רכישת ענק של טדי שגיא: חברת הסייבר קייפ רוכשת חברה אמריקאית ב-936 מיליון דולר

אחת מעסקאות הרכישה הגדולות של חברת טכנולוגיה ישראלית: ExpressVPN נרכשת לפי שווי קרוב לזה של קייפ, ומציגה מכירות גבוהות יותר משל הרוכשת ב-2020 • מנכ"ל קייפ: "הרכישה תמקם אותנו בחזית אספקת פתרונות האבטחה והפרטיות, ותאפשר לצרכנים להחזיר לידיהם את השליטה על זהותם"

טדי שגיא / צילום: יונתן בלום
טדי שגיא / צילום: יונתן בלום

מסע הרכישות של חברת הטכנולוגיה Kape נמשך ומגיע לשיא עם הרכישה הגדולה בתולדותיה (ואחת הגדולות של חברת טכנולוגיה ישראלית בשנים האחרונות) - של חברת ExpressVPN האמריקאית בהיקף של 936 מיליון דולר.

למעשה, שווי העסקה מתקרב לשווי השוק הנוכחי של קייפ , שנסחרת בלונדון לפי שווי של 1.1 מיליארד דולר (כ-796 מיליון ליש"ט) אחרי עלייה של 98% במחיר המניה בשנה החולפת. זוהי הרכישה השלישית של קייפ בשנה האחרונה.

קייפ, שבשליטת המיליארדר טדי שגיא ובניהולו של עידו ארליכמן, מספקת פתרונות תוכנה לאבטחת סייבר ופרטיות ברשת, והרכישה הנוכחית מרחיבה את פעילותה בשוק הפרטיות, שלפי נתונים שהחברה מצרפת להודעתה צפוי לצמוח עד 2027 ב-20% בשנה בממוצע, לשוק של כ-108 מיליארד דולר. קייפ החלה לפעול ב-2011 תחת השם Crossrider והונפקה ב-2014 בלונדון.

החברה הנרכשת היא חברה פרטית שהוקמה ב-2009 על-ידי פיטר בורצ'ארדט ודניאל פומרנץ, ולפי הודעת קייפ יש לה מעל 3 מיליון מנויים משלמים ברחבי העולם, מחציתם בארה"ב. הפתרונות של אקספרס נגישים במגוון מערכות הפעלה וראוטרים, ויש לה הסכמי הפצה עם HP, נוקיה ופיליפס. החברה מעסיקה 290 עובדים. הכנסותיה צמחו בשנים האחרונות וב-2020 הגיעו לכ-279 מיליון דולר, עם EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של 74.8 מיליון דולר.

למימון - תידרש להנפקת מניות במאות מיליוני דולרים 

קייפ עדיין לא פרסמה את דוחותיה למחצית הראשונה של 2021, אך התוצאות ל-2020 הצביעו על צמיחה של 85% בהכנסות לכ-122 מיליון דולר, EBITDA מתואם של 39 מיליון דולר ורווח נקי שנתי של 28.9 מיליון דולר. שורת הרווח כללה הטבת מס חד-פעמית של 25.6 מיליון דולר. כלומר, על בסיס נתוני 2020, תוצאות החברה הנרכשת גבוהות יותר משל הרוכשת, הן ברמת ההכנסות והן ב-EBITDA.

עם רכישת ExpressVPN, קייפ צופה שבשנת 2022 ההכנסות פרופורמה יהיו 610-624 מיליון דולר, וה-EBITDA המתואם יגיע ל-166-172 מיליון דולר, מה שלדבריה מעיד על כך שהחברה היא בין השחקניות (pure play) המובילות בעולם בשוק הצרכני של פתרונות אבטחה ופרטיות דיגיטלית.

בסוף 2020 יתרות המזומנים של קייפ הסתכמו בכ-49.9 מיליון דולר, לאחר גיוס הון של 115 מיליון דולר, שמחציתו הוזרם לחברה על-ידי טדי שגיא, ורכישה שביצעה. מאז בוצעה רכישה נוספת: לאחר שאשתקד נרכשה PIA מארה"ב ב-130 מיליון דולר במזומן ובמניות, במרץ השנה נרכשה וובסלנס הישראלית (העוסקת בייצור תוכן בנושאי אבטחה ופרטיות) תמורת 149 מיליון דולר, מתוכם כ-117 מיליון דולר במזומן והיתר במניות קייפ.

 
  

העסקה של וובסלנס מומנה בעזרת הלוואת גישור משגיא, ובהמשך דיווחה קייפ על הסכם אשראי עם מספר בנקים - בהם בנק אוף אירלנד, ברקליס, סיטי ובנק לאומי - בסך של עד 220 מיליון דולר ל-3 שנים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. באשר למימון הרכישה הנוכחית, זה יורכב ממזומן ומניות, וכדי לממן חלקית את מרכיב המזומן המיידי קייפ צפויה לבצע הנפקת מניות נוספות בהיקף של מאות מיליוני דולרים (לא דווח סכום מדויק).

מייסדי הנרכשת יחזיקו במניות קייפ וימשיכו לעבוד בה

התמורה תועבר למייסדי ExpressVPN בשלושה שלבים: 354 מיליון דולר במזומן עם סגירת העסקה, 237 מיליון דולר במניות שיהיו חסומות ל-24 חודשים, ו-345 מיליון דולר בשתי מנות שוות, שישולמו 12 חודשים ו-24 חודשים לאחר סגירת העסקה, כאשר החלק הזה ימומן בהלוואה מסינדיקט הבנקים המלווים. בעקבות הרכישה, יחזיקו מייסדי ExpressVPN ב-14% ממניות קייפ וימשיכו לעבוד בה.

ארליכמן מסר כי "רכישת ExpressVPN מאפשרת לנו למקם את קייפ בחזית אספקת פתרונות האבטחה והפרטיות החדשניים ביותר לכל הצרכנים ברחבי העולם, ותאפשר לצרכנים להחזיר לידיהם את השליטה על הזהות והחיים הדיגיטליים שלהם. אנחנו מאמינים כי עסקה זו היא הוכחה לחוזק הפעילות הקיימת וכן לאסטרטגיית הצמיחה שלנו. הרכישה ממצבת אותנו באופן אידיאלי להמשך הרחבת דריסת הרגל העולמית שלנו, בעידן שבו אבטחה ופרטיות דיגיטליות מעולם לא היו חשובות יותר".

בקייפ מסבירים כי VPN (רשת פרטית מדומה) היא רשת תקשורת פרטית שמושתתת על רשת ציבורית אך משתמשת בפרוטוקולים ובאבטחת מידע לשמירת סודיותו, ובכך למעשה שומרת על פרטיות הגולש ברשת הציבורית עד כדי הפיכתו לגולש אנונימי. פתרון כזה מצפין את המידע המועבר כדי שלא ניתן יהיה לפענח אותו אם ייפול לידיים הלא-נכונות, ובמקביל מאפשר למשתמש להגן על כתובת ה-IP שלו, ובכך לגלוש באופן אנונימי באינטרנט. בחברה מציינים שמגפת הקורונה הגדילה את הביקוש לפתרונות VPN, בשל העלייה בתעבורה ממכשירים פרטיים - של אנשים שעברו לעבוד מהבית. במקביל ישנם יותר מכשירים אישיים שנמצאים בשימוש פר-אדם.

שרשרת אקזיטים לשגיא בטכנולוגיה

טדי שגיא, בעל השליטה בקייפ (כ-60.5%), הוא מיליארדר ישראלי שהונו מוערך ב-5.5 מיליארד דולר, ועסקיו כוללים בעיקר טכנולוגיה ונדל"ן. בעבר הקים שגיא את ענקית טכנולוגיות ההימורים אונליין פלייטק, שהונפקה אף היא בלונדון, וב-2018 מכר את יתרת מניותיו בה, כאשר כלל המימושים שלו בחברה הוערכו ביותר מ-2 מיליארד דולר.

חברת טכנולוגיה אחרת שהייתה בשליטתו, SafeCharge (סייפצ'רג'), שגם היא נסחרה בלונדון, נמכרה לפני מספר שנים בשווי של 889 מיליון דולר. סייפצ'רג', המספקת פתרונות סליקה ותשלומים, נמכרה לחברה קנדית וחלקו של שגיא במכירה עמד על 572 מיליון דולר.

בין ההשקעות הבולטות של שגיא בשוק הנדל"ן נמנות רכישת מתחם שוק קמדן מרקט המפורסם בלונדון, וכן רכישת שליטה בחברת בראק אן.וי הפועלת בגרמניה, ומכירתה כעבור שנה ברווח של 300 מיליון שקל.  

זכרונות מרצח השגריר הרוסי בטורקיה

שמה של החברה הנרכשת עלה לכותרות ב-2017, כאשר השגריר הרוסי בטורקיה נרצח, והרשויות שחקרו את הרצח מצאו שרת של ExpressVPN שלטענתם שימש את הרוצח כדי למחוק מידע.

מאוחר יותר התייחסה לכך החברה עצמה, כשציינה כי לפי פרסומים בטורקיה - אדם שזהותו אינו ידועה השתמש ב-ExpressVPN בניסיון למחוק ראיות שקשורות לאירוע, על-ידי כניסה לחשבונות גוגל ופייסבוק של הרוצח. לפי החברה, כפי שאמרה לרשויות בטורקיה, "אין לנו ומעולם לא היו לנו רישומי התחברות של לקוחות שיאפשרו לנו לדעת מי הלקוח".

אקספרס הוסיפה אז כי השימוש בפתרונות שלה מחייב הסכמה לתנאי השימוש, ובהם אי-שימוש בהם לצרכים לא חוקיים. "מצער שכלי אבטחה כמו VPN משמש למטרות לא חוקיות", ציינה החברה. "אלה כלים קריטיים לביטחוננו ולשימור זכויות הפרטיות שלנו באונליין".