מסתמנת הסכמה אירופית לנתק את רוסיה מסוויפט

בעקבות לחץ ציבורי ומאמץ דיפלומטי של אוקראינה, יותר ויותר מדינות באירופה מסכימות על ניתוק רוסיה מרשת התקשורת הבנקאית העולמית: איטליה, קפריסין והונגריה הודיעו כי יתמכו

הפגנה נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה בפריז, היום / צילום: Associated Press, Adrienne Surprenant
הפגנה נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה בפריז, היום / צילום: Associated Press, Adrienne Surprenant

בשעות האחרונות מסתמנת הסכמה אירופית לנתק את רוסיה מרשת התקשורת הבנקאית העולמית סוויפט. עד כה צעד זה, ששר החוץ הצרפתי הגדיר כ"אופציה הגרעינית" של הסנקציות הכלכליות, לא הוכרז, בשל התנגדות של כמה ממדינות אירופה. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר במסיבת עיתונאים אתמול כי "האירופאים מעדיפים לא לעשות זאת בשלב זה".

אולם היום, החל מהבוקר ובעקבות לחץ ציבורי ותקשורתי ומאמץ דיפלומטי של אוקראינה ובעלות בריתה במזרח אירופה, החלה התמונה להשתנות. שר החוץ האוקראיני עידכן בבוקר בטוויטר כי בעקבות שיחות עמה, קפריסין הסירה את התנגדותה לסילוק רוסיה מסוויפט. קפריסין היא יעד להון רוסי רב ותושבים רוסים רבים הם בעלי אזרחות קפריסאית, ורשומים בה עסקים וחברות רוסיות.

לאחר מכן הודיע נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי על "עידן חדש ביחסים" בין איטליה לאוקראינה, אחרי שראש הממשלה מריו דראגי אמר לו בשיחת טלפון כי ארצו מוכנה לוותר על התנגדותה לנתק את רוסיה מהרשת. בשעות הצהריים עידכן ראש ממשלת פולין כי בשיחה עם ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה שנחשב לבעל עמדות פרו-רוסיות באיחוד, הבטיח לו האחרון כי הונגריה תהיה מוכנה לסלק את רוסיה מסוויפט.

אורבן אישר זאת בעצמו בהמשך היום , כשאמר לכתבים כי "הונגריה הבהירה שאנחנו תומכים בכל הסנקציות, כך שלא נחסום שום דבר. מה שראשי הממשלה של האיחוד האירופי יסכימו, אנחנו נסכים לו ונתמוך בו".

לחץ על גרמניה

כעת נראה כי המתנגדת היחידה למהלך הנה גרמניה, שלה עסקים ענפים עם רוסיה. ניתוק סוויפט יגרום הפסדים מיידים לחברות גרמניות שייצאו סחורה לרוסיה, וגם צפוי לגרום להפסקה מיידית של הזרמת גז טבעי לגרמניה, בשל העובדה כי הרוסים לא יוכלו לקבל עליו תשלום. הבנקים הגרמנים דויטשה בנק וקומרצבנק חשופים במיוחד לרוסיה, והמבטח הגרמני אליאנץ מחזיק בחוב רוסי ממשלתי בשווי מיליארדים, לפי הדיווחים.

גרמניה ניצבת כעת בפני לחץ עצום לשנות את עמדתה. היום בערב אמורים ראש ממשלת פולין וראש ממשלת ליטא להיפגש בברלין עם קנצלר גרמניה אולף שולץ. 

אחרי הצהריים המשיכה גרמניה בהתנגדותה לניתוק גורף של רוסיה מ"סוויפט". שרת החוץ אנלנה ברבוק הודיעה כי גרמניה עובדת "בדרגים הגבוהים ביותר" על מנת שההגבלות על גישת מוסדות פיננסיים רוסיים לרשת יהיו "יעילות וממוקדות". המשמעות היא שגרמניה אינה תומכת בניתוק גורף של כל המוסדות הפיננסיים והבנקים הרוסים מהמערכת. "אנחנו רוצים שזה יפגע באנשים הנכונים", הוסיפה ברבוק.

אם בנקים רוסיים אכן ינותקו מסוויפט, אפשר לצפות לזינוק במחירי גז טבעי, נפט גולמי, חיטה ומתכות שרוסיה מייצאת, לצניחת הבורסה ולפיחות ברובל. רוסיה תוכל להמשיך לסחור עם סין ובתוך המדינה. העמדה של בייג'ינג במצב זה בנוגע לעימות הופכת להיות קריטית. הסינים נמנעו בהצבעה על גינוי רוסיה במועצת הביטחון, וישנם דיווחים על כך שהתמיכה שלהם במוסקבה נשחקת.