כבר לא מכחיש: עמר בר לב הודיע על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית לפרשת הריגול

הפרסום של "כלכליסט" לפיו המשטרה שתלה את רוגלת פגסוס של NSO אצל עשרות אזרחים, ביניהם בכירים במגזר הציבורי, ראשי ערים, עיתונאים ואקטיביסטים, מעורר סערה במערכת הפוליטית • כעת השר לביטחון הודיע על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית • בנט: "אנחנו מבינים את חומרת העניין"

השר לביטחון פנים עומר בר לב / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
השר לביטחון פנים עומר בר לב / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

כבר לא מכחיש את הטענות: השר לביטחון פנים עמר בר לב ששמר משעות הבוקר על שתיקה הודיע, עוד לפני ישיבת הממשלה, על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית שתיבחן את פרשת NSO והמשטרה.

השר הוסיף כי "מתוך העדויות העולות, מסתמן שהכשלים, באם היו, היו תחת מפכ״לים קודמים, תחת שרים לביטחון פנים קודמים ותחת ממשלות קודמות. אני מישיר מבט אליכם, אזרחי ישראל ומתחייב לכם - ועדת הבדיקה תבדוק לעומק ולרוחב את כל הטענות. במשמרת שלי המחדלים הללו לא יקרו - המשטרה נמצאת תחת האחריות שלי ובסמכות שלי ואני אוודא שאם הייתה פגיעה בדמוקרטיה שקרתה בשנים הקודמות, אוקיע אותה ולא אתן לה לקרות".

יצוין כי הצעת ההחלטה להקמת ועדת הבדיקה הממשלתית לעניין שימוש המשטרה בטכנולוגיות שונות תוגש ככל הנראה לשולחן הממשלה על ידי השר לבט"פ עמר בר לב, אשר יבקש את אישור השר למשפטים, גדעון סער, להקנות לה סמכויות על בסיס סעיף 8 א' לחוק הממשלה.

לגלובס נודע כי בשעות האחרונות מחפשים אנשי הצוות של בר לב בקדחתנות שופט שיוכל להוביל את הבדיקה כדי שהפעם הוא יוכל לבוא לציבור עם התחלה של פתרון לפרשה החמורה. בר לב מיהר לצייץ בתחילת הפרשה כי בדק את הנושא ולא נפל רבב בפעילות המשטרה. הבוקר (ב') כשהפרטים עוד נערמים הוא נוהג בזהירות ויש מי שיאמרו בזהירות רבה מדי כאשר הוא לא מספק נכון לכתיבת שורות אלו ולו אמירה אחת בנושא. במפלגת העבודה היו מי שמתחו ביקורת על התנהלותו של בר לב אז וגם היום על כך שהיא מאפשרת את הפניית האש אליו למרות שהתוכנה הופעלה בימי נתניהו ושרי הליכוד במשרד.

גם ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס לדיווח בעניין השימוש בתוכנת פגסוס ואמר כי "הדברים שהתפרסמו, אם הם נכונים, חמורים מאוד. הכלי הזה (פגסוס), וכלים דומים, הם כלים חשובים מאוד במאבק נגד הטרור וגם במאבק נגד פשיעה חמורה, אבל הם לא נועדו ל 'פישינג' רחב בקרב אזרחי ישראל או בקרב אנשי ציבור במדינת ישראל, ולכן אנחנו צריכים להבין בדיוק מה קרה.

"כרגע המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד עמית מררי, בודקת ברמה נקודתית ומהירה את הדברים. בעוד זמן קצר הממשלה תמנה גם יועמ"שית חדשה, והייתי אומר שזה יתרון שהיא לא מתוך המערכת. היא לא הייתה בשנים המדוברות בתוך המערכת, ולכן אני מניח שאחרי שהיא תתמנה נשב ונתייעץ, נבין איך התמונה נראית ולא נשאיר את הציבור בלי מענה. אנחנו מבינים את חומרת העניין.

"כמו שאמרתי, לא נותיר את זה בלי מענה. קרו פה לכאורה דברים חמורים מאוד. נחכה עוד כמה שעות, נתייעץ עם השרים המדוברים ועם היועמ"שית החדשה".

אף שהחשיפה מטלטלת את המדינה, שר המשפטים גדעון סער, שמאוחר יותר היום צפוי להכריז על יועצת משפטית חדשה בשירות הממשלה, עדיין לא הגיב על החשיפות.

שר המשפטים סער התייחס אתמול לנושא וצפוי לומר דברים בנושא זה גם בישיבת סיעה. אתמול אמר סער כי "על רשויות אכיפת החוק להקפיד על זכויותיהם של אזרחי ישראל בחרדת קודש ולבצע את תפקידיהן במסגרת החוק. מי שפגע ללא סמכות בזכויות אלה - צריך לתת על כך את הדין. מטרת הבדיקה המתקיימת עתה היא גם לוודא - באמצעות קביעת נהלים מתאימים ואכיפתם - שאירועים מסוג זה לא יישנו.

"לפני כשלושה שבועות פרסמתי את תזכיר חוק יסוד: זכויות במשפט הפלילי - חוק בעל חשיבות היסטורית שעתיד להפוך את זכויות האדם בהליכי חקירה ומשפט לזכויות חוקתיות. חוק יסוד זה יובא לאישור הממשלה והכנסת עוד במושב הנוכחי. החוק לפסלות ראיה שיזמתי צפוי להיות מאושר ע״י ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת עוד השבוע. אלה מהלכים חשובים ביותר בהקשר של הגנה על זכויות אזרחי ישראל בהליכי חקירה ומשפט".

מעקב אחרי מנכ"לי משרדי ממשלה ועיתונאין

"כלכליסט" דיווח הבוקר כי המשטרה שתלה את רוגלת פגסוס של NSO אצל עשרות אזרחים ושאבה מהם מידע בלי פתיחת חקירה וללא צו שופט.

על פי הפרסום של העיתונאי תומר גנון, תוכנת המעקב הושתלה אצל מנכ"לי משרד האוצר, התחבורה והמשפטים לשעבר שי באב"ד, קרן טרנר אייל ואמי פלמור, בעיקר בחשד שהדליפו לעיתונאים. אצל ראשי הערים מרים פיירברג, יורם שמעון, יעקב פרץ ומוטי ששון, וגם אצל מנכ"לית בזק לשעבר סטלה הנדלר, מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה, מספר עיתונאים בוואלה, אבנר נתניהו, טופז לוק ויונתן אוריך.

הרוגלה הושתלה גם בטלפונים של איש העסקים רמי לוי ויו"ר ועד העובדים בתעשייה האווירית, יאיר כץ, ואצל מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר אבי ברגר. גם מובילי הפגנות ומחאות, כמו מחאת הנכים או יוצאי אתיופיה, סבלו מהשימוש בכלי. הרוגלה הושתלה גם בטלפונים של מתנחלים ביהודה ושומרון, סמוך לפינוי מאחזים.

יאיר כץ, ראש ועד עובדי התעשיה האווירית / צילום: ועד עובדי התעשיה האווירית
 יאיר כץ, ראש ועד עובדי התעשיה האווירית / צילום: ועד עובדי התעשיה האווירית

בעקבות החשיפה, הודיע מפכ"ל המשטרה יעקב (קובי) שבתאי כי ביקש להקים ועדת בדיקה חיצונית בראשות שופט. "לאור הפרסומים האחרונים בדבר הפעלת מערכות טכנולוגיות במשטרת ישראל בשנים שקדמו לכניסתי לתפקיד, פניתי לשר לביטחון הפנים וביקשתי שיורה על הקמת ועדת בדיקה חיצונית ובלתי תלויה בראשות שופט, שתבחן את הנושא על כל היבטיו", כתב שבתאי. "זאת, על מנת להשיב את אמון הציבור במשטרת ישראל מחד ולהסדיר את השימוש בטכנולוגיות במשטרת ישראל מאידך. ככל שתמצא הוועדה אי סדרים וכשלים הם יטופלו בהתאם לחוק".

"הפקרות שחייבת להיפסק"

בעקבות הדברים, הרוחות במערכת הפוליטית סוערות. 

נשיא המדינה יצחק הרצוג נאם בכנס בשבע ואמר כי "מערכת אכיפת החוק לא יכולה לחפף במילוי החוק. מי שאוכף את החוק חייב להקפיד עליהן קלה כחמורה, יותר מכולם. אסור לנו לאבד את הדמוקרטיה שלנו. אסור לנו לאבד את המשטרה שלנו. ובוודאי - אסור לנו לאבד את אמון הציבור בהן. זה מחייב בדיקה מעמיקה ויסודית".

שרת הפנים איילת שקד הגיבה על הפרסום בטוויטר וכתבה: "אם הדברים נכונים מדובר ברעידת אדמה, במעשים שמתאימים למשטרים אפלים במאה הקודמת שאסור שנהיה דומים להם. חדירה המונית לפרטיות של אנשים רבים זו הפקרות שחייבת להיפסק היום. נדרשת ועדת חקירה חיצונית, לא למטרות האלה קנתה המשטרה את התוכנות הללו. לכנסת ולציבור כולו מגיעות תשובות, היום".

פנינה תמנו שטה, שרת העלייה והקליטה, כתבה בטוויטר: "אני זוכרת איך במחאות יוצאי אתיופיה אותן הובלתי עם פעילים שאמרו לי תמיד שפורצים לנו לפלאפונים שהם מפחדים, כמה צדקו!".

"אי אפשר להתעלם עוד מקריסת אמון הציבור במשטרה ובמערכת אכיפת החוק", אמרה שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן בעקבות הפרסום.

ח"כ הרב גלעד קריב, יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, פנה אל השר לביטחון הפנים עמר בר-לב ולשר המשפטים גדעון סער בדרישה להקים לאלתר ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופט בדימוס, כדי לחקור את הפרשה. לדבריו, "יש להקים לאלתר ועדת בדיקה ממשלתית בהתאם לסעיף 8א' לחוק הממשלה. לא ניתן להסתפק בצוות בדיקה פנימי של משרד המשפטים, בין השאר מכיוון שיש לבחון גם את הפיקוח על פעולת המשטרה. העמדת שופט בדימוס בראשות ועדת הבדיקה תאפשר על פי החוק להעניק לוועדה סמכויות של ועדת חקירה ממלכתית - זהו הצעד הנדרש בעת הזו".

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, הצטרפה לקריב: "המשך החשיפות לגבי תוכנות הרוגלה לא משאירות מקום לספק: מדובר ברעידת אדמה שמצריכה לא פחות מוועדת חקירה ממלכתית. המחשבה שמדינה דמוקרטית מרגלת אחרי אזרחיה כאחרונת הדיקטטורות מדירה שינה. אין מקום לשום תירוץ או פלפול. ועדת חקירה".

"תחושה של חיים באשליה שהתנפצה"

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין, ציין: "הפרסום בכלכליסט מחייב הקמת ועדת חקירה ממלכתית שתבדוק לעומק את הפריצה לטלפונים הניידים של נבחרי ציבור ואזרחים במדינה דמוקרטית - בניגוד לחוק. אנו דורשים לעשות בדק בית רציני ולהסיק מסקנות אישיות כנגד כל מי שהיה מעורב בשערוריה הזו. מי שפגע בפרטיות באופן גס כל כך חייב לשלם על כך מחיר".

שר התרבות והספורט חילי טרופר אמר כי "החשיפה כי גורמים במשטרת ישראל שאבו בהיחבא מידע אישי מטלפונים של רבים כל כך מטלטלת את מה שהאמנו בו ובטחנו בו בדמוקרטיה הישראלית. אחד האנשים שהתפרסם כי נשאב מהם המידע אמר לי הבוקר, שאם זה נכון הוא מרגיש שהוא בצפון קוריאה. 'אבל', הוא הוסיף, 'זה יותר גרוע מצפון קוריאה. כי בצפון קוריאה אתה יודע איפה אתה ויודע שזה מה שעושים לך. בישראל אתה חושב שאתה בדרום קוריאה והבוקר מתברר לך שאתה בכלל בצפון קוריאה'. תחושה של חיים באשליה שהתנפצה. 

"גם הבוקר חשוב לזכור את הבסיס: רוב שוטרי ישראל הם אנשים הגונים ומסורים שגם היום יצילו ישראלים שנתקעו, ישמרו על ביטחונם של מי שבסכנה, יחלצו פצועים בתאונה, יסכנו את חייהם מול פושעים ועל כך יש בי הכרת תודה גדולה", כתב טרופר, והוסיף: "אבל גם למענם של המוני השוטרים הישרים והמסורים, צריך לחשוף את כל שכבות הפרשה המטלטלת הזו. טעות תעשה המשטרה אם תגיד שבשמם של ההגונים אסור לחשוף ולדרוש חקירה. דווקא כדי לנקות את הכתם מעל כל שוטרי ישראל יש לפעול כנגד כל מה ומי שדבקו בהם טענות לשחיתות".

ממשטרת ישראל נמסר: "בהתאם לפרסום החלטת היועץ המשפטי לממשלה בדבר מינוי צוות הבדיקה, משטרת ישראל משתפת פעולה באופן מלא ובשקיפות עם צוות הבדיקה שכאמור החל את עבודתו. מעבר לכך ומטבע הדברים ככל שיעלו פרסומים לא נתייחס לפרטי הבדיקה או תיקי חקירה שונים".