מי צריך פועלים? צרפתי צפויה להרוויח עשרות מיליונים "רק" מהשבחת קרקע

החברת הקבלנית מוכרת ב-160 מיליון שקל קרקע שרכשה ב-2010 תמורת 62 מיליון שקל, "כולל פיתוח ותוכנית בנייה"

משה צרפתי, חברת צרפתי צבי ובניו / צילום: רוני שיצר
משה צרפתי, חברת צרפתי צבי ובניו / צילום: רוני שיצר

החברה הקבלנית צבי צרפתי מוכרת שטח של 16 דונם במערב נתניה, תמורת 160 מיליון שקל, בעסקה שאם וכאשר תושלם תניב לה "רווח של כ-75 מיליון שקל לפני הוצאות מכירה ומסים". לגלובס נודע, כי הרוכשת היא חברת הבנייה עמרם אברהם שפועלת רבות באזור השרון הצפוני.

מדובר בקרקע שצרפתי רכשה בשנת 2010, תמורת 62 מיליון שקל. מאז היא קידמה עליה תוכנית בנייה, וכעת, כשתוכנית בנייה חדשה מקודמת במוסדות התכנון, בתוספת עליית ערך הקרקע של השנים האחרונות, זינק תג המחיר שלה ל-160 מיליון שקל.

מניית צרפתי  טיפסה מתחילת השנה קצת פחות מ-5%, בעיקר הודות לעלייה מתחילת החודש הנוכחי, והחברה שווה כיום כ-270 מיליון שקל. לדברי משה צרפתי, מנכ"ל משותף בחברה, "בחרנו לשים את הפוקוס של החברה על הפרויקטים שלנו במרכז בבאר יעקב, בחולון, בתל אביב ובראשון לציון".

כבר ב-2008 התקשרה החברה עם בעלי הקרקע לעסקת קומבינציה. באותם הימים ניתן היה לבנות בשטח 200 יח"ד, שטחי מסחר ומוסד ציבורי. יחד עם בעלי הקרקע קידמה החברה תוכנית חדשה, ובאוקטובר 2010 אושרה בוועדה המקומית תב"ע חדשה, שכוללת 224 יח"ד. באותה שנה נרכשה הקרקע במלואה (ולא בעסקת קומבינציה), ובסך הכול שילמה צרפתי עבורה כ-62 מיליון שקל.

שנה לאחר מכן נחתם הסכם פיתוח מול החברה לפיתוח ולתיירות נתניה, כשנקבע כי זו תבצע את כל התשתיות, תמורת 14 מיליון שקל, כך שבסך הכל הסכום לרכישת הקרקע ופיתוחה ששילמה צרפתי עלה לכ-77 מיליון שקל. בחברה אכן ביקשו לקדם בנייה במקום, ובשנת 2014 אף התקבל היתר בנייה, אלא שלפי דיווחים קודמים של החברה, היא ביקשה במקביל "להגדיל את הצפיפות" בשטח באמצעות שינוי תב"ע נוסף.

במאי 2019 הפקידה הוועדה המחוזית מרכז תוכנית שלפיה ייבנו בשטח 300 דירות בשלושה בניינים, מהן 20% יח"ד קטנות, וכן שטחי מסחר בהיקף של כ-1,900 מ"ר, ומבנה ציבור. בדוח השנתי של החברה נכתב כי בחברה צופים שהתוכנית תאושר בעוד שנה, קרי עד סוף 2021.

מההסכם מול חברת עמרם אברהם עולה כי לצרפתי אין שום כוונה לבנות בעצמם את הפרויקט, אלא להרוויח כבר עכשיו את פירות השבחת הקרקע. זאת כמובן אם התנאים המתלים יתממשו. בין התנאים: ש"התוכנית החדשה תאושר במתכונתה הנוכחית לא יאוחר מ-6 חודשים ממועד חתימת ההסכם, וככל שיוגשו התנגדויות ועררים לתוכנית אזי משך הזמן הנתון לצרפתי ושות' לאישור התוכנית החדשה יוארך כמשך זמן הטיפול בהתנגדויות והעררים, אך לא יותר מ-12 חודשים ממועד חתימת ההסכם".

בנוסף כולל ההסכם סעיף שלפיו אם התוכנית תאושר במתכונת שונה - ככל הנראה צמצום בתוספת יחה"ד לעומת התוכנית הקיימת - ההסכם לא ייכנס לתוקף. כן נכתב בהסכם כי "היטל השבחה אשר יחול בגין כל תוכנית שאושרה עד לתאריך ההסכם, וכן היטל השבחה בגין התוכנית החדשה, במידה ותאושר, יחול וישולם על-ידי צרפתי".