קק"ל לרמ"י: שלמו לנו 2 מיליארד שקל בשל שיווקים על קרקעותינו במחיר למשתכן

בקרן קיימת לישראל טוענים כי הם מתנגדים לתוכנית מחיר למשתכן, וכי פניות קודמות שלהם לרשות מקרקעי ישראל שלא לשתף את קרקעותיה בתוכנית - לא זכו להתייחסות

עדיאל שמרון ודני עטר / צילום: שלומי יוסף, קקל - חיים ורסנו
עדיאל שמרון ודני עטר / צילום: שלומי יוסף, קקל - חיים ורסנו

הקרן הקיימת לישראל (קק"ל) דורשת מרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) להשיב לה סכומים שנאמדים בלמעלה מ-2 מיליארד שקל. אלה, לטענתם, ניתנו כהנחות בשיווק קרקעותיה לצורך תוכנית מחיר למשתכן. שיווקים אלה נעשו ללא רשות קק"ל, ולמרות התנגדותה הנחרצת למחיר למשתכן. אתמול נשלח מכתב ברוח זו מטעם עורכי דינה של הקרן למנהל רמ"י, עדיאל שמרון.

כפי שנחשף ב"גלובס" ב-12 ביוני, כעשירית מהקרקעות ששיווקה רמ"י עד כה לצורך מחיר למשתכן שייכות לקק"ל. חלק מהן היו מתחמים שנחשבים ליקרים ביותר, בהם גליל ים, שבחלקו היה שייך לקק"ל. בחשיפה מלפני חצי שנה העריכו בקק"ל את הפסדיה הכוללים עקב ההנחות על הקרקעות ב-1.755 מיליארד שקל. היום אמר יו"ר הקרן, דני עטר, בראיון שקיים ברדיו צפון, כי הפסדי הקרן חצו כבר את רף ה-2 מיליארד שקל.

הזעם של קק"ל כלפי רמ"י אינו רק בגלל הקצאת קרקעות שבבעלותה, מבלי לקבל רשות. בקרן אישרו לפני כשנה את חזון "ישראל 2040" לחיזוק הפריפריה הגיאוגרפית והחברתית בישראל, שעיקרו מיקוד השקעות גדולות בנגב ובגליל, ואחד מיעדיו הוא מעבר של מיליון וחצי תושבים ממרכז הארץ לצפון ולדרום במהלך שני העשורים הקרובים.

מנקודת מבט זו, רואים בקק"ל את "מחיר למשתכן", כתוכנית רעה, שפועלת דווקא למשוך את האוכלוסייה למרכז הארץ. זאת בין היתר באמצעות הנחות במחירי הדירות שמקבלים רוכשי דירות במרכז הארץ, שעשויות להגיע לחצי מיליון שקל ויותר. לעומת הנחות שמגיעות לעשרות אלפי שקלים בלבד למי שרוכשים דירות בפריפריה. זה, לטענת בכירי קק"ל, ובראשם היו"ר דני עטר, מנוגד לחזון של קק"ל והם אינם מוכנים לתת לו יד.

מכתב ברוח זו נשלח לשר האוצר משה כחלון לפני למעלה מחצי שנה, ודברים דומים הועלו גם בישיבת מועצת מקרקעי ישראל, הגוף הקובע את עקרונות המדיניות של רמ"י. ואולם לטענת קק"ל, נציגי הממשלה לא התייחסו לטענות והמשיכו לשווק קרקעות של הקרן, מבלי לקבל את אישורה. זה הביא למצב, שרק ב-2019 הפסדי קק"ל שנגרמים כתוצאה מההנחות על שיווקי הקרקעות שלה, מוערכים על ידה בכ-400 מיליון שקל, ובסך הכל ביותר מ-2 מיליארד שקל.

בעקבות התעלמות רמ"י והאוצר מפניותיה, והחלטת מועצת מקרקעי ישראל מהחודש שעבר להמשיך את שיווקי הקרקעות גם בשנה הבאה, שקיבלה באחרונה תוקף של החלטת ממשלה, קק"ל החליטה להעלות את דרג הפניות שלה לאיום משפטי. במכתב שכתבו אתמול עוה"ד אלון גלרט וינקי פפר ממשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות', נאמר כי בקק"ל שוקלים לעתור משפטית כנגד רמ"י, ולדרוש את החזרת הכספים שנלקחו ממנה בגין ההנחות על הקרקעות.

"הננו לחזור ולדרוש מרשות מקרקעי ישראל בשם קק"ל, לחדול לאלתר ממתן הנחות 'מחיר למשתכן' בשיווק קרקעות קק"ל במרכז המדינה, ולקיים מיידית דיון מסודר עם קק"ל, על התנאים והגבולות הגיאוגרפיים לביצוע מבצעי השיווק בקרקעות קק"ל בנגב ובגליל", נכתב במכתב. "נוכח התנהלות רמ"י העומדת בניגוד למטרות קק"ל וחזונה, מילאה קק"ל את ידינו לעמוד על זכויותיה ולתבוע מרמ"י להשיב את מלוא סכומי ההנחות המפליגות שניתנו או יינתנו לשיווק קרקעותיה במרכז הארץ במסגרת 'מחיר למשתכן'. קק"ל מבצעת בימים אלו תחשיב של סכום ההנחות שנתנה רמ"י במסגרת שיווק מקרקעי קק"ל באזור המרכז, במכרזי מחיר למשתכן. דרישה להחזר הסכום תועבר לרמ"י בהקדם".

מרשות מקרקעי ישראל טרם התקבלה תגובה.