רשות המסים מבטלת הנחיות שפגעו במענקים לשכירים בעלי שליטה

בגלובס פורסם כי רשות המסים ביצעה שינוי בדרישות לקבלת מענקים של שכירים בעלי שליטה, ורבים איבדו את הזכאות בעקבות כך • לאור הפרסום, הרשות עדכנה היום כי הדרישה החדשה בוטלה

ערן יעקב, מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר
ערן יעקב, מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

בהמשך לפרסום בגלובס על שינוי שערכה רשות המסים בדרישות משכירים בעלי שליטה כתנאי לקבלת מענקים, באופן השולל מרבים מהם את המענקים, פרסמה היום רשות המסים באתרה "הבהרה לעניין תנאי הזכאות של בעלי שליטה למענק לעצמאים ובעלי שליטה בחברות", במסגרתה צוין כי בוטלה הדרישה החדשה שהובילה לשלילת המענק. "מתוך רצון שלא לפגוע בציבור השכירים בעלי השליטה הועדפה פרשנות מקלה", נכתב בהבהרת רשות המסים.

בשבוע שעבר נחשף בגלובס כי לאחרונה "חידדו" ברשות המסים את ההנחיות בנוגע לדרישות משכירים בעלי שליטה המבקשים מהמדינה מענקים, וכתוצאה מכך הקשו על קבלת הסיוע. לטענת ראשי איגוד השכירים בעלי השליטה, בהם היו"ר גיל וקנין וראש תחום המיסוי באיגוד, רויטל סיטון בן ארי, השינוי שביצעה רשות המסים שלל מהם את המענקים העתידיים ואף חשף את בעלי השליטה השכירים לדרישה להחזר המענקים שהם קיבלו עד כה.

הטענה התמקדה בשלילת הזכאות לכאורה של שכירים בעלי שליטה (בעלי חברות המושכים משכורת מהחברה) למענקים הסוציאליים הדו-חודשיים שהמדינה מעבירה לעסקים ממאי-יוני 2020 ועד מאי-יוני 2021. זאת, לטענת ראשי האיגוד, בשל שינוי שנערך לאחרונה בדרישות מבעלי השליטה במסגרת הגשת בקשות המענק, בנוגע לתלושי השכר שהם צריכים לספק למדינה כהוכחה לזכאותם למענק.

לפי ראשי האיגוד, שורש הבעיה נוגע לכך שעד לאחרונה נדרשו בעלי השליטה השכירים להציג תלוש שכר אחד מתוך תקופה של שישה חודשי עבודה כדי להיכנס בשערי המענקים, וכעת, בשל דרישה חדשה, הם מתבקשים להציג לא פחות משישה תלושי שכר רצופים.

בשיחות שניהלו ראשי איגוד בעלי השליטה עם רשות המסים עלה כי הבעיה נולדה עקב פרשנות חדשה של רשות המסים למונח מיהו בעל שליטה. הגדרת בעל השליטה לצורך הזכאות למענק עוברת דרך הצגת תלושי השכר שהופקו לבעל השליטה השכיר מהחברה בבעלותו בתקופה שבין ספטמבר 2019 ועד אוקטובר 2020. בחודשים האחרונים פתאום קמה טענה חדשה לפיה חובה שתלושי השכר שיוגשו יהיו ברצף, מספטמבר 2019 ועד פברואר 2020, ואין די בתלוש שכר אחד מאותה תקופה. באיגוד טענו כי פרשנות זו אינה מתיישבת עם לשון החוק.

רשות המסים הגיבה לטענות אלה ומסרה לגלובס כי מתקיימים שיחות עם ראשי איגוד בעלי השליטה והנושא נבחן גם מול המוסד לביטוח לאומי, האחראי על העברת רשימת השכירים בעלי השליטה הזכאים למענקים לרשות.

כעת, ימים ספורים לאחר פרסום זה, מפרסמת הרשות באתר הבהרה בעניין שבה צוין כי אין כל צורך בתלושי שכר רצופים על מנת לעמוד בתנאי הזכאות למענק.

הועדפה פרשנות מקלה

"הרשות מבהירה כי לצורך זכאות למענק, שכיר בעל שליטה חייב לקבל משכורת במשך שישה חודשים החל מהתקופה הקובעת כהגדרתה בחוק עד תחילת תקופת הזכאות הרלבנטית לתביעה, אף שאינם רצופים, ובתנאי שעמד ביתר התנאים שנקבעו בחקיקה", נכתב בהבהרת רשות המסים.

עוד נכתב באתר הרשות כי "הבהרה זו באה לאחר שבעקבות בירור הסוגיה מול הביטוח הלאומי, ומתוך רצון שלא לפגוע בציבור השכירים בעלי השליטה, הועדפה פרשנות מקלה הנסמכת על כך שתנאי הזכאות לדמי אבטלה לשכירים קובעים חובת קיומה של תקופת אכשרה בת שישה חודשים, שאינם בהכרח רצופים, במשך 12 החודשים שקדמו לתביעה לדמי אבטלה".