לוביסטים | בלעדי

יותר שקיפות: משרד המשפטים יוציא הנחיה לגבי פגישות עם לוביסטים

מנכ"ל משרד המשפטים ערן דוידי הורה על הכנת חוזר מנכ"ל שיסדיר את פגישות עובדי המשרד עם לוביסטים • במשרדי האוצר והגנת הסביבה כבר גיבשו נהלים, אך הם לא כוללים חובת פרסום לציבור

שר המשפטים גדעון סער / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שר המשפטים גדעון סער / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

משרד המשפטים בראשות השר גדעון סער צפוי להוציא לראשונה הנחיה לעובדיו בנוגע לפגישות עם לוביסטים. לגלובס נודע כי מנכ"ל המשרד ערן דוידי הורה על הכנת חוזר מנכ"ל בעניין.

ההחלטה התקבלה לאחר שמשרדי האוצר והגנת הסביבה הוציאו השנה הנחיות מחמירות לעובדיהם בנוגע לפגישות עם לוביסטים; וכן לאחר שלובי 99, ארגון חברתי הפועל לקידום אינטרסים של הציבור, פנה למשרד המשפטים וליתר משרדי הממשלה בבקשה להוציא הנחיות בנושא.

בנוסף, לובי 99, עמותת "הצלחה" והתנועה לאיכות השלטון, פנו במכתב ליועץ המשפטי לממשלה כדי שיורה להחיל נוהל אחיד על כל משרדי הממשלה בנושא.

השבוע הודיע ראש המטה של מנכ"ל משרד המשפטים, עו"ד אביחי כהנא, ללובי 99 כי מנכ"ל המשרד דוידי הורה על הכנת חוזר מנכ"ל בעניין. כהנא ציין כי "הוצאת הנחיה בנושא עשויה להבטיח שיפור בשקיפות המפגשים של עובדי המשרד עם שדלנים וכתוצאה מכך שיפור בפיקוח על מפגשים אלה".

כהנא הוסיף כי "הנחיה מסוג זה עשויה אף לתרום לחיזוק נורמות ראויות בכל הנוגע לקידום הליכים מנהליים המבוססים על עבודת שדלנות וכן לחזק את אמון הציבור בשירות הציבורי, ענין החשוב מאוד למנכ"ל משרד המשפטים".

דרגות שונות של פיקוח

בפברואר השנה פרסם היועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד אסי מסינג, הנחיה לבכירי המשרד המחמירה את כללי הפיקוח על הקשרים בין עובדי המשרד לבין לוביסטים. ההנחיה קובעת כי עובד הנפגש עם לוביסט ידווח מראש לממונה, ותוכן הפגישה יועבר. אם ניתנה התחייבות ללוביסט, ידווח התוכן גם ליועץ המשפטי של המשרד. בהנחיה צוין כי הגם שקשר בין שדלנים לעובדי ציבור עשוי לסייע לפעילות המשרדים, והוא אף נדרש, הקשר "טומן בחובו חשש למשוא-פנים, לפגיעה בשוויון ולהשפעה פסולה".

בחודש שעבר פרסמה מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, גלית כהן, נוהל המגביל את פעילות הלוביסטים מול קובעי המדיניות הסביבתית וקובע פיקוח על הפגישות עמם. הנוהל מרחיב מזה שקבע משרד האוצר ומורה לעובדי המשרד, שבראשו עומדת השרה תמר זנדברג, להימנע ככל שניתן מפגישות במסעדות או בתי קפה, ואוסר לאכול ארוחה על חשבון הלוביסטים או החברות ללא אישור של מנכ"לית המשרד.

הנהלים של משרדי הגנת הסביבה והאוצר לא כוללים חובה לפרסם את המידע אודות הפגישות עם הלוביסטים לציבור. להפך - נקבע במפורש כי התיעוד "נועד לצרכים פנימיים ולא יועבר לגורמי חוץ". בנוהל של המשרד להגנת הסביבה צוין כי "במקרים המתאימים ובהתאם לשיקול-דעת העובד או הממונה עליו, יופץ הסיכום גם לגורמי חוץ".

ניסיון לגבש נוהל אחיד

המאמצים להביא לקביעת נורמות של התנהלות ראויה ואיסורים מול פעילות לוביסטים החלו לפני מספר שנים בפנייה של לובי 99 לנציבות שירות המדינה, ובחודשים האחרונים, כאמור, על-ידי פנייה ליועמ״ש על-ידי שורה של ארגונים.

במאי השנה התקיימה ישיבה בראשות עו"ד דני חורין, ממונה בכיר במחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, לבחינת תיקון לתקשי"ר (תקנון שירות המדינה, המסדיר את עבודת עובדי המדינה), כך שיעסוק גם בהסדרת פעילות לוביסטים מול עובדי ציבור בממשלה. בישיבה השתתפו נציגי נציבות שירות המדינה וארגוני חברה אזרחית, ובהם לובי 99, התנועה לאיכות השלטון, פורום קהלת והאגודה לזכויות האזרח.

עו"ד זהר אלטמן-רפאל מלובי 99 מסרה כי "אנו שמחים שגם משרד המשפטים קיבל את בקשתנו לפרסם נוהל להסדרת פעילות הלוביסטים. פעילות הלוביסטים יוצרת אי-שוויון בין הגורמים החזקים במשק, המשפיעים על המדיניות והחלטות הממשלה והכנסת לטובת האינטרסים הכלכליים שלהם, לבין הציבור הרחב. ישנם משרדי ממשלה שכבר מבינים שיש למנוע גישה בלתי מוגבלת של לוביסטים לפקידי הממשלה, ואנו קוראים למשרדי ממשלה נוספים להצטרף למהלך".