השנה שבה נכנסו למיינסטרים: זו התשואה של מטבעות הקריפטו המובילים

הביטקוין הגיע השנה לשיא כל הזמנים כשהתקרב ל-70 אלף דולר, אך מאז ירד בכ-30% • מטבעות אחרים כמו האת'ריום השיגו השנה תשואה גבוהה בהרבה וזינקו במאות אחוזים ויותר • הרבה מאוד קסם והילה קיימים סביב המטבעות הדיגיטליים, אבל כמו בכל סיפור דרמה טוב יש עקיצות ו"סקאמים" • אנשי השנה של גלובס

לאורך ההיסטוריה לא קמה עוד אף מהפכה טכנולוגית שהרגולציה הצליחה לעצור / אילוסטרציה: Shutterstock
לאורך ההיסטוריה לא קמה עוד אף מהפכה טכנולוגית שהרגולציה הצליחה לעצור / אילוסטרציה: Shutterstock

באוקטובר האחרון משקיעי הביטקוין היו בעננים: שווי המטבע האמיר והיה בשיא כל הזמנים. הוא התקרב ל-70 אלף דולר, וחסידי השקעות הקריפטו כבר ציפו שעד סוף שנת 2021 הוא יעמוד על יותר מ-100 אלף שקל. אבל אז, בתחילת דצמבר, בשעות המוקדמות של בוקר שבת, צנח שוויו בכ-10,000 בדולר בתוך שעה.

● המתעשרים, היריבים ואלה שריגשו מדינה שלמה: אנשי השנה של גלובס

ובכל זאת, אם נסתכל על השנה כולה, היא הייתה מוצלחת במיוחד למשקיעי הביטקוין, ולא רק להם. מתחילת השנה עלה המטבע ב-73%, ושערו הנוכחי נושק ל-50 אלף דולר. אם מסתכלים על מטבע הקריפטו השני בגודלו, האת'ריום, המספרים אפילו מרשימים בהרבה. מתחילת השנה עלה ערכו ביותר מ-450% ושערו הנוכחי עומד על קצת יותר מ-4,000 דולר למטבע אחד. מטבעות בולטים שרשמו תשואה מרשימה במיוחד השנה הם הסולנה, שעלה ביותר מ-10,000% והקרדנו שזינק ביותר מ-700%.

בגל התנודתיות האחרון התגלה שהאת'ריום התאושש מהר יחסית לביטקוין. כעת, בהתייחס גם לאבני הדרך בפרויקט שצפויים להפוך אותו ליעיל יותר בכריה ובביצוע ההעברות, הוא נחשב על אנליסטים בתחום כמטבע עדיף על הביטקוין להשקעה לטווח ארוך.

הרבה מאוד קסם והילה קיימים סביב המטבעות הדיגיטליים החדשים, הרבה סיפורי מיליונרים שצמחו בגלל שהם פעם, מזמן, שמו כמה מאות שקלים על המטבע. וגם, כמו בכל סיפור דרמה טוב: יש עקיצות וסקאמים. הביטקוין, שאחרי המשבר הכלכלי של 2008 עלה בהתמדה, וזינק ב-2021 על רקע הדפסות הענק של הממשלות השונות לתמיכה בכלכלות בשל המשבר והחשש מפני אינפלציה, ואפילו מפני היפר-אינפלציה. מה בעצם הקסם של כל עולם המטבעות הדיגיטליים, ולאן הוא הולך?

עולם המטבעות הדיגיטליים קם על רקע הבנה שמשהו במערכת המוניטרית הקיימת לא עובד. המיקוד היה סביב שני כשלים עיקריים: הכשל הראשון הוא הדפסת הכספים המסיבית בשנת 2008, ואחריה ציפיות האינפלציה שהיו בשוק לא התממשו.

ואז החלו התהיות: אם היצע הכסף גדל בצורה כל כך מסיבית, איך יכול להיות שערכו לא השתנה, והאם נתוני האינפלציה הקיימים אכן משקפים את המציאות? הכשל השני הוא חוסר הנגישות אל המערכת הפיננסית: הקושי לפתוח חשבון בנק, העלות הגבוהה של העברות כספים בין מדינות והיכולת להשקיע דרך המערכת הפיננסית רק מסכומים גבוהים. לכך נוספה פילוסופיה חתרנית שלפיה אין לרכז את הכוח על המערכת הפיננסית בידי גוף ריבוני. הכול מבוזר. המערכת הטכנולוגית עצמה, הבלוקצ'יין, מבוזרת ונבנית על כוח של קהילות.

כבר אין ספק: הקריפטו יהווה בסיס להתפתחויות הגדולות של העתיד

החידוש בטכנולוגיה הוא שהבלוקצ'יין לא ניתן לזיוף ולהעתקה, ולכן הוא יכול להיות בסיס למערכת טכנולוגית אמינה. בתחילת הדרך השקיעו בביטקוין בעיקר חובבי טכנולוגיה או משקיעים רדיקלים. אבל ב-2021 הביטקוין הוא כבר חלק מתיק ההשקעות המיינסטרימי.

אסור לטעות: השוק בחיתוליו. הוא תנודתי, מסוכן, ובהיעדר כל רגולציה הוא סובל ממחלות כמו ויסות, הרצה, עוקצים וסתם עמלות גבוהות. נוסף על כך, הרגולטורים לא מחבבים אותו, והבנקים מערימים קשיים על קבלת רווחים שמקורם בקריפטו.

כמו כל שוק שנמצא בצמיחה מטורפת, הוא כולל חלומות, ואנשים שולקחים את החלומות צעד אחד קדימה: כמו נשיא אל סלבדור, המדינה הענייה במרכז אמריקה, שאימצה את הביטקוין כמטבע חוקי, והודיעה על הקמת עיר ביטקוין שבה תשונה כל שיטת המיסוי, והיא תאפשר למשקיעים פטור ממס על הון עבודה.

אבל היום כבר אין ספק: הקריפטו הוא טכנולוגיה שתהווה בסיס להתפתחויות הגדולות של העתיד - האינטרנט החדש, עולם הגיימינג החדש, שיטות רישום הבעלות החדשות, שיטות ניהול הארגונים החדשות, וגם - השיטות המוניטריות החדשות. הבסיס של כל העולמות הללו בקריפטו דומה: ביזור והחזרת השליטה על המידע ועל הבעלות לאדם הפשוט ולא לגופי הענק.

הבנקים המרכזיים שמסתכלים על הפריחה הענקית בשוק הקריפטו, ובעיקר על ההשלכות המוניטריות שלו, לא יודעים עוד איך להגיב לו, וכיום מרביתם החלו בעבודה לקראת הנפקת מטבעות דיגיטליים. גם למהלך זה יהיו השפעות עצומות על הבנקאות, שכן אזרחים יוכלו להחזיק את הכסף הדיגיטלי בארנקים שלהם, ולא להפקיד אותו בבנק.

בסוף המהפכה תקרה - לאורך ההיסטוריה לא קמה עוד אף מהפכה טכנולוגית שהרגולציה הצליחה לעצור. והכסף, כמו שאנחנו מכירים אותו, ישתנה. אבל כרגע אנחנו בפיילוט מאוד תנודתי ומאוד מעניין. מי שרוצה להצטרף אליו, צריך להחזיק חזק, כי יהיו עוד הרבה מהמורות בדרך.