חכו עם המזוודות: המדינה הראשונה באירופה שאוסרת גם על כניסת ישראלים מחוסנים

כניסת תיירים לפורטוגל ממדינות המוגדרות כ"לא-בטוחות מבחינת תחלואת קורונה" - כולל ישראל - לא תורשה יותר • הוחרגו מההגבלות החדשות: ארה"ב, בריטניה וברזיל, כך שתיירים ממדינות אלו יוכלו להיכנס למדינה ללא הפרעה, אך עם צורך בבדיקות מקדימות

ליסבון. השגריר הישראלי בפורטוגל מנסה לשנות את ההחלטה / צילום: Shutterstock, trabantos
ליסבון. השגריר הישראלי בפורטוגל מנסה לשנות את ההחלטה / צילום: Shutterstock, trabantos

ממשלת פורטוגל שינתה את הנחיות הכניסה למדינה כך שכניסת תיירים ממדינות המוגדרות כ"לא-בטוחות מבחינת תחלואת קורונה", כולל ישראל, לא תורשה יותר החל מהיום ולפחות עד ה-16 בספטמבר. כך משתמע מהודעה רשמית שפרסמה היום (ד') הממשלה.

פורטוגל החריגה את ברזיל, ארה"ב ובריטניה מרשימה זו, כך שתיירים ממדינות אלו יוכלו להיכנס לפורטוגל ללא הפרעה, אך עם צורך בבדיקות מקדימות. יצוין כי השגריר הישראלי במדינה מנסה להחריג גם את ישראל.

ההחלטה הפורטוגלית נסמכת על שינוי רשימת המדינות הבטוחות מבחינת קורונה שהוכרזה ביום שני השבוע על ידי המועצה האירופית. ישראל הוסרה מהרשימה אחרי ארבעה חודשים, בעקבות תחלואת הקורונה הגבוהה בה. גם ארה"ב, לבנון, קוסובו, צפון מקדוניה ומונטנגרו הוסרו מהרשימה בעקבות התפרצויות קורונה.

בהודעה הרשמית שהתפרסמה היום בפורטוגל נכתב, כי הממשלה החליטה "להחריג" את תושבי ברזיל וארה"ב מהצורך להיות בבידוד אחרי הכניסה למדינה, וכי תורשה "תנועה לא הכרחית" (תיירות) מהמדינות ואליהן.

כמו כן נכתב: "למעט שתי מדינות אלה, המדינות החברות באיחוד האירופי, מדינות אזור שנגן, בריטניה והמדינות הנכללות ברשימת המדינות הבטוחות של האיחוד - שאינה כוללת יותר את ישראל, מקדוניה, מונטנגרו, לבנון וקוסובו - רק נסיעות הכרחיות יורשו". הכוונה היא לביקורי עסקים דחופים, ביקורים מסיבות משפחתיות, לימודים וסיבות הומניטריות.

הצעד הפורטוגלי עומד בניגוד להמלצות האיחוד האירופי לאפשר כניסת תיירים מחוסנים ממדינות חיצוניות, כולל כאלה הנמצאות ברשימת המדינות המסוכנות מבחינת תחלואה, אך משקף את העצמאות של כל מדינה להחליט באופן ריבוני על המדיניות שלה. איטליה הודיעה אתמול כי תמשיך להרשות כניסת תיירים מישראל ומארה"ב, למשל, אך כי תדרוש בדיקות PCR מקדימות ממחוסנים ולא-מחוסנים, ובידוד מתיירים מחוסנים.

גורם באיחוד האירופי אמר בשיחה עם גלובס כי אכן יש שתי המלצות שונות מטעם מועצת אירופה: למנוע תנועה לא הכרחית ממדינות המוגדרות כ"לא-בטוחות" אך גם לקבל תיירים מחוסנים בחיסונים המוכרים על ידי רשות התרופות האירופית (EMA) או האמריקאית (FDA).

"הרעיון הוא לאמץ כללים שישמשו בסיס למדיניות משותפת למדינות האיחוד, משום שהתנועה ביניהן אמורה להיות חופשית, אך כל מדינה יכולה בסופו של דבר לאמץ אילו תקנות שהיא רוצה", אמר.

ומה יעשו נוסעים שרכשו כרטיס טיסה לפורטוגל? השאלה המתייחסת להחזר כספי נתונה להחלטת חברת התעופה באם לקיים את הטיסה בכל זאת. נזכיר כי לישראל לא יכולים להיכנס תיירים. אם הטיסה תקוים והנוסע לא יוכל להיכנס לפורטוגל, על הנייר חברת התעופה מספקת לו את המוצר במסגרת ההתקשרות בין הצדדים ועל כן היא לא צריכה להשיב לנוסע את כספו. אם חברת התעופה תבטל את הטיסה מיוזמתה, על פי חוק התעופה עליה להשיב לצרכן את הכסף ששילם.

מי שמחזיק בביטוח ביטול נסיעה מכל סיבה יוכל לקבל החזר על כספו (לרוב בניכוי עמלה). ביטוחים כאלה מציעים סוכני נסיעות דוגמת אשת טורס או חברות תעופה דוגמת ישראייר, חברות הביטוח לא מוכרות כיום את המוצר הביטוחי המאפשר קבלת החזר כספי על הטיסה ושאר רכיביה מכל סיבה. כך למשל טריפ גרנטי של הפניקס. חברות ביטוח שמוכרות ביטוח ביטול במקרה של תחלואה בקורונה או חובת בידוד דוגמת הראל, ישיבו לנוסע את כספו אם יוכיח שהביטול נובע מתחלואה.