ה-FBI פשט על משרד של חברת מסופי אשראי סינית הפעילה גם בישראל

הבולשת הפדרלית פשטה על משרדי פקס (PAX), חברת המסופונים השלישית בגודלה בעולם • אתר חדשות הסייבר KrebsOnSecurity דיווח כי החקירה התחילה לאחר שמספר חברות תשלומים בארה"ב דיווחו על דפוסי תקשורת חריגים מהמכשירים • יבואנית המסופונים: "המכשירים עומדים בתקנים המחמירים ביותר. אנו בטוחים שהעניין יובהר בתוך זמן קצר"

מסופון אשראי של פקס / צילום: Shutterstock, Seika Chujo
מסופון אשראי של פקס / צילום: Shutterstock, Seika Chujo

הבולשת הפדרלית (FBI) פשטה על משרדי חברת מסופוני האשראי הניידים הסינית פקס (Pax) בפלורידה. על פי הדיווח, שהופץ לראשונה באתר חדשות הסייבר krebsOnSecurity, החקירה קשורה למתקפת סייבר על ארגונים בארה"ב ובאירופה שבוצעו על ידי החברה המנוהלת משנזן שבסין.

המסופונים של פקס, חברת המסופונים השלישית בגודלה בעולם, מיובאים גם לישראל והם משמשים לתשלומים באשראי בעשרות בתי עסק, רשתות ותחנות דלק. בישראל, מפתחת היבואנית תוכנת אשראי ייעודית לשוק המקומי שקיבלה את הסמכת חברת שבא ועומדת בתקני אבטחה מתקדמים. מיבואנית המסופונים, אדיטק, נמסר כי: "כל מכשירי PAX עומדים בתקנים המחמירים ביותר ביניהם תקן PCI ו-EMV ברמת התוכנה והחומרה, ומעודכנות בגרסאות המתקדמות ביותר. אנו בטוחים שהעניין יובהר בתוך זמן קצר".

אתר WOKV דיווח כי הפשיטה כללה מספר גופים בהובלת ה-FBI. בהודעה לתקשורת המקומית, ומבלי לפרט יותר מדי, הודתה הבולשת כי ביצעה במבנה של החברה בפלורידה חיפוש בעקבות צו בית משפט, בהמשך לחקירה פדרלית. הפשיטה בוצעה בעיר ג'קסונוויל בשיתוף עם המשרד לבטחון המולדת, רשות המכס, משרד השריף המקומי ויחידת החקירות הפליליות של הצי (NCIS).

מסופוני אשראי הם מטרה קבועה למתקפות סייבר

הבולשת לא פירטה מהו החשד שהיא בוחנת, אך אתר KrebsOnSecurity דיווח כי היא החלה בחקירה לאחר שמספר חברות תשלומים בארה"ב דיווחו על דפוסי תקשורת חריגים שנבעו מהמכשירים של פקס, הקשורים - ככל הנראה - לפעילות של איסוף מידע והפצת קבצים יוצאת דופן. מקורות ציינו בפני האתר כי לא קיימת תאימות בין נפח המידע שאמור להיות מועבר, לבין הנפח מידע שהועבר בפועל, או לדפוסי עדכון תוכנה אוטומטיים".

מסופוני אשראי הם יעד קבוע למתקפות סייבר, וככל שהם הופכים רווים בטכנולוגיה ואינם תלויים במגע פיזי, כך גובר הסיכוי למתקפת סייבר נגדם. באמצע העשור הקודם, סבלו הרשתות האמריקאיות טארגט והום דיפו ממתקפות על מסופי תשלומים שהביאו לגניבת פרטים של כ-100 מיליון כרטיסי אשראי.

פקס היא ספקית מסופוני האשראי הניידים השלישית בגודלה בעולם, אחרי וריפון מפלורידה ואינג'ניקו הצרפתית. היא גם נחשבת לאחת החדשניות בהן - פקס השיקה מסופוני טלפון חכם המבוסס על אנדרואיד וכן טכנולוגיה המאפשרת לאבטח תשלומים באמצעות זיהוי פנים.

החברה הסינית נסחרת בבורסת הונג קונג. עד כה היא מכרה 60 מיליון מסופונים ברחבי העולם, בכלל זה בישראל, עם נוכחות חזקה במיוחד בדרום אמריקה.

במחצית הראשונה של השנה צמחו הכנסות החברה ב-30% ורווחיה ב-34% בעקבות העלייה הגדולה בתשלומים ללא מגע, והיא אחת מהמרוויחות ממגפת הקורונה, שאילצה עסקים רבים לעבור למודל תשלומים במסגרתו בעלי החנויות אינם נדרשים לגעת בכרטיסי האשראי של הלקוחות.

בין לקוחותיה של פקס בסין: יוניון פיי, בנק אוף צ'יינה, הבנק החקלאי של סין וצ'יינה מובייל.