטיסות הישירות מתל אביב לשארם א-שייח' והרעה בשירותי חברות התעופה הפנים-ארציות - באילת דורשים משרת התחבורה "תחרות הוגנת לאילת ע"י פתיחת קו טיסות הפנים לאילת גם לחברות זרות"

ראש עיריית אילת, אלי לנקרי / צילום: רועי בית און
ראש עיריית אילת, אלי לנקרי / צילום: רועי בית און

ראש עיריית אילת אלי לנקרי שיגר פנייה לשרת התחבורה מרב מיכאלי , בו הוא דורש "תחרות הוגנת לאילת על-ידי פתיחת קו טיסות הפנים לאילת גם לחברות זרות".

את הדברים כתב לנקרי על רקע החשש המוצדק של העיר אילת עם פתיחת הטיסות הישירות מתל אביב לשארם א-שייח', יעד מעניין עבור הנופשים הישראלים בעיקר לנוכח מחירי הלינה בבתי המלון והתמורה בעד הכסף. "אילת חייבת לקבל תנאים הוגנים מהמדינה על-מנת שתוכל להתמודד עם התחרות הגדולה המתפתחת מסביבה", ציין ראש העירייה.

לנקרי הזכיר את הפגיעה בתושבי אילת לאחר סגירת שדה דב "ובחודשים האחרונים גם בעקבות הרעה בשירותי חברות התעופה הפנים-ארציות, בתוכם ביטול טיסות הבוקר המוקדמות, העלאת מחירים, שיבושים קשים בלוח הטיסות, ביטולי טיסות וביטול שרות הלקוחות". נזכיר כי החברות שמפעילות טיסות בקו הן ישראייר וארקיע. לנקרי גם חושש מצמצום לו"ז הטיסות לאילת היות שהחברות עשויות להפנות מטוסים לטיסות לשארם א-שייח'.

"אינני מלין על התחרות שזה מייצר לעיר אילת, ואולם כפי שאפשרתם לחברות ארקיע וישראייר לפעול בקו החדש, אני דורש כי תאפשרו לחברות זרות המעוניינות בכך לפעול בקו אילת-תל אביב". בחזון של לנקרי תתאפשר הפעלת טיסות מנתב"ג לרמון על-ידי חברות זרות. לכאורה הרעיון אינו מופרך אלא שהתרחיש שהוא יתממש בעל סיכוי אפסי.

ריאנאייר בשעתו הביעה עניין בהפעלת טיסות מנתב"ג לאילת במסגרת עצירה מיוחדת בנתב"ג בטיסות שמפעילה החברה מאירופה, העלאת נוסעים והמשך לאילת. אפשר לדמיין מה תסריט כזה היה עושה למחירי הטיסות לאילת שהיו יורדים למחירי לואו קוסט של ממש, אלא שתסריט כזה יישאר בדמיון. כדי שחברה זרה תפעיל טיסות פנים בתוך מדינה שאינה בסיס הפעילות שלה נדרש הסכם חופש ששי, כלומר היתר להפעלת טיסות פנים על-ידי חברה לא מקומית. הסכם כזה לא קיים במדינות רבות, ויש להניח שכדי לשמור על חברות התעופה המקומיות הוא גם לא יתרחש בישראל.

חברות תעופה זרות ניסו בעבר גם לקבל היתר המכונה חופש חמישי, חופש כזה מאפשר לחברת תעופה להפעיל טיסות ממדינה זרה למדינה אחרת שבשתיהן אין לחברה בסיס הפעלה (האב). גם היתר כזה לא ניתן מעולם בישראל והוא לא צפוי להינתן בנימוק שהוא יצור תחרות שחברות התעופה הישראליות לא יוכלו להתמודד עמה. חברת הלואו קוסט וייז אייר ביקשה בשעתו להקים בסיס פעילות בישראל - באופן הזה היה מתאפשר לה להפעיל טיסות מישראל ליעדים שונים כפי שהיא מפעילה מאבו דאבי, בקשתה סורבה.