עובדי ה-FTC בודקים האם בפייסבוק הפרו את ההסדר מולם

גורמים רשמיים בוחנים האם מסמכי המחקר הפנימיים של פייסבוק, שחלקם פורסמו ב"וול סטריט ג'ורנל", מצביעים על כך שהיא הפרה הסדר משנת 2019 עם נציבות הסחר הפדרלית על רקע חששות לפרטיות - הסדר שבגינו החברה נקנסה ב-5 מיליארד דולר

מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: Associated Press, Marcio Jose Sanchez
מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: Associated Press, Marcio Jose Sanchez

עובדי ה-FTC, נציבות הסחר הפדרלית בארה"ב, החליטו לבחון גילויים שמחקרים פנימיים של פייסבוק זיהו השפעות לא טובות מהמוצרים שלהם, כך על-פי פרסום ב"וול סטריט ג'ורנל.

על-פי אנשים שמכירים את הפרטים, גורמים רשמיים בוחנים האם מסמכי המחקר הפנימיים של פייסבוק, שחלקם פורסמו ב"ג'ורנל", מצביעים על כך שהיא הפרה הסדר משנת 2019 עם הנציבות על רקע חששות לפרטיות - הסדר שבגינו החברה שילמה קנס של 5 מיליארד דולר.

נציבות הסחר הפדרלית האשימה את פייסבוק בשמונה הפרות בתחומי הפרטיות בשנת 2019, זאת לאחר פרשת קיימבריג' אנליטיקה. הנציבות החליטה לפעול בשלושה מישורים: קנס בגובה של 5 מיליארד דולר על הפגיעה בפרטיות, כלים חדשים לנציבות כדי לפקח על עבודת פייסבוק והחלטות מבניות מחייבות לפייסבוק שהיא חייבת ליישם. למעשה, הנציבות דרשה מפייסבוק להקשיח את הגנות הפרטיות ואבטחת הנתונים שלה.

על-פי הדיווח ב"ג'ורנל", ה-FTC הייתה בקשר עם הצוות של מדליפת המסמכים, פרנסיס האוגן, כך לפי אדם שמכיר את הפרטים. האוגן הדליפה את המסמכים הפנימיים של פייסבוק, שהוכיחו כי החברה ידעה על בעיות בזירה שלה ולא פעלה לשנות אותם, כדי למקסם רווחים. בין המחקרים היו על כך שאינסטגרם למעשה התגלתה כמזיקה לאחוז נכבד מהמשתמשים בזירה, ובעיקר לבנות נוער.

בהצהרה, פייסבוק אמרה כי היא מוכנה "תמיד לענות על שאלות הרגולטורים ותמשיך לשתף פעולה עם פניות ממשלתיות". החברה אמרה בעבר כי המסמכים פורשו בצורה שגויה, וכי החברה "השקיעה רבות באנשים ובטכנולוגיה כדי לשמור על הפלטפורמה שלנו בטוחה".

ב-FTC סירבו להגיב על הדיווח.

הסנאטור ריצ'רד בלומנטל, יו"ר ועדת המשנה להגנת הצרכן בסנאט, אמר בראיון כי אחד החששות של ה-FTC הוא האם פייסבוק הסתירה מידע מהנציבות בנוגע למחקר הפנימי. "אני חושב שה-FTC צריכה באמת לכעוס אם פייסבוק הסתירה ממנה את החומר הזה כפי שעשתה מאיתנו בקונגרס", אמר. בלומנטל כבר הזכיר בשימועים שהוא והסנאטורית מרשה בלקבורן שאלו יחד את פייסבוק על האם קיים מחקר פנימי על השפעות המוצרים שלה על ילדים, "והם התחמקו מהשאלות שלנו".

לפי הדיווח ב"ג'ורנל", נושא שסביר שייבדק על-ידי הנציבות הוא האם לפייסבוק הייתה החובה החוקית להזהיר משתמשים מפני הסיכונים שנחשפו במחקרים הפנימיים האלה. לפי ויליאם קובאצ'יץ', יו"ר ה-FTC לשעבר, אם פייסבוק נכשלה לעשות זאת, הדבר עלול להוות פרקטיקה מטעה. 

הנציבות הודיעה על מחקר בדצמבר האחרון ושאל איך פייסבוק וחברות אינטרנט אחרות מתאימות את השירותים שלהן לילדים. בין הדרישות, הנציבות ביקשה מהחברות לספר על "כל האסטרטגיה, התוכניות, המצגות, הניתוחים, למידת מכונה או בינה מלאכותית ועוד, כדי לזהות דפוסי שימוש הקשורים לילדים ובני נוער ולייצר רווחים מהשימוש הזה. כמו כן גם לשמור ולהגביר את מעורבות המשתמשים של ילדים ובני נוער".