קבינט המומחים לממשלה: "יש להתחיל להיערך לחזרה למדיניות התעופה הקודמת"

"הנחת עבודה סבירה לשלב זה היא שיכולת ההשפעה שלנו על התפשטות הגל מוגבלת", נכתב בחוות-הדעת של קבינט המומחים • עוד הם מציינים כי ככל שהאומיקרון ימשיך להתפשט "מעל ומעבר לפוטנציאל היבוא מחו"ל, יהיה מקום לחזור למדיניות הקודמת - לאפשר נסיעת ישראלים לכל מדינה תוך ניטור קפדני ובידוד הנכנסים עד לקבלת תשובה שלילית ביום השלישי"

נמל התעופה בן גוריון / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
נמל התעופה בן גוריון / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

לקראת דיון שצפוי היום (א') בנושא הארכת הגבלות התעופה שתוקפן יפוג ב-29.12, קבינט המומחים ממליץ להקל על ההגבלות בנתב"ג - לא ברור האם המלצות אלה יתקבלו ומתי הן ייושמו, כשברקע השבוע בג"ץ יכריע בעניין העתירות שהוגשו נגד המדינה לאור הגבלות הכניסה והיציאה.

"אנו מתקרבים במהירות לנקודה בה מדיניות זו (הגבלות התעופה, מר"ח) לא תועיל בשל עליה מהירה בהתפשטות מקומית של זן האומיקרון, ויש להיערך לביטולה". כך במסמך חוות-דעת שהועבר למקבלי ההחלטות בממשלה. במסמך מגדירים את מגבלות התיירות הכוללות כזכור רשימה ארוכה של מדינות אדומות שאליהן הטיסה אסורה וחובת בידוד גורפת כולל למחוסנים (שלושה ימים) - ככאלו שהוכחו כ"מדיניות מונעת ונכונה.. מדיניות זו בוצעה מוקדם וקנתה זמן יקר לעודד פעולת התחסנות.." אולם כעת כאמור סבורים שיש לבטלה. נציין כי גם ארצות הברית הכריזה על ביטול האיסור של כניסת זרים ממדינות דרום אפריקה לארה"ב החל ב-31 בדצמבר.

"הנחת עבודה סבירה לשלב זה היא שיכולת ההשפעה שלנו על התפשטות הגל מוגבלת", נכתב בחוות-הדעת לצד המלצות לפעולות "מידתיות למניעת והאטת הידבקות בפרט כאלה שאינן פוגעות במשק צריכות להימשך ולהיאכף". באותה נשימה מגדירים את תחלואת האומיקרון ככזו הטומנת בחובה סיכון משמעותי למספרים גבוהים ולעומס על מערכת הבריאות בשילוב עם עלייה בתחלואת שפעת.

עוד מציינים כי ככל שהאומיקרון ימשיך להתפשט "מעל ומעבר לפוטנציאל היבוא מחו"ל - יהיה מקום לחזור למדיניות הקודמת - לאפשר נסיעת ישראלים לכל מדינה תוך ניטור קפדני ובידוד הנכנסים עד לקבלת תשובה שלילית ביום השלישי. יש להתחיל להיערך לכך כבר כעת".

הקבינט מונה את פרופ' רן בליצר, פרופ' ארנון אפק, פרופ' נדב דוידוביץ', ד"ר דרור דיקר, יורם חמו, ד"ר עדי ניב-יגודה, ד"ר דורית ניצן ואת פרופ' גליה להב כחברי הקבינט המומחים. ממשרד הבריאות מונה הצוות את פרופ' נחמן אש, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, פרופ' סלמאן זרקא ואת ד"ר ליה מור-גלעד.

בתוך כך השבוע תתקבל החלטת בג"ץ לאור העתירות שהוגשו נגד המדינה בעקבות הגבלות התעופה. לאחר שהמדינה שיגרה את תשובתה בה לשיטתה יש לדחות את העתירות שכן הגבלות התעופה הן "מידתיות" לנוכח המאבק בהתפשטות האומיקרון איפשר השופט ג'ורג' קרא לעו"ד טל שחר המייצג חלק מהעותרים להעביר את תגובתו לתגובת המדינה שהוגדרה על ידי שחר כ"מלאה בחצאי אמיתות". תגובת העותרים תועבר עד יום שלישי. השופט גם הזכיר את תוקף ההגבלות עד ל-29.12. היום כאמור יתקיים דיון במסגרתו יוחלט האם להאריך את המגבלות או לשנותן.