חברת השתלים הדנטליים קיסטון דנטל גייסה 25 מיליון דולר ורוכשת חברה אוסטרלית

טרם הגיוס החברה, שאליה מוזגה פעילות פלטופ הישראלית, מוחזקת כמעט במלואה ע"י קרן אקסלמד בשליטת ד"ר אורי גייגר • החברה הנרכשת עוסקת בהדפסה תלת-ממדית של שיניים תותבות מושתלות בהתאמה אישית

ד''ר אורי גייגר / צילום: יח''צ
ד''ר אורי גייגר / צילום: יח''צ

חברת קיסטון דנטל, חברת השתלים הדנטליים שאליה מוזגה פעילות חברת פלטופ הישראלית, הודיעה על גיוס של 25 מיליון דולר מקרן הגידור האמריקאית Nanthahala בהשתתפות המשקיעים הקיימים אקסלמד ומגדל ביטוח.

בנוסף היא הודיעה על רכישת חברה אוסטרלית בשם Osteon Medical במחיר של כמה עשרות מיליוני דולרים במזומן ומניות. החברה הנרכשת פיתחה מערכת דיגיטלית להדמיה של הפה של המטופל והדפסה דיגיטלית של מערכת תותבות להשתלה המותאמת לו במיוחד. פעילותה תתווסף לפעילות השתלים הדנטליים של קיסטון, ותאפשר לה ערך מוסף שחסר אצל חברות אחרות בתחום.

"המו"פ התחבר לארה"ב"

אקסלמד רכשה את קיסטון דנטל האמריקאית ב-2018, בכ-15 מיליון דולר בלבד, לאחר שהושקעו בחברה כ-400 מיליון דולר. ב-2019 נחתם מיזוג בין פלטופ הישראלית של משפחת טופז (בעבר בעלי חברת המ-לט), לבין קיסטון ואקסלמד הובילה גיוס של 20 מיליון דולר נוספים לחברה, בהשתתפות פועלים שוקי הון והפניקס.

המיזוג בין ההנהלות לא עלה יפה, ולאחר חיכוכים משפטיים, אקסלמד קנתה את חלקה של פלטופ בחברה במספר עשרות מיליוני דולרים נוספים, והיום לפני העסקה אקסלמד היא הבעלים של 99% מהחברה הממוזגת.

לדברי ד"ר אורי גייגר, שותף מנהל באקסלמד: "מאז שרכשנו את מניות משפחת טופז, האינטגרציה בין החברות טובה יותר, והחברה הצליחה לצמוח בתיאום עם היציאה מהמשבר הכלכלי סביב הקורונה ב-2020. השינוי המשמעותי הוא שהמו"פ התחבר לארה"ב. כלומר, מבחינה פיזית המו"פ נשאר בישראל. הוא ממוקם באזור התעשייה קיסריה ומעסיק כ-100 מתוך 200 עובדי החברה, אבל מבחינת הבנתה השוק, המו"פ בארץ כל הזמן מקבל פידבק מצוות המכירות והשיווק בארה"ב.

זו לפעמים מגבלה של חברות מכשור רפואי ישראליות, שמפתחות בעיקר את המוצרים מתוך תפיסת עולם של הרופא הישראלי, אפילו אם הן מנסות להימנע מכך, בלי להבין לעומק את הצרכים של השוק האמריקאי. כאשר החברה מפוצלת בין המדינות ומצליחה לפעול באופן שבו שני האתרים נהנים מסנכרון ואינם מתחרים או מתבדלים זה מזה, מערך המו"פ הישראלי יכול להיחשף לשוק האמריקאי ולבצע התאמה אינטואיטיבית יותר של המוצרים לצרכים והטעמים של השוק הגדול ביותר עבור רוב החברות בתחום"

החברה מעסיקה מהנדסים רבים מיחידה 81 במודיעין. "זו היחידה שמפתחת מערכות שלמות. הם מגיעים אלינו בתהליך של חבר מביא חבר. היכולות שלהם מדהימות. כל אחד מהם חתן פרס ביטחון ישראל. האתגר בעבודה איתם הוא שהם יודעים לעבוד על מערכת שמפתחים רק פעם אחת בלבד, וללא מגבלות תקציב כמעט. הם פחות מכירים את האתגרים והאילוצים של יצור סדרתי, אבל הם לומדים את זה אצלנו".

גייגר מספר כי קיסטון החליפה גם חלק מן ההנהלה, אך השאירה את המנכ"ל מלקר נילסון. "החזרנו את החברה לפסי צמיחה משמעותיים", הוא אומר. "הצלחנו בזכות הטכנולוגיות הישראליות שפותחו על ידי משפחת טופז. הרקע שלהם מחברת המ-לט (שעוסקת ביצור לתעשיית השבבים) אפשר להם לייצר שתלים באיכות גבוהה ובזול לעומת כל שחקן בעולם. גם טכנולוגיות יצור הן הייטק".

לדברי גייגר, "הכנסות החברה נמדדות בעשרות רבות של מיליוני דולרים וצמיחה גבוהה משמעותית מקצב צמיחת השוק". 

קרן אקסלמד מתמחה בשילוב בין טכנולוגיות ישראליות לבין מערך מכירות אמריקאי, וכך נעשה כאמור גם במקרה הזה. הרכישה של החברה האוסטרלית מזכירה את הרכישות שאקסלמד מבצעת דרך החברות הבנות האמריקאיות שלה בישראל - חברה עם טכנולוגיה מבטיחה, אך רחוקה פיזית ומנטלית מן השוק האמריקאי, ולכן מהווה הזדמנות לרכישה זולה יחסית.

גייגר: "זו חברה שפעלה רחוק מאור הזרקורים. היא מוכרת באיטליה, ניו זילנד ויפן. היא פיתחה מוצר שמאפשר להשתלות שיניים מורכבות להפוך לפשוטות. הם פיתחו סורק מתקדם אשר בשילוש של אלגוריתמיקה ייחודית להם מאפשר ליצור מודל תלת-ממד, ועל פיו מייצרים סט שלם של שיניים. אפשר להשתיל אותן בפרוצדורה די פשוטה שבה הן מחוברות בשני מקומות ללסת. תהליך ההכשרה של המשתילים גם הוא ייחודי, כאשר מומחה מטעם החברה מנחה את המשתיל באמצעות שימוש במשפי VR עד שהלקוח מרגיש בנוח".

ישראל היא מעצמת שתלי שיניים, וכבר ראתה אקזיטים של חברת אלפא ביו שנמכרה ב-95 מיליון דולר לחברת נובל ביוטק ו-MIS שנמכרה ל-Dentsply Sirona ב-375 מיליון דולר. דינטספליי רכשה גם את דאטום דנטל הישראלית, העוסקת בשיקום לסת, על פי ההערכות בכ-100 מיליון דולר.

החברות הללו מייצרות שתלים בעיקר בצד הזול אך האיכותי של הסקאלה. החברות הרוכשות מייצרות שתלים יקרים יותר, ורכשו את החברות הישראליות כדי להשלים את הפעילות לרוחב הסקאלה. גייגר ממקם את קיסטון בערך באמצע, שוק ה"ווליו פרימיום", שלדבריו הוא הצומח ביותר בתחום השתלים. "כעת עם הרכישה החדשה יש לנו גם טכנולוגיה שאין לאף אחת מהחברות האחרות", ציין. בעקבות הרכישה מתוכננת השקה של המוצר החדש בארה"ב במהלך 2022.

השווי זינק פי שלושה

גייגר מציין כי המימון החדש מקנה לקיסטון שווי של כ-250 מיליון דולר, יותר מפי 3 מאשר בעסקת טופז. היקף ההשקעה הכולל של אקסלמד בקיסטון נאמד בכ-80 מיליון דולר, כולל השקעה משותפת (co-investment) של משקיעי הקרן וכן מפניקס, פועלים שוקי הון ומספר משקיעים נוספים.

זוהי עסקה שלישית בשבועיים האחרונים עבור קרן אקסלמד. בנוסף, הודיעה הקרן לאחרונה על שני אקזיטים, אחד של מכירת קרטיהיל לחברת האורטופדיה ביוונטוס בתמורת 360-500 מיליון דולר. בחברה זו השקיעה אקסלמד כ-10 מיליון דולר ותקבל כ-75 מיליון דולר, תשואה של מעל לפי 7. השני, בעקבות מיזוג  חברת הרובוטיקה הישראלית ממיק (Memic) ל-SPAC בשווי של מיליארד דולר - עסקה שבעקבותיה צפויה אקסלמד לרשום תשואה של פי 30 על השקעתה ולקבל כ- 60 מיליון דולר.

מלקר נילסון, מנכ"ל קיסטון דנטל, מסר: "אנו רואים בגיוס הבעת אמון חזקה מצד משקיעים מובילים באסטרטגיה שלנו לפתח פורטפוליו מוצרים מקיף ברמה עולמית לשוק השתלים הדנטליים. כספי הגיוס מקנים לנו את ההון הדרוש לביצוע רכישת אוסטאון מדיקל, וכן הון חוזר להמשך האצת הצמיחה של החברה בשוק השתלים הדנטליים. הסינרגיה החזקה בין קיסטון לאוסטאון מאפשרת לנו להציע פורטפוליו רחב של פתרונות דנטליים חדשניים עבור לקוחותינו ושותפינו הקיימים והפוטנציאליים, במיוחד בתחום הפרוצדורות הדיגיטליות".

מייקל טאקמן, מנכ"ל אוסטאון מדיקל, מסר: "אנו רואים בקיסטון כשותף המתאים ביותר עבור אוסטאון בשל הסינרגיה בין מוצרי השתלים הדנטליים המתקדמים שלה החברה לפורטפוליו הפתרונות הדנטליים הדיגיטליים שלנו התואמת את החזון שלנו לייעל פרוצדורות דנטליות מורכבות באמצעות חדשנות ושיפורים טכנולוגיים".