באופן מיידי: שורת חברות תעופה הודיעו כי לא יטוסו מעל בלארוס

שמי בלארוס שוממים: שורת חברות תעופה אירופיות ובינלאומיות הודיעו כי יימנעו באופן מיידי מטיסה בשמי בלארוס, זאת בעקבות המלצת מנהיגי האיחוד האירופי • הרקע להחלטה הוא יירוט טיסה מסחרית של ריינאייר, שהייתה בדרכה מאתונה לליטא, כשעל סיפונה מתנגד משטר בלארוסי

מטוס ריינאייר שאולץ לנחות במינסק, בלארוס / צילום: Reuters
מטוס ריינאייר שאולץ לנחות במינסק, בלארוס / צילום: Reuters

שורת חברות תעופה אירופיות ובינלאומיות הודיעו היום (ג') כי יישמו באופן מיידי את המלצת מנהיגי האיחוד האירופי - להימנע מטיסה בשמי בלארוס. הרקע להחלטה הוא יירוט טיסה מסחרית של "רייאנאייר" שהיתה בדרכה מאתונה לליטא שלשום, כשעל סיפונה מתנגד משטר בלארוסי. מטוס "מיג" של חיל האוויר הבלארוסי ליווה את המטוס והרשויות במדינה הודיעו לטייס על איום מופרך כאילו יש פצצה במטוס. הטייס הנחית את המטוס במינסק בירת בלארוס, שם עלו כוחות ביטחון למטוס ועצרו את רומן פרוטסוביץ', עיתונאי המנהל אתר וערוץ טלגרם ביקורתי כלפי הממשל, ואת בת-זוגו.

"אייר פראנס" הודיעה היום לפנות ערב כי לא תטוס יותר מעל המדינה, המכונה לעתים "הדיקטטורה האחרונה באירופה", שבה שולט אלכסנדר לוקשנקו ביד ברזל ב-27 השנים האחרונות. היא הצטרפה ל-KLM, "לופטהאנזה", SAS, וגם חברות התעופה של פולין ואוקראינה, שהודיעו כי יימנעו ממעבר בשטח האווירי של המדינה. גם חברת התעופה "סינגפור איירליינס" הודיעה על אימוץ צעד דומה. נשיא מועצת אירופה (מנהיגי 27 המדינות החברות בגוש) שארל מישל צייץ היום תמונה מאתר מעקב אחר טיסות המראה את בלארוס כשהיא שוממת מטוסים וכתב - "אירופה בפעולה".


לצד ההמלצה הזו, האיחוד האירופי המליץ גם למדינות החברות בו לאסור על נחיתות או על מעבר בשטח האווירי של חברת התעופה הלאומית של בלארוס "בלאוויה". הוא גם הודיע כי יכין "סנקציות ממוקדות" נגד חברות הקשורות למשטר לוקאשנקו. לפי הדיווחים, סוכני KGB של המשטר עקבו אחרי פרוטסוביץ' באתונה וידעו כי הוא נמצא על הטיסה, ולוקאשנקו עצמו הורה על "חטיפת" המטוס. פרוטסוביץ' הופיע היום בווידיאו ששיחררו הרשויות, שבו הוא "מודה" במעורבות בהפגנות נגד תוצאות הבחירות האחרונות במדינה, שהעניקו שוב ניצחון ללוקאשנקו. משקיפים בינלאומיים הצהירו כי הבחירות לא היו חופשיות והביעו חשש לזיופים.