מגדל ביטוח | פרשנות

בפעם השנייה תוך שנה: מנכ"ל בחברת ביטוח מקבל גיבוי מלמעלה בעימות מול היו"ר

דירקטוריון מגדל צפוי להכריע לטובת המנכ"ל רן עוז, במה שיסלול את הדרך לעזיבתו של היו"ר הנכנס מוטי רוזן • זו תהיה פרישה מהירה של בכיר נוסף במגדל בשרשרת ארוכה, שעלתה לחברה מיליוני שקלים רבים בתשלומים למנהלים ולצרכי משפט, וזה לא נעלם מעיני ועד העובדים בחברה

מוטי רוזן / צילום: רוני שיצר
מוטי רוזן / צילום: רוני שיצר

בפעם השנייה בתוך פחות משנה נראה כי יו"ר חברת ביטוח, שנקלע לעימות ישיר עם המנכ"ל שאמור להיות כפוף לו, נאלץ לפנות את מקומו, בעוד שהמנכ"ל זוכה לגיבוי וממשיך בכהונתו. בשנה שעברה זה קרה בכלל ביטוח, שאין בה גרעין שליטה, ובמקביל, במתחרה מגדל התנהל מהלך ארוך וחריג להחלפת היו"ר הקודם.

עתה, כחודשיים וחצי לאחר שמוטי רוזן מונה ליו"ר מגדל ביטוח, ובצל עימות חריף שהתגלע בינו ובין המנכ"ל של החברה, רן עוז, החליט דירקטוריון החברה, שוב, לתמוך במנכ"ל ולהראות ליו"ר את הדרך החוצה. בעקבות זאת צפוי רוזן להתפטר מהחברה, על פי הערכות בשוק.

ביום שלישי אחר הצהריים התכנס דירקטוריון מגדל ביטוח לדיון חריג בדבר הסכסוך בין עוז לרוזן, שתוך זמן קצר הפך לכזה שלא ניתן להשיג בו פשרה. הדיון נמשך יותר משמונה שעות, שבסופן נקבע כי יחודש ברביעי בבוקר. בחלוף הלילה שבו הצדדים לדון, הגם שהדיון הנוסף והרשמי בדירקטוריון מגדל ביטוח נדחה שוב לשעות הערב ברביעי.

על פי גורמים בסביבת החברה עולה, כי בין הפתרונות שנבחנו על-ידי כמה דירקטורים נשקלה גם האפשרות להיפרד משני המנהלים, שפעלו לדעת הדירקטוריון באופן לא ראוי, ושעדיף שלא היו מגיעים לעימות כה חריף ופומבי. ואולם, החשש היה מחוסר שקט ניהולי חריף מדי בחברה במקרה שגם המנכ"ל וגם היו"ר יוזזו במקביל.

כך או כך, כבר בבוקר רווחו הערכות כי הדירקטוריון נתן כאמור את תמיכתו לעוז, דבר שצפוי להוביל את רוזן להתפטר מתפקידו. עוד ציינו גורמים בשוק, כי רוזן ונציגים מהדירקטוריון דנו על התנאים לפרישתו המוקדמת והמהירה.

היו"ר שייבחר יצטרך את אישור ברקת

רוזן, נציין, מכהן גם כמנכ"ל החברה האם מגדל אחזקות, תפקיד שעוז סימן ככזה שצריך להיות בניהולו, ושם הוא כפוף לדירקטוריון החברה הציבורית, שטרם דן לעומק בנסיבות הסכסוך בין שני המנהלים הבכירים. דירקטוריון מגדל אחזקות אמור לדון בנושא לאחר מכן הן ביחס לתפקידו של רוזן בחברה הזו, והן מתוקף היותו בעל המניות היחיד במגדל חברה לביטוח.

כך או כך, הטלטלה האדירה ששוב אחזה בצמרת מגדל הסיטה את תשומת הלב של ראשיה, וזאת זמן קצר לאחר שהחברה הייתה תחת עימות אדיר בין יו"ר מגדל ביטוח הקודם, ניר גלעד, שמינה את עוז, ובין דירקטוריון מגדל אחזקות. אותו עימות נמשך שמונה חודשים, והסתיים רק לאחר שבעל השליטה שלמה אליהו זז מכל תפקידיו במגדל ביטוח, בהתאם לדרישת הרגולטור, הממונה על רשות שוק ההון, משה ברקת.

ככל הידוע ברקת רצה שהחברה תשוב מיידית לפסים של עבודה, תוך שהפעם לא התערב ישירות בהליך והותיר את ההחלטה לדירקטוריון מגדל ביטוח. גם בעל השליטה אליהו לא התערב ישירות, להוציא מכתב ששלח מתוקף תפקידו כיו"ר מגדל אחזקות, ושבו קרא לכל הצדדים לפעול למציאת פשרה שתאפשר את המשך כהונתם של רוזן ושל עוז יחדיו.

הדבר לא קרה, הגם שדירקטוריון מגדל החליט להמשיך ולתת למנכ"ל החברה מאז ספטמבר 2019 להמשיך ולהוביל את החברה בהתאם לתוכניתו האסטרטגית.

עוד נציין, כי כל מי שייבחר עתה ליו"ר מגדל ביטוח יידרש לקבל את אישורו של הממונה על רשות שוק ההון, משה ברקת, שצפוי שלא להיות חותמת גומי שתאשר אוטומטית את כל מי שדירקטוריון מגדל יציג לה.

שרשרת עזיבות מהירות של מנהלים

אגב זאת, העזיבה הצפויה של רוזן היא חוליה נוספת בשרשרת עזיבות מהירות של מנהלים במגדל, שכל אחד מהם עזב לפני תום חוזהו וכנראה קיבל פיצוי. זאת, נציין, לצד הוצאות משפטיות רבות שנוצרו מהסכסוכים ומההדחות הרבים. מדובר כנראה במספר לא זניח של מיליוני שקלים בהיקף דו-ספרתי, ששולמו מעבר למתוכנן - על תקופות חופפות והודעות מוקדמות של מנהלים בחברה.

מציאות זו לא נעלמה מעיני ועד עובדי מגדל, שבראשם עומד היו"ר מודי גת, ששלח ברביעי מכתב לעובדי החברה, ובו ציין את "השגת יציבות בחברה", והבהיר כי חבריו "מברכים ומחזקים את מנכ"ל החברה רן עוז, ושותפים עימו כידוע במהלכים להצעדת החברה קדימה".

ואולם, הוועד לא הסתפק בכך, וציין כי "בהתאם לתנאי הפרישה המפליגים המוצעים בשנים האחרונות, ולאחרונה בפרט ליו"ר ומנכ"לים הפורשים ממגדל (עודד שריג, דורון ספיר, ניר גלעד ומוטי רוזן), אנו למדים על מצבה האיתן של החברה ואנו מבטיחים לכם שנדע, ביחד איתכם, להתאים את ההסכם הקיבוצי הבא ליכולותיה הכלכליות הגבוהות של מגדל. אין לנו ספק כי ברור לכל שעובדי החברה לא פחות חשובים".