גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

100 רבנים לא יצליחו להציל אישה אחת

בישראל, כמו במדינות נאורות בעולם, אסורה הביגמיה בחוק, אבל אם אתה גבר, אפשר תמיד למצוא לך פרצות ● שולי רנד יוכל להינשא לצופית גרנט, לאחר שהפקיד את הגט וקיבל אישור להינשא שוב. לנשים אין הסדר דומה

בית הדין הרבני בתל אביב / צילום: Shutterstock
בית הדין הרבני בתל אביב / צילום: Shutterstock

כבר שנתיים שהזוגיות של צופית גרנט ושולי רנד מייצרת כותרות ומאתגרת לא מעט תפיסות תרבותיות וחברתיות. אלא שעכשיו, לאחר שהשניים הודיעו על כוונותיהם להינשא - הזוגיות שלהם, ובעיקר היותו של רנד נשוי עדיין לאישה אחרת, מאתגרת גם תפיסה משפטית ומציפה סוגיה מורכבת לגבי ביגמיה, שוויון ומעמד האישה. רנד הפקיד את הגט עבורה ברבנות, ועל כן גם קיבל אישור להינשא בשנית. לנשים לא קיים הסדר דומה.

ביגמיה היא מעשה בו אדם הנשוי על-פי חוק לאדם אחר, מתחתן עם אדם נוסף. במרבית מדינות העולם המודרני ביגמיה נחשבת לעבירה פלילית ועשויה לגרור עונש מאסר. בכל אחת ממדינות ארצות-הברית, למשל, העונש על ביגמיה הוא עד 5 שנות מאסר, בבריטניה עד 7 שנות מאסר, ובבלגיה המאסר יכול להגיע גם ל-10 שנים. ישראל יישרה קו עם מדינות המערב ואסרה ביגמיה בחוק. ובכן, בערך.

התופעה אומנם אסורה בישראל ונחשבת לעוולה אזרחית ולעבירה פלילית שעונשה יכול להגיע ל-5 שנות מאסר, אך הדבר לא חד-משמעי - וזאת רק במקרה שאתה גבר. במצב כזה יכול בית הדין הרבני לתת לך "היתר נישואים לפי דין תורה", שמשמעותו בעצם היא מתן תוקף לפוליגמיה חוקית. היתר כזה יינתן במקרה שהאישה איננה בריאה בנפשה או בגופה ולכן לא יכולה לקבל גט, או במצב שהאישה פשוט מסרבת לקבל את הגט על אף החיוב של בית הדין הרבני.

המקרה של שולי רנד נוגע לתרחיש השני. אשתו מסרבת לקבל את הגט, ומה שנדרש לעשות הוא לאסוף חתימות של 100 רבנים שמסכימים לאשר נישואים לאישה נוספת.

איסוף החתימות מכונה "היתר מאה רבנים", אך אין באמת חובה שהמספר יהיה כזה. הרבנים יתנו חוות-דעת הלכתית לגבי פסק הדין, נשיא בית הדין הרבני הגדול יאשר, ואז הגבר יוכל לשאת אישה נוספת, תוך שהוא מפקיד גט למקרה שהאישה הראשונה תשנה את דעתה.

אם את אישה, לעומת זאת, אל תמהרי להוציא את פנקס החתימות. בעוד שגברים יוכלו להינשא כדת וכדין לאישה נוספת, אישה שתבקש רק להפקיד את הסכמתה, תיאלץ להתמודד עם סנקציות קשות מאוד: הילדים שייוולדו מהקשר החדש יחשבו כממזרים ולא יוכלו להינשא ברבנות, וכך גם הדור שאחריהם, וזאת בשעה שילדים שייוולדו מהקשר החדש יהיו בעלי זכויות שוות לאלה הנולדים בתוך הנישואים.

הסיבה העיקרית לכך שהגבר נהנה מהיתר שאישה לעולם לא תזכה בו, נובע מהחשש לטעות בייחוס האב לצאצאים - טעות שיכולה לעלות בגילוי עריות בסופו של יום. זהות האימהות של ילדי גבר הנישא למספר נשים תהיה ידועה, בשעה ששאלת זהות האב תהיה מסובכת יותר.

מסובכת יותר - אבל בשנת 2021 היא לא מסובכת מספיק בשביל להצדיק פגיעה כל-כך קשה בזכויות הנשים ובשוויון מגדרי. בטח לא כשהטכנולוגיה נותנת מענה מהיר ופשוט לסוגיה. הכלי הזה משמש כמנוף לחץ אדיר שעשוי לשבור צד אחד - את הצד של הנשים כמובן - ולסחוט אותן עד שיסכימו לקבל כל דרישה מהצד השני רק כדי להשתחרר מהכלא הרגשי בו הן נמצאות.

גם אם בידי בית הדין הרבני קיימים כלים שונים להפעלת לחץ על הגבר על-מנת למנוע סרבנות גט, כמו הטלת קנסות, שלילת רישיון נהיגה ואפילו מאסר, נראה כי כל אלה מתגמדים לעומת האיסור להינשא בשנית, המוטל על הנשים בלבד כל עוד הליך הגירושים לא הגיע אל קיצו.

נראה כי שולי רנד הפקיד את הגט והצליח לאסוף את כמות החתימות המבוקשות, והוא יצליח לממש את רצונו ולהינשא לצופית גרנט, אך אל לנו לשכוח שבעוד שהדרך של גבר לקבל את ההיתר ולצאת אל האושר - הדרך של נשים ככל חסומה לחלוטין.

פתרון הקסם לכל הבעיות האלה - כזה שמכניס רגישות, הוגנות ושוויון למשוואה - דורש להוציא ממנה בתמורה את הרבנות. אם שולי וצופית יבחרו להינשא בנישואים אזרחיים, ביטויים כמו "ממזרות" יהפכו ללא רלוונטיים.

בישראל אומנם לא ניתן להינשא בנישואים אזרחיים, כאלו שיקבלו תוקף חוקי על-ידי המדינה, אך ניתן לערוך טקס נישואים שכזה בחו"ל ולאשר אותו רשמית לאחר מכן על-ידי הרשויות בעזרת רישום במשרד הפנים.

הכנסת הנישואים האזרחיים למדינה דרך הדלת הראשית, בלי צורך לטוס לשם כך למדינה אחרת, עלתה לא פעם על שולחן הדיונים בכנסת. רק מתחילת השנה הוגשו כבר שלוש הצעות חוק שונות להתרת נישואים אזרחיים במדינה, על-ידי חברי הכנסת שרן השכל, עודד פורר ובני גנץ, אלא שאז פוזרה הכנסת, והצעות אלה נעלמו ביחד איתה.

ראש הממשלה נפתלי בנט הוא אומנם ראש הממשלה הדתי הראשון, אך הוא עומד בראשות הממשלה הכי פחות דתית שהייתה כאן בשנים האחרונות. המפלגות החרדיות קיבלו שליטה כמעט מלאה בנושאי דת ומדינה תחת שלטון נתניהו, אך נראה כי ההסכם הקואליציוני שנחתם בין בנט לראש הממשלה הבא אחיו, יאיר לפיד, מעגן את שמירת הסטטוס-קוו, אך כולל משב רוח מרענן של שינויים בנושאי דת ומדינה.

משולש האהבה של שולי רנד, אשתו הראשונה וצופית גרנט מעלה שוב על סדר היום את חשיבותם של הנישואים האזרחיים ואת המקום לו הם ראויים: שחור על גבי לבן, בחוקי המדינה. על הממשלה לנצל את ההרכב הקואליציוני הנוכחי על-מנת לקדם את חקיקתם של נישואים אלה ולתת להם לחיות בהרמוניה ליד הדין הדתי, כשהבחירה תהא תלויה אך ורק בבני הזוג עצמם.

ולסיום נקודה נוספת למחשבה: היהדות יכולה להיות דת מתפתחת, שמתאימה את עצמה ביצירתיות למציאות. כך הומצאו והוכשרו מעלית של שבת, פלטה לשבת, שעון שבת ואף הפאה הנוכרית. אם תהיה במדינת ישראל אופציה חלופית של נישואים אזרחיים, יכול להיות שפוסקי ההלכה יישבו עד שימצאו פתרון יצירתי לעגינות, וכך יתאפשר לאזרחי המדינה לבחור כיצד למסד את נישואיהם מתוך בחירה ולא כורח.

הכותבת הינה עו"ד מומחית לדיני משפחה וירושה

עוד כתבות

המרכז הלוגיסטי של שטראוס בשוהם / צילום: Shutterstock, Igal Vaisman

ירדה ב־6%: עליות מחירי הקקאו והקפה פגעו בדוחות שטראוס

ענקית המזון סיימה את הרבעון הראשון של השנה עם ירידה של 78% ברווח הנקי החשבונאי ל־51 מיליון שקל ● שטראוס, שביצעה כמה העלאות מחירים, סבלה מהיחלשות השקל ומהזינוק במחירי הסחורות ● בדוחות הניהוליים שהיא מציגה חל דווקא גידול ברווחים

פרופ' זיו כהן ועמית גל. המועמדים הסופיים לתפקיד הממונה על רשות שוק ההון / צילום: רמי זרנגר, מארק ניימן-לע''מ

אלה שני המועמדים הסופיים לתפקיד הממונה על רשות שוק ההון

ועדת האיתור לתפקיד הממונה על רשות שוק ההון סיימה את עבודתה והמליצה לשר האוצר על שני מועמדים: מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, פרופ' זיו כהן

ח''כ משה סולומון, הציונות הדתית / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

האם שיעורי העישון בישראל עולים או יורדים? תלוי בקבוצת הגיל

ח"כ משה סולומון טען כי גרף המעשנים כל שנה ושנה הולך וגדל, וכי גיל המעשנים הולך וקטן. בדקנו ● המשרוקית של גלובס

סגן הקנצלר הגרמני, רוברט האבק, בנאום בסוף השבוע בו אמר כי ישראל עוברת על החוק הבינלאומי / צילום: Reuters, Bernd Elmenthaler

הסחף נגד ישראל באירופה מתגבר, ואפילו בגרמניה קוראים לעצור המלחמה

הפסיקה של בית הדין הבינלאומי לצדק והדרישה לצווי מעצר בהאג העניקו "חותמת רשמית" לטענות בדבר פשעי מלחמה ● בגרמניה, סגן הקנצלר שנחשב עד כה לפרו-ישראלי, אמר ש"ישראל עברה את הגבול", ובספרד שרת הביטחון אמרה: "בעזה מתרחש ג'נוסייד אמיתי"

מנהלי המשרד הממוזג גולדפרב גרוס זליגמן / צילום: דדי אליאס

גולדפרב גרוס זליגמן: חשד שבוצע ניסיון חדירה נוסף לרשת החברה

פירמת עורכי הדין גולדפרב גרוס זליגמן, שהותקפה בשבוע שעבר ע"י האקרים, הודיעה כי עודכנה ע"י מערך הסייבר הלאומי על ניסיון תקיפה נוסף ● בפירמה אישרו לאחר התקיפה הראשונה כי הועתק מידע, והודיעו כי שכרו את חברת הסייבר סיגניה, מהמובילות בתחום ● בין השאלות שנותרו פתוחות: מהו היקף המידע שנגנב, וכיצד בוצעה התקיפה?

מימין: קורדל קרטר, סשה רויטמן דרטווה ודריוס ג'ונס / צילום: אורי יואלס

התנועה למאבק באנטישמיות "מגייסת" את הקהילה העסקית האפרו־אמריקאית

בחודשים האחרונים פועלת התנועה למאבק באנטישמיות לגיוס גופים שונים לעמידה לצד ישראל ● במסגרת זו נערך אירוע מיוחד בת"א, לצד מהלך רחב יותר להקמת קבוצה בין–דתית של אנשי עסקים ● ישראל מתגייסת 

בצלאל מכליס, מנכ''ל אלביט / צילום: אסף שילה ישראל סאן

כך הגיב מנכ"ל אלביט מערכות כשנשאל על החרם השקט של המשקיעים הזרים

החברה הבטחונית מציגה תוצאות חזקות וצבר ההזמנות בשיא של יותר מ-20 מיליארד דולר, לצד תזרים שלילי מפעילות ● למרות זאת, מניית אלביט נסחרת מתחת לערכה בתחילת המלחמה בעזה ● המנכ"ל בצלאל מכליס: "אני מנהל חברה ולא מניה – ועם התוצאות קשה להתווכח"

מליאת הכנסת / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

"הסכנה ברורה": 130 כלכלנים בכירים במכתב חריף על מדיניות הממשלה

בכירי הכלכלנים בישראל פרסמו מכתב חריף, שבו הם טוענים כי נטל המילואים על האוכלוסייה העובדת והפטור מגיוס לחרדים מסכן את עצם קיום המדינה ● לדבריהם, אם המגמות הנוכחיות יימשכו, רבים מהנושאים בנטל הכלכלי והביטחוני יעדיפו להגר מישראל, והמשכילים יהיו הראשונים לעזוב

פתיחת מסחר של חברת פאגאיה בנאסד''ק ביוני 2022 / צילום: עידו איז'ק  - יח''צ

מדד ראסל מעדכן את המניות בו: אלה הישראליות שייכנסו

מה הוא מדד ראסל 3000, מי מנהל אותו, אילו מניות יכולות להיכלל בתוכו, ואיזו תשואה הוא הניב לעומת מדדי S&P 500 ונאסד"ק? ● וגם: המניות הישראליות שנכנסות כעת למדד, ואלה שיוצאות ממנו - דברים שכדאי לדעת לקראת עדכון המדד בסוף חודש יוני

עידן פלוס / צילום: יח''צ

ערוץ 14 יוצא מעידן פלוס. זו הסיבה

עפ"י מידע שהגיע לגלובס, בערוץ 14 ביקשו לרדת מעידן פלוס כדי שהחוב שלהם לרשות השנייה לא ימשיך לגדול ● ככל הנראה, אם לא יהיה שינוי במדיניות מצד משרד התקשורת, ביום חמישי הקרוב השידור של ערוץ 14 כבר לא יהיה זמין דרך השירות ● נכון לעכשיו, החוב של ערוץ 14 עומד על 6.5 מיליון שקל

נשיא ברזיל לואיז אינסיו דה סילבה / צילום: Shutterstock, Isaac Fontana

בפעם השנייה: ברזיל מעכבת עסקה עם חברה ביטחונית ישראלית

זרוע היבשה של צבא ברזיל יקים קבוצת חשיבה לשינוי מועדי האספקה של טילי נ"ט מתוצרת רפאל, כך לפי דיווח במדינה ● אין סיבה רשמית לצעד, אבל סביר מאוד שהוא נובע מההתנגדות של ברגיל למלחמת חרבות ברזל

איי הבתולה / צילום: Shutterstock

חשד: עורך דין העלים מיליונים באמצעות חברת קש באיי הבתולה

עו"ד אשר רבינוביץ' נחקר במשרדי פקיד שומה חקירות ת"א בחשד שהתחמק מדיווח ותשלום מס על הכנסות ממכירת ני"ע בישראל ובחו"ל בסך 2.5 מיליון דולר לפחות ● חקירה סמויה ברשות המסים העלתה לכאורה כי הכנסות אלה הוסתרו תחת חברה זרה בשם NEMETZ CORP שהתאגדה באיי הבתולה, ומניותיה מוחזקות לכאורה ע"י נאמן זר

גיא חכמי, מנהל ההשקעות הראשי של הבנקאות הפרטית בבנק דיסקונט / צילום: דוברות דיסקונט

מנהל ההשקעות שבטוח שענקיות הטכנולוגיה לא ימשיכו להוביל בעשורים הבאים

גיא חכמי, מנהל השקעות בדיסקונט, בטוח שענקיות הטכנולוגיה שמובילות את וול סטריט לא יעשו זאת בעתיד ● בהתאם הוא ממליץ לפזר את ההשקעות בעולם ולהתמקד באג"ח קונצרניות: "יש אפיקים בשוק החוב שנותנים 8%–9% שנתיים, כלומר יותר מלהכפיל את הכסף בעשר שנים"

אילוסטרציה: shutterstock

סימן מדאיג: הנתון הישראלי שזינק לשיא של 13 שנה

לפני פרסום החלטת הריבית של בנק ישראל, קפצה תשואת האג"ח לעשר שנים ליותר מ-5% - הגבוהה ביותר מאז 2011 ● המשמעות: ירידה בביקושים שגורמת למדינה להנפיק חוב בעלות גבוהה יותר ● ברקע: פרמיית הסיכון הגבוהה והחוב הממשלתי המטפס

קניון עזריאלי / צילום: Shutterstock

דוחות הקניונים וחברות האופנה מגלים: הישראלים משלמים יותר

בעוד האינפלציה בישראל עלתה בשנה האחרונה בשיעור של 2.8%, דוחות חברת הקניונים עזריאלי מצביעים על עלייה בפדיונות השוכרים, של כ־11% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● נתונים דומים שמצביעים על ביטול המבצעים בחנויות מופיעים בדוחותיהן של חברות האופנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הריבית הגבוהה כואבת לישראלים יותר. הנתונים מראים שהיא כאן כדי להישאר

בגוש האירו צפויים להתחיל בהורדת הריבית כבר ביוני, לאחר שסחרור המחירים מהשנה שעברה נבלם ● בבריטניה האינפלציה עומדת על 2.3%, כשבשיא היא הייתה גבוהה פי חמישה, וגם בקנדה ישנה הקלה ● בישראל עם זאת המגמה הפוכה והקונצנזוס הוא שהאינפלציה תטפס ● וגם: למה נוטלי המשכנתאות פה סובלים יותר?

בית העיתונאים, תל אביב / צילום: Shutterstock

רק אחרי עשור: אושרה הקמת מגדל מאחורי בית העיתונאים בתל אביב

ההערכות הן שהמחיר לדירה בפרויקט העתידי יעמוד על כ־70־80 אלף שקל למ"ר ● קרן ריאליטי רכשה את המתחם ב־2015 ב-172 מיליון שקל, כעת הוא מוערך בפי 2 ● כחלק מהפרויקט, מאחורי בית העיתונאים ייהרס בניין בן ארבע קומות ששימש את יחידת דובר צה"ל במשך שנים רבות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

הרווח הנקי של מנועי בית שמש זינק ב-240% על רקע המלחמה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● הכנסות מנועי בית שמש הסתכמו ב-63 מיליון דולר ברבעון ● בזכות מכירת מעונות הסטודנטים אלקטרה הקטינה את החוב, הרווח הנקי זינק ב-75%, אך הרווח הגולמי נשחק ● שופרסל: הרווח הנקי עלה ב-35% לכ-90 מיליון שקל ● ביטוח ישיר: הרווח זינק בזכות העלאת תעריפים בביטוח רכב והכנסות מהשקעות ● הולמס פלייס: למרות המלחמה, גידול במספר המועדונים והמנויים ● בנק ירושלים: פיקדונות הציבור זינקו ב-12% והרווח הנקי גדל ב-5% ● מדור חדש

משרדי מיתר, הרצוג ופישר, בכר, חן. לשכת עורכי הדין החריגה את הגדולים מההגבלות / צילומים: ZUZ יועצי נדל''ן, תמר מצפי

לשכת עוה"ד פרסמה הנחיות חדשות עם סוכריה למשרדים הגדולים

הנחיות חדשות שהוציאה לשכת עורכי הדין מגבילות את האופן שבו רשאים עורכי הדין להציג בפומבי את שלטי משרדיהם, אך החריגה רבי-קומות ● בתגובתה הבהירה הלשכה: "ניתן יהיה לחרוג מהגודל כדי להתאימו לגודל ולממדי הבניין"

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: לוחם מילואים נפצע קשה בקרב רצועת עזה

חילופי אש התפתחו היום במעבר רפיח בין צה"ל לכוחות מצריים ● המחבלים יאסין רביע וחאלד נגאר, שעסקו בהכוונת טרור ואף ביצעו פיגועים בעברם - חוסלו בתקיפה ברפיח ●  הפרקליטה הצבאית הראשית הורתה לתחקר את תקיפת צה"ל אמש ברפיח • עדכונים שוטפים