נחת לעידן עופר: איי.סי.אל סוגרת את 2021 עם רווח נקי של 800 מיליון דולר כמעט

ברבעון הרביעי לבדו הציגה חברת הדשנים הכנסות של כ-2 מיליארד דולר, ורווח של 283 מיליון דולר • המנכ"ל צולר: "אקורד סיום מוצלח לשנת 2021, עם שיא כל הזמנים ב-EBITDA"

רביב צולר, נשיא ומנכ''ל ICL / צילום: נטלי כהן-קדוש
רביב צולר, נשיא ומנכ''ל ICL / צילום: נטלי כהן-קדוש

סיום חזק לשנה מצוינת. חברת איי.סי.אל  (כימיקלים לישראל, כיל לשעבר) דיווחה היום כי רשמה ברבעון הרביעי של 2021 רווח נקי לבעלי המניות של 283 מיליון דולר, וזאת לעומת 65 מיליון דולר בלבד ברבעון המקביל ב-2020.

הכנסות החברה גדלו ברבעון הרביעי ב-55% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו ב-2.03 מיליארד דולר. עוד עולה מתוצאות הרבעון, כי הרווח הגולמי קפץ ב-112% ל-857 מיליון דולר והרווח התפעולי צמח ל-461 מיליון דולר, לעומת 139 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2020.

בשנת 2021 כולה צמחו הכנסות איי.סי.אל גרופ ב-38% ל-6.95 מיליארד דולר והרווח הנקי לבעלי המניות זינק ל-783 מיליון דולר, לעומת 24 מיליון דולר בלבד בשנת הקורונה של 2020. במקביל לפרסום התוצאות, הודיעה איי.סי.אל כי תשלם לבעלי מניותיה דיבידנד של 169 מיליון דולר בגין רווחי הרבעון הרביעי.

רביב צולר, מנכ"ל איי.סי.אל, ציין כי "הרבעון הרביעי היה אקורד סיום מוצלח לשנת 2021, עם מכירות של למעלה מ-2 מיליארד דולר ושיא כל הזמנים ב-EBITDA (רווח תפעולי לפני פחת והפחתות) המתואם לרבעון רביעי בסך 575 מיליון דולר. למעשה, כל עסקי המוצרים המיוחדים שלנו סיפקו תוצאות שיא של כל הזמנים לרבעון רביעי ולשנה כולה.

"המשכנו ליהנות מהתמקדותנו האסטרטגית בצמיחה ארוכת טווח של עסקי המוצרים המיוחדים, כאשר הביצועים ברבעון זה נתמכו באופן משמעותי גם על-ידי ביקושים חזקים ומחירים גבוהים יותר במרבית השווקים, והמשך העליות במחירי הסחורות. כל ארבעת המגזרים העסקיים של החברה תרמו משמעותית לתוצאות, עם גידול דו-ספרתי במכירות וב-EBITDA, ובאו לידי ביטוי ברבעון נוסף של צמיחה ברווחיות וברווח הנקי", הדגיש צולר.

ה-EBITDA המתואם של החברה צמח ב-2021 ב-66% ל-1.64 מיליארד דולר (23.6% מסך ההכנסות). להערכת צולר, ב-2022 יצמח ה-EBITDA המתואם ב-13% עד 25% לטווח של 1.85-2.05 מיליארד דולר.

זינוק של 84% במכירות מגזר האשלג

פעילותה של איי.סיאל מחולקת כיום לארבעה מגזרים שונים. במגזר המוצרים התעשייתיים נרשמה ברבעון הרביעי צמיחה של 26% במכירות ל-422 מיליון דולר ועלייה של 39% ברווח התפעולי ל-111 מיליון דולר.

מגזר זה מייצר ברום מתמיסה בריכוז גבוה בים המלח, וכן תרכובות מבוססות-ברום במתקנים בישראל, בהולנד ובסין. בנוסף, המגזר מייצר מלחים, מגנזיום כלוריד, מוצרים מבוססי-מגנזיה, מעכבי בעירה מבוססי-זרחן ונוזלים פונקציונליים.

לדברי החברה מחירים ברמות שיא, לצד המשך ביקושים חזקים באזורי מפתח ובמוצרים מרכזיים, הניעו רבעון חזק נוסף במגזר זה. ההשפעה החיובית על הרווח התפעולי קשורה בעיקרה לגידול בכמויות המכירה של מוצרים מבוססי-ברום, ממחירי שיא של הברום האלמנטרי בסין ומעלייה במחירי המכירה של מעכבי בעירה מבוססי-ברום ומבוססי-זרחן, כמו גם של מינרלים מיוחדים.

מגזר האשלג מייצר ומוכר בעיקר אשלג, תוך שימוש בתהליך אידוי לשם הפקת אשלג מים המלח בישראל ובכרייה קונבנציונלית במכרה תת-קרקעי בספרד. בנוסף, המגזר מייצר ומוכר פוליסולפט שמקורו במכרה Boulby של החברה באנגליה, וכן מלח ומגנזיום מים המלח בישראל.

ברבעון הרביעי של 2021 עלו מכירות מגזר האשלג ב-84% ל-698 מיליון דולר ואילו הרווח תפעולי של מגזר זה צמח ב-510% ל-244 מיליון דולר. המחיר הנגזר הממוצע לטונה אשלג הסתכם ברבעון הרביעי ב-487 דולר, ושיקף עלייה של 114% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2020, כאשר השפעות עליות המחיר האחרונות צפויות להמשיך ולהשפיע על התוצאות במחצית הראשונה של 2022.

אשלג משמש בין השאר כחומר דישון לחקלאות, והעלייה החדה במחירו בשנה האחרונה נובעת בעיקר מהעלייה החדה במחירי הסחורות החקלאיות בעולם. מדד מחירי הדגנים עלה בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד עקב המשך הביקוש הגלובלי החזק, כאשר מחיר החיטה עלה ב-40.9%, התירס ב-35.4%, האורז ב-16.3% ופולי הסויה ב-8.9%.

מגזר פתרונות הפוספט מפעיל את שרשרת ערך הפוספט של החברה, ועושה שימוש בסלע פוספט ובחומצה זרחתית באיכות דשן לייצור מוצרים מיוחדים מבוססי-פוספט שהינם בעלי ערך מוסף גבוה יותר, ובנוסף מייצר ומוכר דשנים מבוססי-פוספט.

סך מכירות מגזר הפוספט צמחו ברבעון הרביעי ב-22% ל-609 מיליון דולר, ואילו הרווח התפעולי של מגזר זה גדל ב-362% ל-97 מיליון דולר. ההשפעה החיובית על הרווח התפעולי נבעה בעיקרה מכמויות מכירה גבוהות של חומצות ומלחים בכל האזורים, וכן מלעליית מחירי המכירה של דשני פוספט, חומצות ומלחים.

מגזר פתרונות חדשניים לחקלאות שואף להגיע להובלה גלובלית בשוקי הדשנים המיוחדים באמצעות חיזוק מעמדו בשוקי הליבה של חקלאות מיוחדת, גננות נוי, מדשאות ואדריכלות נוף, ובאמצעות התרחבות לשווקים הנמצאים בצמיחה מהירה כגון ברזיל, הודו וסין. בנוסף, שואף המגזר למנף את יכולות המחקר והפיתוח הייחודיות שלו, ניסיונו האגרונומי הניכר, נוכחותו הגלובלית, האינטגרציה האנכית לאשלג ולפוספט ויכולותיו בתחום הכימיה, וכן להטמיע וליצור סינרגיות מפעילויות עסקיות שנרכשו.

ברבעון הרבעון רביעי גדלו מכירות מגזר זה ב-133% ל-217 מיליון דולר ואילו הרווח התפעולי זינק ב-560% ל-33 מיליון דולר. לדברי החברה, צמיחה אורגנית משמעותית, בנוסף על שתי הרכישות בברזיל, תרמה לצמיחה החזקה ברבעון הרביעי בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. המשך המומנטום החיובי בפעילו זו נבע מביקוש חזק וגידול בכמויות המכירה במרבית האזורים וקווי הפעילות, לצד עליות מחירים, אשר קוזזו בחלקם מעלייה במחירי חומרי הגלם.