ניגוד עניינים | בדיקת גלובס

לשליש מחברי הממשלה אין עדיין הסדר ניגוד עניינים

ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הפנים איילת שקד הם רק חלק מחברי הממשלה שטרם ידוע מה ניגודי העניינים שלהם • מי השרים שגררו רגליים ומילאו את הטפסים רק לאחר פניית גלובס ולמה במשרד המשפטים מתמהמהים בהכנה כל כך הרבה חודשים

ישיבת הממשלה הראשונה, יוני 2021 / צילום: יוסי זמיר
ישיבת הממשלה הראשונה, יוני 2021 / צילום: יוסי זמיר

חמישה חודשים אחרי הקמת הממשלה טרם התפרסמו הסדרי ניגוד עניינים לשליש מהשרים וסגני השרים, ביניהם ראש הממשלה נפתלי בנט. לפי הנחיות הייעוץ המשפטי לממשלה, כל שר נדרש למלא שאלון ניגוד עניינים עם כניסתו לתפקיד. משם מתחילות התכתבויות ועבודות ניסוח מתמשכות עם המשנה ליועמ"ש עו"ד גיל לימון עד לפרסום חוות הדעת בחתימתו. אולם שני שרים הגישו את הסכמיהם רק השבוע לאחר פניית גלובס בנושא: שרת החדשנות אורית פרקש הכהן ושר השיכון זאב אלקין.

עד כה התפרסמו 20 חוות דעת למניעת ניגוד עניינים עבור שרים וסגני שרים. האחרונים שהתפרסמו היו עבור שר המשפטים גדעון סער והשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג.

"עיכובים טכניים"

לעומתם, עבור 13 שרים בממשלה - ובראשם בנט - טרם התפרסמו המסמכים המלאים ובמשרד המשפטים מוסרים כי הם עדיין בעבודה בשלבים שונים. ברשימת השרים שטרם התפרסמו הסדרי ניגוד עניינים נמצאים גם שר האוצר אביגדור ליברמן, השר לביטחון הפנים עמר בר לב, שר השיכון זאב אלקין, שרת החדשנות אורית פרקש הכהן, שר החקלאות עודד פורר, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, שר המודיעין אלעזר שטרן, שר הרווחה מאיר כהן, שרת הפנים איילת שקד, ושר התיירות יואל רזבוזוב.

הגשנו שאילתות לכל השרים וסגני השרים ברשימה, ובמענה עלה כי אכן הוגשו השאלונים כנדרש, אולם הם נמצאים בתהליך מתמשך מול המשנה ליועמ"ש. לאחר פנייתנו לפרקש הכהן ואלקין נענינו כי השאלונים הוגשו השבוע בשל עיכובים טכניים בהגשתם סמוך למועד הקמת הממשלה. מטעמה של פרקש הכהן נמסר גם כי הסכם ניגוד עניינים הוכן לה רק לפני שנה במסגרת הממשלה הקודמת. ומטעמו של אלקין נמסר כי הוא חתם על השאלון והעביר אותו ליועצת המשפטית של המשרד להמשך טיפול. לצורך השוואה - בממשלה הקודמת הוגשו ופורסמו 30 הסכמים מתוך 34.

הבעיה הנגזרת מהעיכוב בפרסום אותם הסכמים היא שעד להפיכתם לפומביים אין לאיש ידיעה על רשימת הנושאים בהם על השר נאסר לפעול. כך למשל, במסגרת הסכם ניגוד העניינים של שר המשפטים סער שפורסם השבוע נכתב באופן מפורט על כך שנאסר עליו להתעסק בנושאי קנאביס מאחר שכפי שנחשף בגלובס, אחד מנותני הערבות הגדולים ביותר למפלגתו בבחירות הוא יונתן קולבר, העומד בראש חברת פנאקסיה.
במסגרת הסכם ניגוד העניינים של השרה זנדברג, היא התבקשה בין היתר שלא לעסוק בנושאים הקשורים למרכז הרצל, מאחר שבעלה אורי זכי עומד בראשו וכן בעיתון "הארץ" שבו מועסקת אמה כעיתונאית. זנדברג לא תוכל לקבוע באילו עיתונים יפורסמו מודעות מטעם המשרד בשל כך.

פעמים רבות העיכוב בהכנת הסכמי ניגוד העניינים לשרים הוא נגזרת של נוהלי הכנת ההסכמים שנמשכים שבועות ארוכים לכל הפחות. על פי הנהלים המפורסמים באתר משרד המשפטים, שר חדש נדרש תוך 30 ימים ממינויו לתפקיד למלא שאלון הנוגע לענייניו ולהגיש אותו ליועץ המשפטי לממשלה עם העתק למבקר המדינה. המשנה ליועמ"ש גיל לימון המופקד על הנושא בוחן את השאלון ומידע נוסף שמתקבל בזמן הזה ממבקר המדינה ונערכת טיוטת חוות דעת בה יפורטו הסמכויות והתפקידים שיש לשר בנוגע לאותו עניין, ובמידת הצורך ייקבעו הצעדים הנדרשים.

תגובות

ממשרד המשפטים נמסר: "בתגובה על פניית היועץ המשפטי לממשלה, עם כינונה של הממשלה ה-36, התקבלו עד כה 31 שאלונים של שרים וסגני שרים בממשלה המכהנת, שטופלו עד כה על פי הפירוט שלהלן: עבור 20 מתוך 33 שרים וסגני שרים מכהנים הסתיים הטיפול בנושא ופורסמו חוות הדעת למניעת ניגודי עניינים בהתאם; 13 מתוך השרים וסגני השרים עדיין בשלבים שונים של ההליך. בימים אלה פועלים לגיבוש חוות דעת בעניינם".