סטורנקסט | בלעדי

לפי שווי של 300 מיליון שקל: סטורנקסט בדרך לבורסה בתל אביב

בעלי חברת המידע והבינה העסקית, בית ההשקעות ווליו בייס והמנהלים, מתכננים גיוס של כמה עשרות מיליוני שקלים ולהנפיקה לפי שווי של 300 מיליון שקל • בעבר הייתה החברה בבעלות ענקית התוכנה ריטליקס וכן ישראכרט, קוקה קולה ודסק"ש

הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Shutterstock

אחרי שהשתלטה על תחום איסוף וניתוח נתוני שוק מוצרי הצריכה בישראל, פועלים בעליה של חברת סטורנקסט (StoreNext) להנפיק את מניותיה (IPO) בבורסה בת"א, ולגייס כמה עשרות מיליוני שקלים לפי שווי חברה מוערך בכ-300 מיליון שקל. כך נודע לגלובס.

סטורנקסט מגדירה את עצמה כחברה טכנולוגית המעניקה פתרונות לטרנספורמציה דיגיטלית של תהליכים עסקיים בין חברות (B2B) ונמצאת כיום בבעלות בית ההשקעות ווליו בייס ומנהלי החברה. עד לפני כשבע שנים היא הייתה בשליטת ענקית התוכנה הישראלית ריטליקס, שעסקה בפיתוח מערכות תוכנה לרשתות קמעונאיות, בעיקר לסופרמרקטים ולחנויות נוחות.

בשנת 2013 נרכשה ריטליקס על-ידי חברת NCR האמריקאית תמורת 800 מיליון דולר, מידיהם של קרן פימי וקבוצת אלפא (שעם חבריה נמנים כמה ממייסדי אמדוקס). כשנתיים לאחר מכן, מכרה NCR את החזקותיה של ריטליקס בסטורנקסט לידי ווליו בייס ומנהלי החברה, לפי שווי של כ-50 מיליון שקל בלבד לסטורנקסט.

בהמשך קנו בעלי השליטה החדשים בסטורנקסט גם את יתר בעלי המניות שהחזיקו בחברה - החברה המרכזית לייצור משקאות קלים (קוקה קולה ישראל), ישראכרט ודיסקונט השקעות.

כיום מחזיקה ווליו בייס בכ-60% ממניות סטורנקסט ומנהלי החברה ביתרה. מנכ"ל סטורנקסט הוא גיא מלישקביץ, שמילא בעבר שורת תפקידים בקוקה קולה ישראל (החברה המרכזית למשקאות), בהם סגן מנהל המכירות ועוד.

מספקת מידע לקבלת החלטות

סטורנקסט עוסקת באוטומציית תהליכים B2B, ובמסגרת זו מאפשרת ללקוחותיה ניהול יעיל של תהליכי רכש, כספים ושרשרת האספקה. כן היא פועלת בתחומי הדאטה והאנליזה. מחזור ההכנסות שלה עומד ככל הידוע על עשרות מיליוני שקלים בשנה.

בתחום אוטומציית התהליכים סטורנקסט מציעה ללקוחותיה פלטפורמות להתמודדות עם כמויות מידע גדולות שיאפשרו ללקוחות ניהול קשר דיגיטלי מול ספקים, גופים פיננסיים ועוד. פלטפורמות חכמות אלו מיועדות להתמודד בכל רגע עם כמות עצומה של מידע ונתונים ומאפשרות לגופים עסקיים לנהל את כל הקשר העסקי מול ספקיהם באמצעות פורטל ספקים באופן דיגיטלי מלא וכן לייבא נתונים פיננסיים מכל בנק בישראל או בעולם לתוך מערכות המידע הארגוניות. 

תחום הדאטה והאנליזה כולל הספקת מידע המבוסס על נתוני מכירות רשתות וחנויות הקמעונות בשוק מוצרי הצריכה בישראל. מטרת המידע היא ללמד על היקפי השוק, מבחינה כמותית וכספית, קטגוריות המוצרים הנכללים בו, מחירי המוצרים ונתחי השוק, וכן ללמד על השתנות הנתונים לאורך זמן. כל זאת, באמצעות חיבור ישיר למערכות הקופות של למעלה מ-2,600 נקודות מכירה.

לפי נתוני סטורנקסט מהשנה שעברה, החנויות המשדרות לה נתוני אמת, מהוות למעלה מ-85% מסך המכר בשוק ה-FMCG - שעיקרו תחום המזון והמשקאות וכן מוצרי טיפוח אישי ומוצרים לבית. בסטורנקסט מסבירים, כי שוק זה "מאופיין בדינמיות עצומה, שמקורה במגוון של עשרות אלפי פריטים שונים, הנרכשים על-ידי הצרכנים מידי יום והינם בעלי אורך חיי מדף קצר במיוחד".

החברה מעניקה ללקוחותיה מערכות BI (בינה עסקית) למעקב אחר מדדים שונים, המאפשרים לזהות מגמות בתחום פעילותם. כמו כן, היא מספקת להם מחקרי שוק, אנליזות ומערכות מתקדמות אחרות המשמשות את לקוחותיה לקבל החלטות עסקיות. המידע משמש בעיקר את יצרני ויבואני המוצרים, וכן את הקמעונאים המעוניינים לעקוב אחרי חלקם בשוק ולהבין מגמות כלליות כפי שבאות לידי ביטוי בנתוני השוק.

 עם לקוחותיה של סטורנקסט נמנות רשתות ויצרניות המזון הבולטות בישראל בהן אסם, שטראוס, קוקה קולה, תנובה, טמפו, רמי לוי, טיב טעם, זוגלובק, יוניליוור ויפאורה. נוסף להן, לסטורנקסט לקוחות רבים מענפי פעילות אחרים, ובהם יבואניות ומשווקות מוצרי הצריכה סנו, דנשר, שסטוביץ רשת בתי הכלבו המשביר לצרכן ורשת מוצרי החשמל ניופאן, חברות הטכנולוגיה מלם תים, נס ומטריקס, חברות מתחומי התעשייה דוגמת ישקר, טבע, פריגו, גופים פיננסים ועוד.

לצד סטורנקסט פעלה בישראל בתחום המידע והאנליזות של מכירות שוק מוצרי הצריכה, גם חברת המחקר נילסן, אולם היא יצאה מהשוק המקומי לפני מספר שנים והותירה את סטורנקסט כשחקנית יחידה. בעבר הגישו סטורנקסט ונילסן בקשת מיזוג לממונה על ההגבלים העסקיים, אולם משכו אותה נוכח ההבנה שהסיכוי שהמיזוג יאושר הוא קלוש.

ווליו בייס - ליווי מול הגופים המוסדיים

בית ההשקעות ווליו בייס, שנוסד על-ידי ויקטור שמריך, יו"ר החברה, ועידו נויברגר המנכ"ל, הוא בית השקעות המציע לפי תיאוריו "מגוון רחב של שירותים פיננסיים וייעוץ פיננסי אסטרטגי".

בין שירותים אלה ווליו בייס עוסק בתחום ניהול הנפקות וגיוסי הון וחוב, ניהול תהליכי מכירה, רכישה ומיזוג של חברות, וכחלק מכך מעורב לעיתים גם בביצוע עסקאות בינלאומיות ובליווי לקוחותיו מול הגופים המוסדיים הישראליים, ומספק פתרונות פיננסיים בהתאם לצורכי החברות ובעליהן.

מלבד נויברגר ושמריך, עם בעלי המניות של ווליו בייס נמנים נתן חץ, מייסד ומנכ"ל ענקית ההשקעות בנדל"ן אלוני חץ, ומשפחת ורטהיים, בעלת קוקה-קולה ישראל (כאמור, לשעבר בעלת מניות בסטורנקסט).

גם מגה ספורט בוחנת הנפקה

עוד בשוק ההנפקות המקומי, מי שהחלה לבחון, ככל הידוע, אפשרות להנפקת מניות ראשונית בבורסה היא רשת מגה ספורט שבשלטת גדעון מוליוב. לפי ההערכות, אם יחליט מוליוב, הבעלים של קבוצת מותגי הספורט MGS ספורט טריידינג, להנפיק את מגה ספורט בבורסה, הוא ישאף לגייס עבורה כמה מאות מיליוני שקלים לפי שווי חברה שינוע סביב כ-1 מיליארד שקל.

מגה ספורט הוקמה בשנת 1996 עם פתיחת חנות הדגל שלה בחיפה, וכיום היא מונה כבר יותר מ-50 סניפים, בהם היא מציעה למעלה מ-1 מיליון פריטים, המחולקים לשלוש מחלקות עיקריות - נעליים, ביגוד וציוד, מכשירים כבדים (הליכונים, אופניים, רולרים ועוד) ומכשירים קטנים (משקולות, כדורים ואביזרים נוספים).

ברקע להנפקה זו, אם אכן תצא לפועל, עומדת כנראה, בין היתר, הצלחת הנפקת רשת מותגי הספורט ריטיילורס, שבשליטת קבוצת האופנה פוקס שמוביל הראל ויזל. ריטיילורס הונפקה בבורסה בחודש מאי האחרון, ומאז מנייתה נסקה בכ-80%, כך שהיא משקפת לחברה שווי שוק נוכחי של כ-4.5 מיליארד שקל.