עסק ביום | פיצ'ר

"הפער הזה בין האופטימיות מתערוכת התיירות לצניחה החדה בקורונה היה שיעור בענווה"

אבנר פניני, בן 34 ממגדל העמק, נשוי ואב לחמישה • הבעלים והמייסד של "יש לאן" • "פיתחנו משחקי משימות בתוך יישובים ברדיוס שליד הבית" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

נדב קרלינסקי / צילום: איתמר בורנשטיין
נדב קרלינסקי / צילום: איתמר בורנשטיין

את שנת הקורונה מגדיר אבנר פניני, המייסד והבעלים של חברת "יש לאן", כ"רכבת הרים שבה בסוף העליות פיצו על הירידות. היו רגעים מאוד מתוחים ולא ידענו כמה נצליח להחזיק את העסק אבל בסופו של דבר צלחנו את הקורונה".

'יש לאן' הוקמה ב-2009 והיא מציעה משחקי ניווט סלולריים ומשחקי ניווט בשטח למשפחות ולארגונים.

פניני הוא בוגר לימודי מחשבים וכלכלה ובשירות הצבאי שימש כקצין ביחידת מגלן בתחום של ניווטים. "התחתנתי עוד כשהייתי בצבא והשתחררתי עם הצורך לפרנס משפחה", כך צמח העסק בתחום שפניני מחובר אליו. אפליקציות וטלפונים חכמים לא הייתה מנת חלקה של התקופה והמוצר ששיווק היה משחקי ניווט דרך מפה בעיקר לילדים דרכם יכלו להרגיש את השטח וללמוד עליו. הטכנולוגיה פעלה דרך SMS והעסק הקטן זכה להצלחה.

ברבות השנים הטכנולוגיה שופרה והחברה בנתה מערכות "המוצר הוא שלנו מקצה לקצה, כולל המערכת הטכנולוגית, ההדרכה והתכנים. בנינו גם אפליקציה מיוחד לקק"ל".

במשרדי החברה שממוקמים במגדל העמק הועסקו לפני הקורונה 4 מפתחים ו-20 מדריכים בשטח שפעלו בעיקר בפעילות שמציעה החברה לחברות ולארגונים. כיום מועסקים שלושה מפתחים וצוות ההדרכה חוזר בהדרגה. "הפעילות לארגונים כללה קבוצות של אלפי אנשים וקבוצות קטנות. זה היה השוק הרווחי ביותר שלנו לפני הקורונה והוא נמחק. בדומה לאחרים, בהתחלה חווינו את הקורונה כמשהו רחוק שלא ישפיע עלינו. אבל כל יום עוד חלון נסגר והייתה ירידה בפעילות, דווקא לפני האביב והקיץ.

"בפברואר 2020 עוד הייתי בתערוכת תיירות והייתה אווירה אופטימית. התיירות הייתה במומנטום מצוין וחודשיים אחרי הכול התמוטט. אני מכיר אנשים, בעיקר כאלה שעוסקים בתיירות נכנסת שחרב עליהם עולמם. הפער הזה בין האופטימיות מהתערוכה ועד הצניחה החדה היה שיעור בענווה. נאלצתי לפטר חלק מהעובדים כי בלי קבוצות אין מה להחזיק צוותי הדרכה. החודשים הראשונים היו מאתגרים. לא היה ברור לאן הולכים. ואז החלה רכבת ההרים: בקיץ 2020 הייתה התאוששות שנתנה תקווה. היו המון מטיילים, כי אנשים לא טסו לחו"ל וחיפשו מה לעשות בשטח פתוח עם הילדים, כך שאפשר להגיד שנפלנו טוב בעיקר שלא הייתה לנו תחרות".

בדיעבד, מה שעוד נזקף לזכות החברה היא שהיא התמקדה בתיירות פנים: "הייתה כוונה לפתח מוצר לתיירים, אבל הקורונה טרפדה את זה".

אחרי האופוריה של הקיץ הגיע הסגר של ראש השנה וחגי תשרי. "זו הייתה תקופה מדאיגה אבל לקראת חנוכה חווינו עלייה חדה, החזרנו עובדים מחל"ת והייתה התגייסות מדהימה של הצוות. התאמנו את המוצר שלנו למצב וזו הנקודה העסקית שפעלנו בה נכון: פיתחנו משחקי משימות בתוך יישובים ברדיוס שליד הבית. יצאנו בשיווק מסיבי, עבדנו ימים ולילות והמוצר זכה להצלחה כשרשויות מקומיות רכשו את המשחק ונתנו לתושבים. משם המשכנו לפסח הזה שהוא פעיל ומאוד משמעותי. זה חמצן לנו ולעסקים תיירותיים אחרים".

ברמה שיכולה לפצות על הנזקים של השנה האחרונה?
"אצלנו אפשר להגיד שכן. בסיכומה של השנה אני יכול להגיד שהעסק עבר את הקורונה בהצלחה. בשעה שאנחנו מדברים יש מאות משפחות שמשחקות במגוון אתרים בכל הארץ, מיער בן שמן ועד נווה צדק. אנחנו מרגישים שאנשים נמצאים עם האצבע על הדופק - אם פעם היו מזמינים את המסלול חודש מראש היום זה ברגע האחרון". 

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il