בחברת אוורגרנד הסינית אומרים שהבנייה התחילה מחדש ברוב הפרויקטים שלה

המייסד ויושב הראש חוזה שיקום של החברה, למרות שנושא החוב העצום שלה עוד לא נפתר

סין / איור: איציק רנרט
סין / איור: איציק רנרט

חברת הבנייה הנאבקת על שרידותה אוורגרנד (China Evergrande) הודיעה שמלאכת הבנייה התחילה מחדש ביותר מ־90% מהפרויקטים שלה למגורים שהתעכבו, והוסיפה שהגבירה את קצב מסירת הדירות המובטחות לרוכשיהן ברחבי סין.

אוורגרנד הודיעה ביום ראשון בערב שיותר מ־80% מספקי החומרים והשירותים הדקורטיביים שלה חזרו לעבוד יחד והחברה חתמה על אלפי חוזים חדשים עם ספקים שונים. בסוף אוגוסט, החברה גילתה שהבנייה מעוכבת בכמה פרויקטים לאחר שפיגרה בתשלומים שלה. עד אוקטובר, מאות מהפרויקטים הלא גמורים של אוורגרנד הושפעו מהפסקות העבודה.

כשנותרו רק ימים ספורים לפני סוף 2021, הודיעה אוורגרנד שהיא מתכוונת למסור 39 אלף דירות ב־115 פרויקטים לקונים ברחבי סין בדצמבר. את הנתון הזה ניתן להשוות לפחות מ־10,000 דירות שמסרה החברה בכל אחד משלושה החודשים שקדמו לדצמבר.

בפוסט ברשתות החברתיות מיום שני, הודיעה אוורגרנד שפרויקטים של דירות מגורים נמסרו ב־18 מחוזות בסין, ופרסמה צילומים של בניינים שהושלמו המקושטים בעיטורים בצבע אדום בוהק ואנשים החותמים על טפסים המעבירים להם בעלות על הדירות.

למרות זה, לאוורגרנד עדיין מחויבויות רבות למלא ומשבר החוב שלה נותר לא פתור. חברת הפיתוח בת 25 שנים הייתה אחת הגדולות בסין על פי מספר חוזי המכירות והיא עוד צריכה למסור יחידות דיור ליותר ממיליון איש. רוכשים רבים עשו תשלומים ראשונים על דירות לא גמורות, וציפו לקבל בעלות עליהן בשנים הקרובות.

הוי קה יאן, מייסד אוורגרנד והיושב ראש, אמר ש"תחת ההשגחה וההכוונה של ממשלות בכל הרמות" וכן התמיכה מצד שותפים, מוסדות פיננסיים ואחרים, עשתה החברה התקדמות במחויבויותיה לבעלי הבתים.

הוא הוסיף שאוורגרנד תעשה כל מה שצריך על מנת להתחיל מחדש לעבוד ולמסור דירות וחזה שהחברה לבסוף תהיה מסוגלת "להתחיל מחדש במכירות, לחזור לפעילות ולשלם את חובותיה".

הצהרת החברה באה לאחר הערות בסוף השבוע של שני רגולטורים סינים שאמרו שישמרו על זכויות בעלי הדירות וישמרו על תחום הדיור יציב. בייג'ינג ניסתה למנוע את משבר החוב של אוורגרנד מלפגוע בחברות קטנות רבות ואזרחים רגילים להם חייבת החברה כסף ודירות.

וואנג מנגהוי, ראש משרד הדיור ופיתוח העיר והכפר של סין, אמר בראיון עם סוכנות הידיעות בבעלות הממשלה שינהואה שהרגולטור יטפל בסיכון של כמה מחברות הבנייה המובילות שלא מצליחות למסור פרויקטים בזמן, במטרה "לוודא את מסירת הבתים, להגן על פרנסות האנשים ולשמור על הסדר החברתי".

הבנק העממי של סין הודיע בנפרד - כחלק מהצהרה נרחבת לגבי הכלכלה - שיגן על הזכויות והאינטרסים של בעלי בתים ויקדם פיתוח בריא של שוק המקרקעין במדינה.

אוורגרנד, חברת הבנייה השקועה בחובות עצומים, נאנקת תחת המשקל של כ־300 מיליארד דולר בחבויות שונות, כולל כ־20 מיליארד דולר באג"ח בינלאומיות. החברה פספסה מועדים אחרונים לתשלום על חלק מאגרות החוב שלה, מה שסלל את הדרך לבנייה מחדש גדולה ומורכבת. חברות דירוג אשראי גדולות הכריזו שהחברה הגיעה לחדלות פירעון.

מוקדם יותר החודש, הקונגלומרט ביקש עזרה מהממשלה במחוז גואנגדונג, בו החלה החברה את דרכה. מאז הוקמה באוורגרנד וועדה לניהול סיכונים הכוללת נציגים של כמה ישויות בתמיכת המדינה.

לאחרונה אמרה אוורגרנד שהמועצה עובדת לעזור להכיל את הסיכונים שלה ותפעל עם הנושים שלה. כמה בעלי אגרות חוב בינלאומיות, עם זאת, אמרו שבינתיים יצאו מהחברה מעט הודעות, כך דווח בוול סטריט ג'ורנל בשבוע שעבר.

מניות החברה הרשומות בהונג קונג צנחו בערכן במהלך השנה לשפל היסטורי ואגרות החוב הדולריות שלה נסחרות ברמה נמוכה מאוד. 

ההצהרה האחרונה של החברה על התחלה מחדש של הפרויקטים שלה הייתה מכוונת ככל הנראה להרגיע את רוכשי הבתים שכבר קנו ממנה בתים, כך אמר וויליאם וו, אנליסט היושב בשנחאי במשרד Daiwa Capital Markets, המכסה חברות בנייה. הוא הוסיף שזה עושה מעט כדי לפתור את בעיות החוב של החברה או לוודא את הישרדותה בעתיד.