הגיימינג של מיקרוסופט והענן של גוגל: כך הכו ענקיות הטכנולוגיה את התחזיות המוקדמות

הדוחות הכספיים של גוגל ומיקרוסופט: ההכנסות מהענן זינקו בתקופת הקורונה והיו אחראיות לחלק מרכזי מהתוצאות החיוביות • גוגל הצליחה למחוק מהשינוי בהגדרות הפרטיות של אפל בזכות מערכת ההפעלה אנדרואיד שבבעלותה

מנכ''ל גוגל סונדאר פיצ'אי / צילום: Reuters, Denis Balibouse
מנכ''ל גוגל סונדאר פיצ'אי / צילום: Reuters, Denis Balibouse

מגפת הקורונה עשתה טוב לענקיות הטכנולוגיה מיקרוסופט ואלפאבית (החברה האם של גוגל), שפרסמו את דוחותיהן הכספיים. העובדה שברחבי העולם נדרשו האנשים לעבוד גם מהבית, ולהשתמש יותר בכלים מתחומי הענן, הובילה לתוצאות מצוינות עבור החברות.

גוגל עקפה את תחזיות האנליסטים והציגה רווח למניה של 27.99 דולר לעומת ציפיות של 23.48 דולר; ההכנסות ברבעון השלישי הסתכמו ב-65.12 מיליארד דולר לעומת תחזיות שעמדו על 63.34 מיליארד דולר. אלפאבית הציגה עד כה את הביצועים הטובים ביותר השנה מבין מניות FAANG (פייסבוק, אמזון, אפל, נטפליקס וגוגל), ועלתה בכמעט 57%.

 
  

מיקרוסופט דיווחה על הרבעון הפיסקאלי הראשון של 2022 והציגה רווח של 2.27 דולר למניה, על הכנסות של 45.32 מיליארד דולר. ההכנסות של מיקרוסופט צמחו ב-22% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2020. מיקרוסופט מדווחת על רווח נקי של 20.5 מיליארד דולר - עלייה של 48% לעומת התקופה המקבילה.

מנכ''ל מיקרוסופט סאטיה נדאלה / צילום: Associated Press, Mark Lennihan
 מנכ''ל מיקרוסופט סאטיה נדאלה / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

גוגל: השינוי בהגדרות אפל לא השפיע

בזכות הביקוש לשירותי ענן, ההכנסות מהענן בגוגל צמחו ב-45% והסתכמו ב-4.99 מיליארד דולר, אם כי פחות מהתחזיות, שעמדו על 5.07 מיליארד דולר.

אחד השינויים המרכזיים בשוק הפרסום היה פיצ'ר שהכניסה אפל במערכת ההפעלה iOS 14.5 , בשם App Tracking Transparency , המחזיר את השליטה למשתמשים עצמם: בעלי מכשירי אייפון שמבקשים להשתמש באחת האפליקציות שעוקבת אחרי הפעילות מחוצה לה, מקבלים הודעה שהאפליקציה שהם משתמשים בה מעוניינת לנטר את המידע שלהם ולהשתמש בנתונים לשימושים שונים. לעומת פייסבוק, שהייתה מהנפגעות המרכזיות מהשינוי הזה, גוגל דווקא מוגנת בזכות מערכת ההפעלה אנדרואיד שבבעלותה.

אחד האנליסטים שאל את גוגל בתדריך של החברה האם שינויי הפרטיות באפל משפיעים על עסקי הפרסום בגוגל עצמה. רות פורת, מנהלת הכספים בגוגל, ענתה כי "הייתה השפעה צנועה על ההכנסות ביוטיוב, בעיקר בתגובה ישירה". למעשה, אלפאבית נתפסת כמרוויחה מרכזית בתחום הפרסום: ראשית, הכנסות הפרסום של החברה עלו ב-43%, לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ל-53.13 מיליארד דולר. לפי סמנכ"ל העסקים פיליפ שינדלר, מפרסמים קמעונאים שוב היו מנוע ההכנסות העיקרים בחודשים האחרונים, מיד אחריהם הוצבו מפרסמים בתעשיות הבידור, הפיננסים והנסיעות. ההכנסות ממכירת מודעות ביוטיוב הגיעו ל-7.2 מיליארד דולר, לעומת 5.05 מיליארד דולר משנה שעברה.

מיקרוסופט: ההכנסות מהמחשבים ירדו

בדומה לגוגל, גם הכנסותיה של מיקרוסופט בעסקי הענן עלו. ההכנסות ממוצרי ה- Intelligent Cloud , הכוללים את שירותי ה- Azure , ווינדוס סרבר, גיטהאב, Visual Studio ועוד, עמדו על 16.96 מיליארד דולר, עלייה של 31% מהרבעון המקביל, ויותר מתחזיות האנליסטים שעמדו על 16.51 מיליארד דולר. גם העלייה הזו הייתה מתבקשת, משום שלמיקרוסופט יש כלים רבים למשתמשי Windows הרבים.

עם זאת, ההכנסות ממחשבי מיקרוסופט, ה- Surface - והדוחות בעיקר מתייחסים למכירות של Surface Laptop 4 ו- Surface Pro 7 Plus - ירדו ב-17% ברבעון הזה. זה בעיקר מראה את חוסר העניין של הציבור במחשבים של מיקרוסופט. מנכ"ל החברה, סאטיה נאדלה, אמר בשיחת תדרוך לעיתונאים, כי ה- PC הוא המפתח עכשיו. "המחשב האישי יהיה קריטי מתמיד. בגלל המגפה, היה שינוי מבני בביקוש למחשבים", אמר נדאלה. מיקרוסופט טוענת שהתוצאות קשורות לכך שהשנה שעברה הייתה חזקה יותר בתחום. עם זאת מניחים בחברה כי המצב לא ישתפר בדוח הבא, על רקע המחסור בשבבים ורכיבי מחשב.

הקורונה לא רק עזרה לעסקי הענן; הזמן הארוך בבית הביא לפריחה גם בתחום הגיימינג, שמיקרוסופט נהנתה ממנה. לפני כשנה השיקה מיקרוסופט את קונסולות המשחק שלה, ה- Xbox Series X ו- Series S , שחיזקו משמעותית את ההכנסות בתחום החומרה עבור אקסבוקס בחודשים האחרונים. הכנסות החומרה עלו ברבעון ב-166%, בעיקר בגלל הביקוש לקונסולות המדוברות.

במיקרוסופט אמרו שהם הצליחו לספק יותר קונסולות מהצפוי, גם כשהביקוש ממשיך לעלות על ההיצע. חשוב להזכיר שגם כאן יש מגבלות רכיבים בכל העולם, והדבר צפוי להימשך עד 2022.