מה זה בעצם מסחר מוקדם ומאוחר בוול סטריט ואיך משתתפים בו?

לא רק למוסדיים: איך סוחרים מחוץ לשעות הרשמיות בוול סטריט, מהם היתרונות והסיכונים, ומה הסיכוי שמניה שנפלה במסחר המאוחר פתאום תשנה כיוון כשנפתח המסחר המלא? • שאלות ותשובות

מסחר מחוץ לשעות הפעילות מאפשר להגיב לאירועים בזמן אמת / צילום: Shutterstock, Kovalova Olena
מסחר מחוץ לשעות הפעילות מאפשר להגיב לאירועים בזמן אמת / צילום: Shutterstock, Kovalova Olena

חובבי ההשקעות הזרות רגילים לקרוא דיווחים על עליות או ירידות של מניות במהלך המסחר המאוחר והמוקדם, אך לא תמיד ברור מהן ההשלכות של מסחר כזה על השוק, למה בכלל לסחור מחוץ לשעות הפעילות ומהם הסיכונים.

גם בישראל יש מסחר מוקדם (ידוע יותר כשלב הטרום פתיחה), אך במהלכו לא מתבצעות עסקאות של ממש אלא רק מוזרמות הוראות לבורסה כדי לנסות לאמוד את כיווני השוק. בארה"ב, בשונה מישראל, המסחר בשעות הללו לא רק מהווה אינדיקטור לשוק - אלא ניתן לסחור במניות באופן כמעט מלא. נציין כי לא מדובר במסחר הרשמי בבורסות ניו יורק אלא באמצעות עושי שוק - ברוקרים גדולים שפועלים במקביל לבורסה.

למסחר מחוץ לשעות הפעילות יש יתרונות רבים, אך מרבית הלקוחות הפרטיים לא לוקחים חלק במסחר המאוחר או המוקדם. "זה הזמן של הכרישים", אומר אושר טובול, מנכ"ל מיטב דש טרייד.

איך סוחרים מחוץ לשעות הרשמיות בוול סטריט, מהם היתרונות והחסרונות ומה הסיכוי שמניה שנפלה במסחר המאוחר פתאום תשנה כיוון בזמן המסחר המלא? שאלות ותשובות.

מהן שעות המסחר המאוחר והמוקדם?

שלב המסחר המוקדם (טרום מסחר, Pre Market) נפתח בשעה 11:00 שעון ישראל והוא נמשך עד תחילת המסחר הרציף והמלא. שלב המסחר המאוחר (After Market) נפתח ב-23:00 מיד עם צלצול הנעילה בוול סטריט, ונמשך עד 3:00 בבוקר שעון ישראל.

למה שנרצה לסחור מחוץ לשעות פעילות?

שוק ההון משקף את המתרחש בעולם, והעולם לא מציית לשעות הפעילות בוול סטריט. מסחר בשעות הללו מאפשר להגיב במהירות לדיווחים ואירועים. לא מעט חברות נוהגות לפרסם דוחות רבעוניים לאחר צלצול נעילת המסחר (כל ענקיות הטק. השבוע אלה יהיו גוגל, פייסבוק ואמזון), וגם דיווחים אחרים כמו תוצאות ניסויים קליניים, עסקאות חדשות, אירועי מאקרו ואפילו התבטאות של גורם פוליטי עשויים להצית את השווקים.

דוגמה טרייה מהתקופה האחרונה נוגעת לנטפליקס . ענקית הסטרימינג פרסמה תוצאות רבעוניות מאכזבות - ומיד הגיבה בירידה של 10% באפטר מרקט. הירידה שלה הייתה מהירה וכואבת, ובתוך דקות בודדות העמיקה ל-15% ואז ל-20%. המהירים לפעול הספיקו למכור את המניה בהפסד מצומצם, בעוד שמי שהמתין לשעות הפעילות למחרת, נאלץ למכור בהפסד של כ-21%.

ומהם החסרונות או הסיכונים?

רוב המשקיעים מעדיפים לסחור בזמן המסחר הרשמי, וככל שיש פחות משתתפים פעילים - כך הנזילות נמוכה יותר והתנודתיות במחירי המניות גבוהה יותר. אם לא מדובר במניה של חברה גדולה ייתכן שאפילו לא תמצאו קונה - או שהוא יציע מחיר נמוך בהרבה מזה שתרצו למכור בו ותאלצו להתפשר.

כמו כן, המסחר בשלבים הללו מתאפיין במחזורים נמוכים, וכאמור המרווחים (ההפרשים בין מחיר הקנייה למחיר המכירה) גבוהים יותר. "ככל שהשעה קרובה יותר לשעות המסחר הרשמיות המרווחים מצטמצמים, ולכן חלק מהברוקרים פותחים את שלב הטרום רק ב-14:00 שעון ישראל", מציין טובול, "כשהנזילות גבוהה יותר ויש יותר שחקנים על המגרש".

אושר טובול, מנכ''ל מיטב טרייד / צילום: יח''צ
 אושר טובול, מנכ''ל מיטב טרייד / צילום: יח''צ

בשל תנאי השוק בשעות האלה, עיקר המשתתפים הם גופים מוסדיים גדולים, בין השאר מכיוון שברשותם יכולות ניתוח וחישוב טובות יותר משל המשקיע הפרטי, מסביר טובול.

איך סוחרים בשלבי המסחר האלה?

מרבית הברוקרים בישראל מאפשרים מסחר גם בשלבי הטרום והאפטר, מציין טובול, וכל שצריך זה לסמן בהוראות הנשלחות שיהיו תקפות גם במסחר המאוחר או המוקדם. המסחר נעשה בפקודת LIMIT, שמפסיקה את המסחר אוטומטית כשהמניה מגיעה למחיר מסוים ואמורה לסייע בצמצום הסיכון. יחד עם זאת, ייתכן שההוראות לא יבוצעו אם המחיר שצוין בפקודה לא הושג.

טובול מזהיר שוב מהסיכון בשל התנודות החדות: "אתם יכולים להיפטר ממניה במחיר הנמוך שהוגדר בפקודה, אך אחרי מספר דקות תיכנס עסקה ששוב תקפיץ את המחיר".

מחיר המניה בסוף הטרום הוא זה שאיתו ייפתח שלב המסחר המלא?

"שער הבסיס בפתיחת המסחר הרשמי תמיד יהיה שער הסגירה האמיתי, מהיום הקודם", מסביר טובול, "אך מניה שצנחה ב-10% מחוץ לשעות הפעילות ככל הנראה תפתח את המסחר בירידה זהה". המשמעות היא, שבפועל לא תוכלו לחמוק מההפסד של ה-10% במחיר המניה אם תחכו למסחר המלא.

נציין כי לעתים מתווספים פרטים חדשים לתמונה שמשנים את המגמה. למשל, בשבוע שעבר מיקרוסופט  פרסמה דוחות לאחר סיום המסחר, והמשקיעים נבהלו והפילו את המניה ב-5%. מאוחר יותר, לאחר שיחת המשקיעים שערכה החברה והבהירה כמה מהנתונים הלא מחמיאים מהדוח הנוגעים לשירותי הענן, המניה כבר עברה לעליות וגם את יום המסחר הרשמי פתחה באופן חיובי.

מהי השפעת המסחר המאוחר והמוקדם על השוק?

טובול מציין כי לשלבי המסחר השפעה עקיפה גם על החוזים העתידיים בניו יורק וגם על הבורסה התל אביבית. למשל, אם אפל מזנקת במסחר המאוחר לאור דוחות מצוינים, ובשוק מודעים למשקל הכבד שלה על המדדים בוול סטריט, החוזים יתמחרו בהתאם את המדד עצמו. "זה עובד גם הפוך", מוסיף טובול, "אם החוזים העתידיים יורדים אז העסקאות בטרום מסחר כבר ייקחו את זה בחשבון, השוק תמיד צופה קדימה".

ההשפעה דומה גם על הבורסה המקומית. אם מניה דואלית מזנקת לפתע במסחר המוקדם, היא תחל לטפס גם כאן בתל אביב. "הסוחרים המקצועיים והזריזים ינסו לנצל את פערי הארביטראז' כדי להרוויח", אומר טובול.