אריה פרשקובסקי מנסה לחזור לבורסה - כעשור לאחר הסדר החוב של דירקט קפיטל

אחיו של בעלי ענקית הנדל"ן הנסחרת בבורסה בת"א מבקש לגייס כמה עשרות מיליוני שקלים בהנפקה ראשונית של חברת הנדל"ן הנושאת את שמו • דירקט קפיטל, שפעלה בשוקי הנדל"ן במזרח אירופה, נדרשה בעבר להסדר חוב של כרבע מיליארד שקל

פרויקט מגורים של אריה פרשקובסקי גרופ. בעיגול: אריה פרשקובסקי / צילום: עמוד החברה
פרויקט מגורים של אריה פרשקובסקי גרופ. בעיגול: אריה פרשקובסקי / צילום: עמוד החברה

משפחת יזמי הנדל"ן פרשקובסקי פועלת לשלוח זרוע נוספת לבורסה המקומית. לגלובס נודע כי על הפרק ניצבת חברת הנדל"ן הפרטית של אריה פרשקובסקי, הנושאת את שמו (אריה פרשקובסקי גרופ), הפועלת בעיקר בתחום הנדל"ן המניב וכן במגורים. על פי ההערכות בכוונת החברה הקטנה לגייס כמה עשרות מיליוני שקלים, לפי שווי צנוע יחסית של כ-130 מיליון שקל לפני הכסף. את הנפקת אריה פרשקובסקי גרופ מובילות חברת אקטיב חיתום ואוריון.

אריה פרשקובסקי הוא אחיו של ארנון פרשקובסקי, מבעלי השליטה ונשיא חברת פרשקובסקי השקעות ובניין, אחד מיזמיות הנדל"ן למגורים הבולטות בבורסה, הנסחרת בת"א בשווי שיא של כ-3 מיליארד שקל. הוא עצמו שלט בעבר בחברה הבורסאית דירקט קפיטל, שפעלה בעיקר בשוקי הנדל"ן במזרח אירופה, ונדרשה להסדר חוב של כרבע מיליארד שקל.

בין נכסיה של אריה פרשקובסקי גרופ נמנים בית קודאק בפתח תקווה, במשותף עם חברת הביטוח מגדל, בית UMI בראשון לציון ונכסים מניבים נוספים בהקמה בתחומי הלוגיסטיקה, משרדים ומסחר, כמו גם פעילות בתחום הנדל"ן למגורים.

נכסים שהקימה החברה בישראל וכבר מומשו כוללים מרכז מסחרי בשכונת כוכב הצפון בתל אביב, שנמכר לענקית הנדל"ן המניב גזית גלוב, ומרכז מסחרי באזור התעשייה פולג שבנתניה, שנמכר למגדל. כמו כן היא מקדמת הקמת פרויקט במשותף עם חברת פרשקובסקי הציבורית - בקרקע בנס ציונה, שעליה זכויות להקמת כ-17 אלף מ"ר עיקרי בייעוד תעסוקה. את הקרקע רכשו הצדדים בשותפות שווה, תמורת כ-54 מיליון שקל. 

המשבר העולמי של 2008 גרר לחדלות פירעון

אריה פרשקובסקי הוא כאמור שם מוכר לוותיקי שוק ההון, וטרם משבר האשראי העולמי, שפרץ ב-2008, פעל בבורסה באמצעות חברת דירקט קפיטל, שפעלה בעיקר בשוקי הנדל"ן של מזרח אירופה. טרם המשבר גייסה דירקט קפיטל אג"ח בבורסה בתל אביב ללא קושי, בהיקף שהצטבר לכ-250 מיליון שקל בכמה הנפקות, אולם המשבר הכלכלי העולמי גרר אותה בתוך זמן קצר לחדלות פירעון.

אחרי שנכשלה מלעמוד בהתחייבויותיה הושג הסדר חוב בשנת 2010 שבמסגרתו עבר נתח ממניותיה לידי חברת יורופורט של מוטי קירשנבאום, הפועל בעיקר בתחום הדיור המוגן באמצעות חברת מגדלי הים התיכון. בעלי האג"ח קיבלו את מרבית יתרת המניות כנגד מחיקת החוב.

פרשקובסקי קפצה 250% מהשפל של יוני 2020

חברת פרשקובסקי  הבורסאית (שבה אין לאריה פרשקובסקי החזקות) נהנית, כמו מרבית יזמיות הבנייה בבורסה, מביקושי השיא לפעילות נדל"ן בישראל, ובמרכזה תחום המגורים השובר שיאי מחירים וביקושים. מניית החברה השלימה קפיצה של כ-250% מרמת השפל שרשמה ביוני 2020 - קצת אחרי שיא משבר הקורונה בשווקים (מרץ 2020).

בשליטה בפרשקובסקי הבורסאית מחזיק ארנון פרשקובסקי יחד עם בת זוגו עדנה, ילדיהם יוסי (יו"ר החברה), שרון (מנכ"ל החברה) ובני משפחה נוספים. עיקר פעילותה של פרשקובסקי הבורסאית מתרכז בתחום הייזום, ההקמה והשיווק של דירות בישראל. בנוסף פועלת החברה בתחום הדירות להשכרה בארה"ב ואף מפתחת פעילות מניבה גם בישראל, בתחומי המסחר, המשרדים והדיור להשכרה.

בדוחותיה הכספיים האחרונים סיפקה פרשקובסקי עדות נוספת לעדנה שממנה נהנות יזמיות הבנייה למגורים בישראל. בסיכום התקופה שבין ינואר לספטמבר 2021 הציגה פרשקובסקי קפיצה של כמעט 60% ברווח הנקי שלה, שהתקרב ל-230 מיליון שקל. זאת למרות שחיקה קלה בהכנסותיה, שהסתכמו בכ-845 מיליון שקל, ולאחר צמצום עלויות, שיפור הרווח הגולמי והתפעולי ועליית ערך נכסיה.

גם א. לוי תנסה לגייס חוב

אריה פרשקובסקי איננו יזם נדל"ן היחיד הפועל כיום לחזור לבורסה למרות הסדר חוב מהעבר. לאחרונה פרסמה חברת א. לוי טיוטת תשקיף, לקראת גיוס אג"ח שהיא מבקשת לבצע.

בשנת 2014 נכנס לתוקף הסדר חוב שגיבשה א. לוי מול מחזיקי החוב, וכלל דחיית מועדי תשלום, שיעבוד נכסי החברה לטובת בעלי האג"ח, הנפקת מניות וכתבי אופציות למחזיקים ועוד, הסדר שלא כלל "תספורת" ופרע את החוב במלואו בתוספת ריבית.

ניסיון הגיוס הנוכחי, כך נראה, נעשה כשמצבה הפיננסי של א. לוי שוב מאתגר. רואי החשבון של החברה מפנים בדוחות הכספיים את תשומת לב המשקיעים לתוכניותיה, הכוללות בין היתר מימוש נכסים, מיחזור הלוואות וקבלת הלוואות חדשות, כדי לעמוד בפירעון התחייבויותיה השוטפות. א. לוי אינה מפרטת את היקף הגיוס המתוכנן, אך היא מייעדת כ-75 מיליון שקל מהתמורה לפירעון חובות, בהם 18 מיליון שקל שהעמיד לה בעל השליטה, עזרא לוי.