בהודו תקום ועדה שתחקור את השימוש בתוכנות הריגול של NSO

בית המשפט העליון בהודו הורה על הקמת ועדה שתחקור את השימוש בתוכנת פגסוס • הועדה תצטרך להגיש את ממצאיה תוך 8 שבועות • הוועדה תתבקש לחקור האם הממשלה הלאומית או חלק מהממשלות של מדינות המחוז בהודו השתמשו בתוכנה כדי לרגל אחרי אזרחים

בניין NSO, הרצליה / צילום: איל יצהר
בניין NSO, הרצליה / צילום: איל יצהר

בית המשפט העליון של הודו הכריז על הקמת ועדה מיוחדת שתחקור את ההאשמות על ריגול לא חוקי שביצעה ממשלת הודו באמצעות תוכנת פגסוס של NSO. הועדה תצטרך להגיש את ממצאיה תוך 8 שבועות. 

הוועדה תוקם כתגובה לעתירה שהוגשה על ידי מספר אנשים, ביניהם אזרחי הודו שמצאו את שמם בתוך המסמכים המודלפים שהציגו את קורבנות התוכנה. עם זאת, הם לא הצליחו לאשר ולוודא האם באמת הם הותקפו על ידי התוכנה. שניים מהאזרחים, רופש קומאר סינג ואיפסה שטאקאשי, מבקשים שהשימוש בתוכנת פגסוס יוכרז כ"בלתי חוקתי", וביקשו שבית המשפט ינחה את הממשלה למסור את כל המסמכים שנוגעים בשימוש בתוכנה שנעשה בממשלה. 

הוועדה תתבקש לחקור האם הממשלה הלאומית או חלק מהממשלות של מדינות המחוז בהודו השתמשו בתוכנה כדי לרגל אחרי אזרחים. כמו כן הועדה התבקשה לתת המלצות איך לחזק את הזכות לפרטיות בחוק, כולל דרך שבה אזרחים יוכלו להתלונן ולקבל פיצוי מהממשלה אם תופר הזכות לפרטיות הזאת בידי הממשל. 

בהחלטתו, אמר בית המשפט כי לכל האזרחים יש זכות למידה סבירה לפרטיות, ושמעקב אחר האזרחים אשר יפר זכות זאת יכול להתקיים רק אם הוא הכרחי, מידתי ועוקב אחרי הליכי החוק: "המדינה לא יכולה לקבל יד חופשית להפר את פרטיות האזרחים בכל פעם תחת ענייני ביטחון לאומי, ואי אפשר לצפות שכל פעם שנושא הביטחון הלאומי יצוץ, בית המשפט לא יתעסק בעניין". 

מ-NSO לא נמסרה תגובה