המחסור בנהגי משאיות מביא לשיתוק נמל הסחורות הגדול בבריטניה

הרשויות בנמל פיליקסטו (Felixstowe) שבדרום-אנגליה הודו ביממה האחרונה כי המחסור החמור שנרשם בבריטניה בנהגי משאיות הוא "גורם מסייע" בפקק הימי שנוצר בו • המחסור בנהגים משפיע משמעותית על קצב פינוי המכולות, שעומד כעת על עשרה ימים בממוצע למכולה מלאה, במקום 4.5 ימים בעבר

מכולות בנמל פיליקסטו. גם בנמלים אחרים ברחבי העולם נרשמו עיכובים ועומסים בחודשים האחרונים / צילום: Shutterstock, Alan Goodwin Photo
מכולות בנמל פיליקסטו. גם בנמלים אחרים ברחבי העולם נרשמו עיכובים ועומסים בחודשים האחרונים / צילום: Shutterstock, Alan Goodwin Photo

המחסור בנהגי משאיות משתק את הנמל הגדול בבריטניה, ועשוי להחריף עוד יותר את המחסור במצרכים ובסחורות לצרכנים במדינה. הרשויות בנמל פיליקסטו (Felixstowe) שבדרום-אנגליה הודו ביממה האחרונה כי המחסור החמור שנרשם בממלכה בנהגי משאיות הוא "גורם מסייע" בפקק שנוצר בנמל, האחראי לכשליש מיבוא המכולות של בריטניה בשנה והוא הגדול ביותר בממלכה.

חברת הספנות "מארסק" הודיעה כי היא משעה באופן זמני את שילוח אוניות המכולות הגדולות בצי שלה לנמל, משום שהן נאלצות להמתין זמן רב עד לפריקת המכולות. במקום זאת, היא תשתמש בנמלים אירופיים אחרים, שמהם יעברו המכולות לבריטניה בספינות קטנות יותר. אחד ממנהלי החברה אמר בראיון ל-FT, כי המחסור בנהגי משאיות גורם לכך ש"לוקח זמן רב יותר להעביר מכולות מלאות מהנמלים", מה שיוצר בעיית מקום. "נאלצנו להפסיק את הפריקה של אוניית מכולות בגלל שלא היה מקום לשים אותן", אמר.

המחסור בנהגי משאיות עומד על כמאה אלף עובדים חסרים, לפי הערכות התעשייה בבריטניה. הוא נובע מחוסר היכולת להביא בהתראה קצרה נהגים ועוזרים ממדינות אירופיות אחרות, בגלל הפרישה של בריטניה מהאיחוד, אך גם מהעיכובים בהכשרות נהגים בגלל ההתמודדות עם מגיפת הקורונה. המחסור גרם למצוקת דלק בתחנות ברחבי המדינה (שהוחרפה על ידי הסתערות הנהגים על התחנות), ולמצוקת סחורות במדפים בסופרמרקטים.

כעת, מול האיום שבעונת הקניות המשמעותית ביותר - חג המולד - יהיה מחסור במצרכים, סחורות ומוצרים - עסקים רבים בבריטניה החליטו להזמין אותם מראש ולאחסן אותם עד לדצמבר. הדבר מסייע ליצור עומס מוגבר על הנמלים באופן מיידי. גם בנמלים אחרים ברחבי העולם נרשמו עיכובים ועומסים בחודשים האחרונים, אך ה"פקק" בנמל הסחורות הגדול של בריטניה הוא אחד הגדולים שבהם, אמר הבכיר ב"מארסק".

רשויות הנמל הודו כי המחסור בנהגים משפיע משמעותית על קצב פינוי המכולות, שעומד כעת על עשרה ימים בממוצע למכולה מלאה, במקום 4.5 ימים בעבר. "השיא שלפני חג המולד, יחד עם המחסור בתובלה, טרמינלים יבשתיים עמוסים, לוחות זמנים משובשים של התחבורה הימים והשפעות המגיפה חברו יחדיו ליצור עומס של מכולות בנמל", נכתב בהודעת הנמל.