גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: בג"ץ הצנחניות - אליס מילר של הדור הנוכחי

ביום הגיוון הבינלאומי, ברור יותר מאשר בכל יום אחר שהצבא מפסיד ופועל נגד האינטרסים שלו עצמו כשהוא מאייש תפקידים לא על סמך התאמה אישית, אלא לפי קריטריונים שאינם מן העניין

לוחמת בצה"ל / צילום: דובר צה"ל
לוחמת בצה"ל / צילום: דובר צה"ל

לקראת יום הגיוון הבינלאומי, קבוצה של 4 נשים, צנחניות, עתרו לבג"ץ בדרישה לפתוח את כל תפקידי הלחימה בצה"ל לנשים.

יש שיגידו שזה מדהים שלקח 25 שנים להגשת העתירה הזו אחרי בג"ץ אליס מילר. יש שיגידו שזה ממש לא מפתיע. יש מעט נשים שמוכנות לשלם את המחיר האישי הנדרש בהיבט של זמן, פרסום, דחייה מצד המערכת ומיתוג כמחרחרת ריב בכדי להשיג זכויות לבאות אחריהן. כל הכבוד לאליס מילר וכל הכבוד למגישות בג"ץ הצנחניות שבחרו בצעד האמיץ הזה.

ביום הגיוון הבינלאומי, החל היום (21/05), ברור יותר מאשר בכל יום אחר שהצבא מפסיד ופועל נגד האינטרסים שלו עצמו כארגון השואף למצוינות, כשהוא מאייש תפקידים לא על סמך ההתאמה האישית, אלא לפי קריטריונים שאינם מן העניין. בישראל, בגלל שצבא הוא התחנה הראשונה מחוץ לבית, התנהלות ההפרדה וההרחקה הזו משליכה על הנורמות גם במקומות עבודה.

גיוון הוא לא אינטואיטיבי לנו, להפך - הוא מעצבן. נוח לנו לשהות לצד אנשים כמונו, ולא נוח לנו עם אנשים "אחרים". נוח לנו לעשות קניות עם חברות ולשתות בירה עם חברים. אולי בגלל שנוח לנו, לא משנה לנו מה קבע בית המשפט העליון וכמה מחקרים התפרסמו על היתרונות הכלכליים והעסקיים של גיוון.

חברות, בדומה לצבא, מעדיפות לא לאתגר את התרבות הארגונית השלטת.

בארץ, כמו בארה"ב ובחלקים רבים של אירופה, ככל שעולים לקומות ההנהלה - כך הגיוון סביב השולחן מפסיק לייצג את הגיוון בחברה בחוץ. בסוף היום, סביב מרבית שולחנות ההנהלה, נשים, שחורים, ערבים או חרדים מיוצגים בחסר רב לעומת גברים ממוצא מערבי או א.נשים שלמדו להתנהג כמותם ולכן אינם מפרים את ההגמוניה. במקצועות הקרביים, הסלקציה הפיזית מייצרת הטיה ברורה. אבל אם תשאלו את צבא ארה"ב, יש ערך רב יותר לחשיבה השונה הנגזרת מגיוון.

חשיבה שונה היא לא אינטואיטיבית לנו, להפך - היא מעצבנת. אינטואיציה, אסוציאציות וחשיבה הן נגזרת של הסביבה, של היכולות האישיות, של ההשכלה, של הניסיון וכו'. לא סתם גברים כתבו ספרים, סרטים ומחזות על "מה נשים חושבות". לכולנו ברור ששינוי בסביבה, בהשכלה בחוויות, בחיברות מוביל א.נשים לתובנות שונות ולדפוסי חשיבה ופעילות שונים. על אף שאנחנו יודעים ויודעות את זה, קשה לנו לתפוס שמי שלצדנו סביב השולחן או בשדה הקרב יחשוב על אותה סיטואציה אחרת. זה נכנס לקטגוריה של לדעת משהו שאנחנו לא יודעים שאנחנו לא יודעים.

בארץ שכללנו את השיטה הזו בזכות המנהיגות החרדית. היות שהם דורשים הפרדה, קל להצדיק העסקה שלהם בנפרד. לא רק שקל להצדיק את זה, אלא גם זוכים ליחסי ציבור חיוביים על כך שהם מספקים תעסוקה לקבוצה בחברה ששיעור הלא מועסקים בה הוא הגבוה במשק. בתמורה מקבלים כוח עבודה זול משמעותית מהאלטרנטיבה ואת התחושה הטובה שבאה יחד עם תרומה לחברה (Society), וזאת מבלי להשפיע ולאתגר את התרבות הארגונית הקיימת. מעבר לאפליה המובנית בסיטואציה ולקיפוח המובנה של קבוצה חלשה באוכלוסייה, כולנו סובלים מהלגיטימציה שיש להפרדה בחברה הישראלית.

בהינתן הקונצנזוס החוקתי והקונצנזוס המחקרי, די מדהים לראות עד כמה קשה לנו כאנשים להכיל גיוון - לא רק בצבא אלא גם בשוק התעסוקה הרחב יותר.

לא קל לצאת מאזור הנוחות, אבל הערך שייגזר מכך לחשיבה יצירתית, לחדשנות, לשיפור הממשל התאגידי, לשיפור הסולידריות החברתית בישראל וההזדמנויות הפתוחות לילדים ולילדות שלנו, הוא מובהק ורב.

צה"ל לא חייב ללכת לבג"ץ. הוא יכול לחזור להיות צבא העם ולתת דוגמה אישית למשק הישראלי בכך שיקבל את ההחלטה המתבקשת ב-2020, שכל תפקיד בצבא פתוח למי שעומד\ת בקריטריונים המתחייבים מאופי התעסוקה. 

הכותבת היא יו"רית שדולת הנשים

עוד כתבות

עו''ד בת אור כהנוביץ', מנהלת המחלקה להנחיית תובעים מוסמכי היועץ המשפטי לממשלה / איור: גיל ג'יבלי

מחלקה קטנה במשרד המשפטים תורמת לחגיגת עבירות בנייה ברשויות מקומיות

רשויות מקומיות מעסיקות תובעים חיצוניים על מנת לטפל באכיפת חוקי עזר עירוניים, בהם חריגות בנייה ועבירות חניה ● תחקיר גלובס מעלה כי חלקן מוצאות את עצמן ללא תובע פלילי, בשל טענות למדיניות נוקשה של המחלקה האמונה על מינויים בפרקליטות ● כתוצאה, האכיפה נפגעת, נאשמים מזוכים, ודיונים מתבטלים ● משרד המשפטים: "רוב בקשות ההסמכה בהן חל עיכוב אושרו זה מכבר, וברשויות מכהן תובע"

הנשיא הנבחר של טייוואן, לאי צ'ינג-טה / צילום: ap, Chiang Ying-ying

הסלמה במזרח אסיה: צבא סין מקיף את טייוואן במסגרת תרגיל, "כעונש" לדברי הנשיא הנבחר

הצבא הסיני פתח הבוקר בתרגיל "חרבות משולבות", כשהוא מתפרס מסביב לאי הטייוואני מכל צדדיו ומתרגל תמרונים ● לפי התקשורת הסינית, הדבר נעשה כ"פעולת הענשה" לדבריו של נשיא טייוואן הנכנס, לאי צ'ינג-טה, שקרא בנאום ההשבעה שלו לסין "להפסיק עם שיטות ההפחדה" ● כיצד תשפיע ההתפתחות על שוק השבבים העולמי?

משכנתה / צילום: Shutterstock

מיתון? היקף המשכנתאות זינק ב-36% בחודש אפריל

בחודש אפריל נלקחו משכנתאות בהיקף של 5.9 מיליארד שקל - נמוך בכ-50% מהמשכנתאות שנלקחו ב-2021 וב-2022 אך גבוה מאלה שנלקחו באפריל 2023 ● מנגד, גובה המשכנתה הממוצעת באפריל 2024 נמוך מבאפריל 2023

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

מכירות הדירות זינקו: הרווח הנקי של אאורה עלה ל-83 מיליון שקל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם • בזק דיווחה כי המלחמה פגעה בתוצאותיה הכספיים אך הציגה גידול בהכנסות הליבה • אאורה הציגה דוח רבעוני חזק וגידול של 68% במכירת הדירות ● הרווח הנקי של ישראכרט גדל, אבל מה הוביל לירידה בהכנסות? ● מדור חדש

אפל / צילום: Shutterstock, Moab Republic

כולם מסתכלים על אנבידיה אבל ההזדמנות עשויה בכלל להסתתר במניה אחרת

מנהל קרנות הגידור שחזה את משבר הסאב-פריים טוען כי אפל תהיה ענקית הטכנולוגיה שתניב את הרווחים הגבוהים ביותר מתחום הבינה המלאכותית ● מדובר בחדשות טובות עבור יצרנית האייפונים שמנייתה הציגה ביצועים חלשים מתחילת השנה

בית המשפט עלול להעביר מידע מדיונים חסויים לרשות המסים / צילום: Shutterstock, Shutterstock

הסיכון שבית המשפט ילשין עליכם למס הכנסה

בתי המשפט לענייני משפחה נחשפים דרך קבע לעבירות מס שונות ● במקרה שהוכרע לאחרונה החליט ביהמ"ש להעביר לרשויות המס את פרוטוקול פסק הדין, למרות שההליך התנהל בדלתיים סגורות - מתוך חשש שהתבצעו עבירות מס בהיקף משמעותי

מתחם ההשלמה, כפר שלם / צילום: יח''צ

אחרי 6 שנים: החברה שוויתרה על פרויקט נדל"ן גדול בתל אביב

אזורים פרשה מפרויקט התחדשות עירונית באחד המתחמים בשכונת כפר שלם לאחר שלא הגיעה להסכמות עם הדיירים ● בכך ויתרה על הכנסות של כ־889 מיליון שקל ● השבוע נחשף בגלובס כי אקרו ותדהר נטשו מיזם דומה בעיר

פאלו אלטו בצמרת, ואיפה אנבידיה? דירוג המנכ"לים עם השכר הגבוה בעולם

ה"וול סטריט ג'ורנל" ניתח את דוחות החברות ב־S&P 500 לשנה החולפת, ומעבר לשיאנים המתבקשים מקרב המנכ"לים מצא כמה עובדות מעניינות ומפתיעות יותר ● שכר מנכ"ל בלקסטון עמד על 120 מיליון דולר ● לצד מנהלי חברות הטכנולוגיה, ניצבים בצמרת גם בכירי חברות ייעוץ ופיננסים ואפילו תקשורת ובידור ● וכמה נשים ברשימה?

אלביט מדשדשת / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלביט מערכות

התעלומה של חברת הנשק הישראלית: ההזמנות בשיא, אז למה המניה מדשדשת?

מניית החברה הביטחונית ירדה ב־6% השנה למרות מומנטום חיובי מתמיד בעסקיה והזמנות של מיליארדי דולרים מתחילת המלחמה ● מומחים: "משקיעים זרים מוכרים את המניה כי היא ישראלית"

האם הזינוק בחשיפה לחו''ל מסוכן? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

אלטשולר שחם הגזים? החשיפה של כספי הישראלים לחו"ל בשיא כל הזמנים

גלובס חשף כי בית ההשקעות הגדול בישראל מתכוון לחתוך בחצי את החשיפה של לקוחותיו למניות בישראל ונתקל בביקורת ● כעת נתוני בנק ישראל מגלים כי חשיפת הגופים המוסדיים, מנהלי חסכונות הציבור, למט"ח, זינקה תוך עשור ב־76% לסכום של 154 מיליארד דולר ● הסיבה המרכזית: הוצאת כספים להשקעות בחו"ל במטרה להשיג תשואה גבוהה, בין היתר בשל חולשת השוק המקומי ● המומחים מסכימים כי התהליך הוא כורח המציאות אך חלוקים בשאלה האם מדובר במגמה חיובית או מסוכנת

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המשקיע הנודע מכר את המניה הכי לוהטת בוול סטריט, מה הוא קנה?

לאחר שבנה פוזיציה גדולה, סטנלי דרוקנמילר מכר את רוב החזקותיו באנבידיה ● עתה הוא מהמר בגדול על המניות הקטנות בוול סטריט

חיים פייגלין, מנכ''ל צמח המרמן / צילום: כפיר סיון

חברת הנדל"ן שחשפה: הסיכון של מבצעי "קנו עכשיו, שלמו אחר כך"

צמח המרמן דיווחה על תזרים מזומנים שלילי, כתוצאה ממכירות במבצעי שיווק 20/80 שלא מגובות בכניסת כסף מצד הרוכשים ● גם בבנק ישראל מזהירים מהסיכון בשיטה הפופולארית ● מנכ"ל החברה: "האתגר של המבצעים לא פשוט, ואולם לצמח המרמן האיתנות הפיננסית כדי לעמוד בהם"

יאיר לוינשטיין, מנכ''ל אלטשולר שחם פיננסים / צילום: סם יצחקוב

הנכסים הצטמצמו ולקוחות עזבו: הרווח של אלטשולר שחם פיננסים עמד על 28 מיליון שקל

חברת הגמל והפנסיה של בית ההשקעות פרסמה את תוצאות הרבעון הראשון מהם עולה כי למרות השיפור בתשואות, הרווח ירד ב-24% לעומת הרבעון המקביל אשתקד • החברה תחלק דיבידנד של 21 מיליון שקל • מנכ"ל החברה הציבורית יאיר לוינשטיין: "רואים פוטנציאל במנועי צמיחה נוספים דוגמת ההשקעות האלטרנטיביות"

בורסת תל אביב / צילום: איל יצהר

ת"א ננעלה בירידות; אלארום זינקה ב-13%, מיטרוניקס צללה ב-30%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ● השקל נחלש קלות מול הדולר ● אי.בי.אי: הגירעון צפוי לגדול עד 8% תוצר ב-2024 ● מידרוג העלתה אופק הדירוג לאפי נכסים: "מאזן בהיקף משמעותי" ● אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות הערב לאחר המסחר ● בבלקרוק אופטימיים לגבי המניות היפניות

בנימין נתניהו / צילום: Associated Press, Debbie Hill

נתניהו בתגובה לפרסום על התרעות אמ"ן מלפני ה־7 באוקטובר: "טענה הפוכה מן האמת"

לוחם נפצע קשה בקרב בצפון הרצועה ● 30 שיגורים לעבר עמק החולה אחרי חיסול המחבל בלבנון,שרפות פרצו בעקבות הירי ● בית הדין לצדק בהאג יודיע מחר על החלטתו בעניין המלחמה בעזה ● אחרי יומיים של מבצע משמעותי: החלה יציאת כוחות צה"ל מג'נין ● צוות המו"מ הונחה לחדש את המגעים לעסקת חטופים ● חיזבאללה הודיע: ההרוג בתקיפה בנבטיה - מחמד פראן • עדכונים בולטים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; זינוק מדהים במניות האנרגיה הסולארית

S&P 500 ירד ב-0.6% ● הדוח של אנבידיה: עקפה את הציפיות ומזנקת במסחר המאוחר ● מיהם המשתכרים הכי הרבה מבין המנכ"לים בוול סטריט ● מכירות טסלה באירופה בשפל של 15 חודשים ● לאחר הדוח, מניית אנלוג דיוויסס מזנקת, טארגט צללה ● מודרנה וקומפיוג'ן זינקו ● בגולדמן סאקס ממליצים על שופיפיי ●  סטנלי דרוקנמילר מכר את רוב מניותיו באנבידיה, מה הוא קנה? ● פרוטוקול הפד: בכירי הפד הביעו דאגה,האינפלציה לא יורדת ● ירידה מפתיעה במכירות הבתים הקיימים בארה"ב

אוהד טל, הציונות הדתית / צילום: שחר כהן

האם איחוד האמירויות מתנגד רשמית לשליטה של הרש"פ בעזה?

מה חושבים באיחוד האמירויות על סוגיית "היום שאחרי"? זה תחום אפור ● המשרוקית של גלובס

מחירי השכירות חזרו לעלות / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

אחרי שנה של קיפאון: איפה הערים שבהן עלו מחירי השכירות

בתחילת המלחמה נראה היה ששוק השכירות נעצר כמו כל המשק, ושירידות המחירים יצברו תאוצה, אך הנתונים מראים כיום מגמה הפוכה ● מספר הדירות שהמשקיעים מוכרים נמצא בירידה מסוימת, כי עליות המחירים מוסיפות לתשואות שלהם

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: Shutterstock

פוליטיקה כמקצוע: על עודף הלהיטות של תובעים לפתוח תיקים למנהיגים

תפיסת צדק שלא מתחשבת בתוצאות פוליטיות עומדת ביסוד המשפט האנגלי, ממנו מגיע כרים חאן ● בדור האחרון גברה מוטיבציית התובעים לפתוח תיקים נגד מנהיגי ארצות ● להגיד שזו לא פוליטיקה היא היתממות ● חאן אינו "אנטישמי", אבל הוא כרך את עצמו במהלך פוליטי מסוכן

העבודות על הגשר בנתיבי איילון / צילום: אסף זגריזק

למה לא בשבת? איילון ייחסם בשבוע הבא. כל הפרטים

נתיבי איילון הודיעו על חסימה הרמטית של הכבישים לצפון ולדרום, החל מערב יום חמישי ה-30 במאי ועד הערב שלמחרת, בשל עבודות להנפת גשר בראשון לציון ● גם תנועת הרכבות באזור תופסק ● בדיקת גלובס העלתה כי לא הוגשה בקשה לקיום העבודות במהלך סוף השבוע - על אף שמדובר בכביש העמוס ביותר במדינה