עובדי משרד החוץ מחריפים את העיצומים; הפעילות באוקראינה תימשך

ועד עובדי משרד החוץ מחריף את העיצומים לאחר פיצוץ במו"מ עם האוצר • בין הנפגעים מהעיצומים: עשרות משפחות שהביאו תינוקות באמצעות פונדקאיות בגאורגיה ונמצאות כעת בהמתנה לקבלת מסמכי התינוקות כדי שיוכלו לשוב לארץ: "מרגישים כמו שבויים של מדינת ישראל"

שר החוץ יאיר לפיד / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שר החוץ יאיר לפיד / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

ההתרחשויות באוקראינה ופעילות משרד החוץ שם הפנו את הזרקורים מסכסוך העבודה הקיים במשרד כבר חודשים ולא מגיע לפתרון.

ועד עובדי משרד החוץ מחריף מהבוקר (א') את העיצומים לאחר פיצוץ במשא-ומתן עם האוצר. ביום חמישי התקיימה ישיבת משא-ומתן באגף השכר באוצר לאחר חודשים של דשדוש במגעים ועיצומים שנקטו העובדים.

לטענת אנשי משרד החוץ, "הציפייה האדירה הפכה למפח-נפש. נציגי הממונה על השכר במשרד האוצר נקטו אסטרטגיה של היתממות וסירבו לתת מענה לאף אחת מדרישות העובדים. בזמן שלוחמי משרד החוץ מצילים ישראלים באוקראינה - במשרד האוצר החליטו להפנות את האש לעובדי משרד החוץ ולהילחם בנו".

נציגי האוצר סירבו להיענות לדרישות העובדים להפסיק את הפגיעה בשכרם ובתנאי העסקתם ולהחזיר את הכספים שנלקחו מהם באופן חד-צדדי. נציגי האוצר אף טענו כי אינם מכירים את תנאי ההעסקה של העובדים, וכי הנהלת משרד החוץ לא דנה עמם על הבעיות הקשורות לעובדים.

"באוצר מתייחסים אלינו באדישות וכתף קרה"

הפגישה, שהתקיימה לאחר התערבות ישירה של שר החוץ יאיר לפיד מול שר האוצר אביגדור ליברמן, הובילה לציפיות גבוהות של העובדים לפתרון אמיתי למצוקתם, אך לדבריהם הם יצאו מהפגישה מאוכזבים. 

בשל כך הודיע ועד עובדי משרד החוץ על שורה של החרפות בעיצומי העובדים, שייכנסו לתוקף היום ויכללו הפסקה מוחלטת של תכתובות אלקטרוניות, ובהן הודעות דוא"ל, מברקים ותכתובות וואטסאפ בין המטה לנציגויות, הפסקת קשרי העבודה בין עובדי משרד החוץ למשרד ראש הממשלה והמל"ל, הפסקת כלל הטיפול בביקורים יוצאים של נבחרי ציבור, פגיעה נרחבת במערך הדואר הדיפלומטי ועצירת רוחבית של כל טיפול באשרות העבודה בכל הנציגויות בעולם. צעדים אלה מתווספים לעיצומים שכבר מתקיימים היום במשרד החוץ ואשר כבר הובילו לפגיעה נרחבת בשירות לציבור. 

ועד עובדי משרד החוץ הודיע כי לפי שעה תוחרג הפעילות באוקראינה מהעיצומים, כדי למנוע סכנה לחיי אזרחים ישראלים. "בזמן שלוחמי משרד החוץ מצילים כל ישראלי שנמצא באוקראינה, כאן במשרד האוצר מתייחסים אלינו באדישות וכתף קרה, נלחמים בנו ומפנים את האש אלינו. אנחנו לא נוכל להשלים עם זה ונצטרף להחריף את העיצומים" אמר יו"ר ועד עובדי משרד החוץ, יוסי לוי-ספרי, שעדכן גם את שר החוץ יאיר לפיד בהתנהלות שבה נתקלו העובדים.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "ועד עובדי משרד החוץ ונציגי ההסתדרות נפגשו ביום חמישי לראשונה עם נציגי משרד האוצר. מרבית הנושאים שהועלו בפגישה צריכים להתברר אל מול הנהלת משרד החוץ. בפגישה הוסכםכי ישנם מספר נושאים שיידונו במסגרת הסכם השכר הבא. בכוונת משרד האוצר לקבוע פגישה נוספת על-מנת להמשיך את השיח". 

"מרגישים כמו שבויים של מדינת ישראל" 

בין הנפגעים מעיצומי העובדים נמצאות עשרות משפחות שהביאו תינוקות באמצעות פונדקאיות בגאורגיה. בבניין בטביליסי שוכנות גם כעת עשרות משפחות בהמתנה לקבלת מסמכי התינוקות שנולדו, כדי שיוכלו לשוב לישראל. אחת מהן, גליה בן דוד, נמצאת בטביליסי כבר כמעט חודשיים ולא רואה את הסוף. בשיחה עם גלובס סיפרה כי היא ובן זוגה השקיעו הון רב (כ-100 אלף דולר) בתהליך הפונדקאות, ולפני חודש נולדה בתם לאם פונדקאית מקומית. הם ליוו את התהליך וקיוו שבתוך שבועות יוכלו לשוב לארץ, אלא שבשל העיצומים השגרירות לא מוציאה עבור התינוקת את הניירות המתאימים לאזרחות ואת הדרכון הישראלי.

השהייה מביאה להוצאות מרובות וגם להיעדרות ממקום העבודה של שני ההורים. "אנחנו שומרי תורה ומצוות ומתקשים מאוד להשיג כאן אוכל כשר", מספרת בן דוד. "הרב אישר לנו לתת מזון תינוקות ללא כשרות לתינוקת, כי אין כאן את המזון הכשר. מצבי הבריאותי בשל היותי מושתלת כליה הידרדר, והתרופות נגמרות, והמצב הנפשי גם הוא קשה מיום ליום.

"אנחנו מרגישים כמו שבויים של מדינת ישראל. אני לא מבינה למה זה הגיע אלינו - נשים שרוצות להביא חיים לעולם. מישהו צריך להפסיק את זה ועכשיו, אין לנו יותר זמן וכוחות להמשיך ככה".

הבעיה מחריפה מיום ליום, שכן בכל שבוע מתווספות עוד עשרות משפחות שהתינוקות שלהן נולדים כאן, וההורים ייאלצו להישאר בגאורגיה עד לקבלת המסמכים.

בנוסף, עובדי השגרירויות והקונסוליות לא מנפיקים אישורים לעובדים הזרים שאמורים להגיע לישראל מסין, מטורקיה וממדינות נוספות, אלפי עובדים נמצאים בהמתנה, והפרויקטים שבהם הם היו אמורים לעבוד מתעכבים.