דאסטפוטוניקס של אביגדור וילנץ עוברת טלטלה: מפטרת 30 עובדים ומגייסת מימון לכיוון חדש

הסטארט-אפ ממודיעין סגר את פעילות פיתוח הטרנסיברים וביצע שינוי בתפקיד המנכ"ל • במקביל גייסה דאסטפוטוניקס 33 מיליון דולר להשקעה בתחום שבו תתמקד כעת – סיליקון פוטוניקס

אביגדור וילנץ / צילום: אייל טואג
אביגדור וילנץ / צילום: אייל טואג

הסטארט-אפ דאסטפוטוניקס (DustPhotonics) ממודיעין מתהדר ברשימת משקיעים מרשימה. המשקיע הראשון בחברה, ומי שמכהן עד היום כיו"ר שלה, הוא אביגדור וילנץ - מהיזמים והמשקיעים המצליחים בהייטק הישראלי, שחתום על שורה ארוכה של אקזיטים: ממכירת גלילאו למארוול, דרך מכירת אנאפורנה לאבס לאמזון ועד להאבנה לאבס, שנמכרה ב-2019 לאינטל ב-2 מיליארד דולר. רשימת המשקיעים בדאסטפוטוניקס כוללת גם את המשקיע צבי לימון, שותפו של וילנץ, ואת זרוע ההון סיכון של אינטל (אינטל קפיטל).

אולם גם רשימה כזו לא מבטיחה לסטארט-אפ דרך חלקה - כך נראה. לגלובס נודע כי בשבוע שעבר עברה דאסטפוטוניקס טלטלה משמעותית שבמסגרתה פוטרו כ-30 מתוך 80 עובדים בחברה והתחלף המנכ"ל. מי שכיהן כמנכ"ל החברה מהקמתה ב-2017 היה בן רובוביץ, אחד ממייסדיה ולשעבר מנהל קבוצה במלאנוקס ובאמפנול האמריקאית. רובוביץ פרש מתפקיד המנכ"ל ויישאר בחברה כאחראי על הצד העסקי. במקומו מונה למנכ"ל רונן לוינגר, שהצטרף לפני שנה לדאסטפוטוניקס מאינוויז וכיהן עד כה כנשיא החברה.

פיטרה יותר משליש מהעובדים 

הרקע למהלכים המשמעותיים הוא שינוי כיוון עסקי שמבצעת דאסטפוטוניקס. תחום הפעילות המרכזי של דאסטפוטוניקס עד היום היה פיתוח של טרנסיברים (משדר-מקלט) וכבלים אופטיים לתקשורת מהירה מאוד של 400 ג'יגה בייט לשנייה בין שרתים בדאטה סנטרים (מרכזי נתונים). אולם הסטארט-אפ התמודד עם תחרות קשה בתחום זה, כולל מול יצרנים סינים גדולים וחברות כמו אינטל, והתקשה להוכיח ייחוד בתחום הצפוף. קו מוצרים זה, שבו היו לחברה הכנסות ולקוחות, נסגר כעת בדאסטפוטוניקס והעובדים בתחום פוטרו כאמור. במסגרת השינוי עזבו את החברה גם שני המייסדים הנוספים של החברה, קובי השרוני ואמיר גרון, שעסקו בתחום.

העולם החדש שבו תתמקד דאסטפוטוניקס בגלגול החדש הוא סיליקון פוטוניקס, שבו התחילה לעסוק לפני שלוש שנים כפעילות משנית. סיליקון פוטוניקס הוא תחום עולה וטכנולוגיה חדשה יחסית, של שבבים המוטמעים בתוך טרנסיברים ומאפשרים תקשורת נתונים בנפחים ובקצבים גדולים מאוד ובעלויות נמוכות. לדאסטפוטוניקס אין לקוחות והכנסות בתחום זה עדיין, אך היא מקווה למנף פיתוח ייחודי בתחום ולמכור את המוצר לשימוש בדאטה סנטרים.

כחלק מהשינוי, גייסה דאסטפוטוניקס 33 מיליון דולר בסבב גיוס חדש בהובלת הקרן הישראלית גרינפילד פרטנרס ובהשתתפות המשקיעים הקיימים של החברה. סכום זה מתווסף לכ-42 מיליון דולר שדאסטפוטוניקס גייסה בגלגול הקודם. הסיבוב החדש מיועד להמשך פיתוח הטכנולוגיה על ידי דאסטפוטוניקס והעברתה לשלב ייצור, ובחברה מתכוונים לגייס עובדים נוספים.

"סיכוי לבנות חברה שתהפוך לחד קרן"

סיליקון פוטוניקס הוא תחום שבו כבר פועלות חברות ענק כמו אינטל וסיסקו. טכנולוגיה זו אמורה לספק מהירויות תקשורת גבוהות יותר ולהוריד את עלויות התקשורת בין שרתים בדאטה סנטרים. דאסטפוטוניקס מנסה לחדש בתחום השימוש בלייזרים בתוך טכנולוגיה זו. "יש כאן פריצת דרך משמעותית ובתחום הזה יש סיכוי לבנות חברה שתהפוך בסופו של דבר לחד-קרן, כמו רוקלי פוטוניקס, ששווה היום כבר 900 מיליון דולר", אומר יודה דורון, שותף מנהל בקרן גרינפילד.

דאסטפוטוניקס איננה הסטארט-אפ הישראלי היחיד הפועל בתחום של סיליקון פוטוניקס. החברה הירושלמית טרמאונט (Teramount) גייסה במרץ השנה 8 מיליון דולר מקרן גרוב ונצ'רס ומדדי פרלמוטר, לשעבר סגן נשיא בכיר באינטל העולמית. טרמאונט עוסקת בחיבור בין שבבי סיליקון פוטוניקס לבין סיבים אופטיים.

דאסטפוטוניקס

עיסוק: פיתוח טכנולוגיה לתקשורת אופטית בתוך דאטה סנטרים
היסטוריה: הוקמה ב-2017 על ידי קובי השרוני, אמיר גרון ובן רובוביץ. המשקיע הראשון והיו"ר שלה הוא אביגדור וילנץ, מהיזמים המצליחים בישראל
נתונים: גייסה 42 מיליון דולר בגלגול הקודם וכעת 33 מיליון דולר נוספים. בעקבות מהלך הפיטורים בחברה קטן מספר העובדים בה מ-80 ל-50
עוד משהו: משרדי החברה נמצאים במודיעין