השקעה ראשונה ליוסי כהן: סופטבנק משקיעה 25 מיליון דולר בפלטפורמת ההשקעות OurCrowd

ההשקעה עומדת על 25 מיליון דולר, כום קטן ביחס להשקעות הסטנדרטיות של סופטבנק שמתחילות מ-50 מיליון דולר • "אנחנו רואים באוורקראוד שותף להשקעה בעל מוניטין וקשרים שיסייע לסטארט-אפים ישראלים מבטיחים להפוך לחברות טכנולוגיות גלובליות", מסר יוסי כהן בהודעה כתובה

ראש המוסד לשעבר יוסי כהן / צילום: Reuters, רונן זבולון
ראש המוסד לשעבר יוסי כהן / צילום: Reuters, רונן זבולון

כחמישה חודשים לאחר שהשתחרר מתפקידו כראש המוסד, ושלושה חודשים לאחר שהצטרף לקרן הענק סופטבנק, שותף יוסי כהן להשקעה חדשה של הקרן בפלטפורמת השקעות הירושלמית אוורקראוד (OurCrowd) של ג'ון מדבד.

ההשקעה איננה גבוהה במיוחד, והיא עומדת על 25 מיליון דולר, סכום קטן ביחס להשקעות הסטנדרטיות של סופטבנק שמתחילות מ-50 מיליון דולר וצפונה. בנוסף, אין מדובר בהשקעת הון תמורת מניות רגילה, אלא בהשקעת הלוואה המירה (convertible loan agreement) כלומר עסקה המאפשרת לסופטבנק להשקיע סכום קטן יחסית בהווה ולקבל תנאי השקעה טובים יותר בעתיד, במידה ותהיה מעוניינת להרחיב את חלקה בקרן.

זו גם איננה השקעה סטנדרטית, כיוון שסופטבנק אינה נוטה להשקיע בקרנות הון סיכון אחרות. ככל הנראה, מאחוריה עומדת הכוונה להגביר את חשיפתה של סופטבנק באמצעות אוורקראוד לסטארט-אפים ישראלים המחפשים השקעה במגוון שלבי חיים, החל משלב סיבוב הגיוס הראשון, ועד שלב הטרום-הנפקה. יוסי כהן, על אף שהוא דמות מחוברת למדי בזירה הישראלית והעולמית, עדיין חדש בענף ההייטק הישראלי על כל גווניו ושותפות עם קרן אחרת יכולה לסייע לו להכיר טוב יותר את העסקאות המקומיות העומדות על הפרק. ההון שיגוייס ישמש את אוורקראוד לפיתוח הפלטפורמה שלה, לפעילות שיווקית להרחבת קהילת המשקיעים ולהאצת תהליך זיהוי עסקאות השקעה אטרקטיביות בסטארטאפים.

העסקה איננה הדדית במובן זה שהיא לא כוללת תנאים עדיפים לאוורקראוד בהשקעות סופטבנק, אך השתיים ישתפו פעולה בזיהוי הזדמנויות, כך שאוורקראוד תוכל לקבל חשיפה להשקעות העתידיות של הקרן היפנית.

מבנה ההשקעה בקרן השנייה של סופטבנק הוא מבוזר יחסית, ומלבד כהן, הוא כולל גם את השותף בלונדון, יאני פיפיליס, ואת הצוות הגדול העומד לרשותו העוסק בהשקעות באירופה ובמזרח התיכון. "לאוורקראוד ולסופטבנק יש עבר של השקעות משותפות כך שאנחנו מכירים אחד את השני היטב," אומר לגלובס ג'ון מדבד, מייסד אוורקראוד. "אבל בהמשך גם נסייע האחת לשנייה לזהות הזדמנויות השקעה מתאימות".

מייסד ומנכ''ל OurCrowd ג'ון מדבד / צילום: OurCrowd
 מייסד ומנכ''ל OurCrowd ג'ון מדבד / צילום: OurCrowd

"אנחנו רואים באוורקראוד שותף להשקעה בעל מוניטין וקשרים שיסייע לסטארט-אפים ישראלים מבטיחים להפוך לחברות טכנולוגיות גלובליות", מסר יוסי כהן בהודעה כתובה.

אוורקראוד איננה קרן הון סיכון סטנדרטית, כי אם פלטפורמת השקעות אונליין המאפשרת למשקיעים אסטרטגיים, דוגמת עורק או סופטבנק להשקיע בחברת האם שלה ולעוד מאות אלפי משקיעים כשירים -משקיעים פרטיים או מוסדיים המשקיעים סכומים קטנים יחסית - להשקיע בסטארט-אפים באמצעותה.

שותפים בה כיום 140,000 משקיעים כשירים שכאלה, שהשקיעו באמצעותה 500 מיליון דולר מאז תחילת השנה. מאז הקמתה ב- 2013 גייסה אוורקראוד התחייבות להשקעה בסך של 1.8 מיליארד דולר, והקרן רשמה 50 אקזיטים בחברות ישראליות דוגמת למונייד, ארגוס, קור פוטוניקס וסייבר אקס, וכן בחברות זרות דוגמת ביונד מיט.