גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך מנהלים צוות שלא מסתדר יחד?

לפני שנבהלים ממצב של סכסוך בצוות, כדאי לזכור: זו אכן דרך הטבע

סכסוך במשרד / צילום: שאטרסטוק
סכסוך במשרד / צילום: שאטרסטוק

קונפליקטים מרבים להתגלע בתוך הצוות, אם בשל שוני בין נקודות המבט שלהם ובין מבני האישיות שלהם, בשל הרגלי עבודה שמתנגשים זה בזה, או פשוט חוסר כימיה. לעתים זה נקודתי, ולעתים חמור ומפושט עד כדי תחושה שהצוות כולו פשוט לא מסתדר יחד.

עושים את המיטב

כמובן, מנהלים יכולים להתאמץ לבנות מלכתחילה צוות שחבריו חשים כימיה זה כלפי זה, כפי שממליצים מומחים שונים, וביניהם החוקרים גארנר.

אולם לא תמיד יש למנהל הצוות הזדמנות להיות גם מי שבונה אותו מלכתחילה, ובמקרים רבים גם כשמקפידים על בניית צוות מיטבית מאפס - מתרחשים עימותים, כבדרך הטבע.

אותם סכסוכים יוצרים מתח בצוות, וכמובן פוגעים בתפוקתו, בשיתוף-הפעולה בין חבריו, בפרודוקטיביות ובמוטיבציה שלהם, ולעתים גם בזו של המנהל עצמו.

במשפחות הכי טובות

ומה עושים מנהלים רבים שנתקלים בסכסוך בצוות?

בדרך כלל, מנסים לפתור את המצב הבעייתי על-ידי מחיקה וטשטוש. כלומר, דרך ייזום בילוי משותף ומגבש. אולם כששורשי הקונפליקט אינם מטופלים, בילוי יכול לשפר את האווירה רק עד לרגע שהמקור לקונפליקט יבעיר שוב את הלהבה.

כך סיפרה לי למשל לא מזמן מנהלת שכמעט הרימה ידיים: "די, נמאס לי, ארגנתי טיול מקסים. האווירה הייתה נהדרת. הרגשתי שהייתה התקרבות בין הצדדים השונים. ושוב, שבוע לאחר מכן, הכול חזר לקדמותו, והפעם אף הכריזו שלטיול הבא אין להם שום כוונה להגיע".

החליפו משקפיים

במקום זאת, לפני שנבהלים ממצב של סכסוך בצוות, כדאי לזכור: זו אכן דרך הטבע. אנשים הקרובים זה לזה נוהגים להתעמת זה עם זה. והאם זה רע מוחלט?

לא. קונפליקטים מביאים עמם לא רק מחירים. אם מתייחסים אליהם נכונה ומטפלים בהם ביעילות, משיגים רווחים שונים שקשה היה להשיג בכל דרך אחרת. למשל, העצמת המודעות של חברי הצוות לעצמם, ההבנה שלהם לגבי הדרך היעילה להשיג את מטרותיהם מבלי לערער אחרים, ואף החייאת האמון בצוות וכתוצאה מכך לכידות קבוצתית טובה יותר.

והסכסוך מסלים

כשלא מטפלים ביעילות בסכסוך, הסכנה היא הסלמתו עד כדי מצב של היעדר תקשורת מוחלטת. ויש כמה מהלכים טבעיים שמתרחשים בקרב המסוכסכים, שמביאים להסלמה זו.

אחד המהלכים הללו הוא התעוררות של פרשנויות מוטות - מצב שבו כל אחד מהמתעמתים בוחר פרשנות שתהיה ההוגנת ביותר בעבורו, ובהתאם לכך מצדיק את ההעדפה שלו. בדרך זו מתקבלות עמדות שאינן ניטרליות ואינן נובעות משיקולים מקצועיים המתחשבים בכול, וחילוקי הדעות צפויים להסלים.

זאת, יחד עם הנטייה לחוש ביטחון יתר בקרב המתעמתים - כל אחד בנוגע לעמדותיו - והנה מצע נוח להיווצרות קרע אמיתי. וכמובן, ישנה תופעת "הסלמה של מחויבות": נטיית כל אחד מהצדדים להמשיך לדבוק באדיקות בעמדה שלו, גם אם נוצרה משקולים שאינם אובייקטיביים וגם אם היא אינה "נכונה", ולו בשל חוסר הרצון להודות שטעה.

לבסוף, גם הימנעות מקונפליקט וניסיון להדחיק את הרגשות השליליים עלולים לגרום להסלמה, ולמעשה לחזק את הקונפליקט.

אמצו שיטה

יש שיטות רבות לניהול סכסוכים יעיל. אחת השיטות למשל, שאומצה בחברות רבות, היא שיטת ה-IBR (ר"ת Interest-Based Relational). לפי השיטה, מי שמטפל בקונפליקט צריך לשאוף להגיע למצב שבו כל המעורבים בו (כולל הוא עצמו) מקשיבים באופן פעיל, מתקשרים באמפתיה, וקוראים נכונה את שפת הגוף של עצמם ושל אחרים.

הכללים המנחים את השיטה די פשוטים: כולם צריכים להתייחס בכבוד ובאדיבות מקסימלית זה אל זה בעת התהליך; כולם צריכים להפריד בין אנשים לבעיות, ולהסכים כי אין מדובר באנשים "קשים", אלא בעמדות סותרות; כולם צריכים להקשיב זה לזה, וכך להתוודע לאינטרסים השונים של חברי הצוות - אלה שיצרו מראש את עמדותיהם; כולם צריכים לחתור לחיפוש פתרונות משותפים וכדומה.

נהלו את הקונפליקט

  • זהו בשלבים מוקדמים: עליכם ללמוד לזהות את סימני הסכסוך, גם כשהם חמקמקים ומתוחכמים. לשם כך, היו מודעים לאינטראקציות בתוך הצוות. הסכסוך עשוי לבוא לידי ביטוי בהימנעות מעבודה עם חברי הצוות המעורבים, התעלמות מרעיונותיהם (גם טובים) וזלזול בהם, תדירות גבוהה יותר של קצרים בתקשורת, תחושת לחץ יתר, הסתגרות, יצירת חברויות חדשות (נראה כמעשה תמים אך נובע מהתרחקות מהחברים הניצים), תקיעויות שלא היו קודם לכן, היצמדות מוגזמת למנהל ועוד. 
  • אל תתנו לקונפליקט להתעצם: התמודדו עמו מיד עם התרחשותו. כך תידרשו לטפל בעימות קל יחסית. לעומת זאת, אם תתעלמו, העימות הקל יכול לצאת מכלל שליטה ולהסלים במהירות, ולפגוע בעבודת הצוות.

  • חפשו את המקור: היו נגישים וקשובים, וספקו לעובדיכם את מלוא תשומת הלב הדרושה להם. אל תניחו שאתם יודעים מה הבעיה - אפשרו לכל אחד לתארה מנקודת מבטו, ותנו להם להרגיש שדבריהם נשמעו על-ידי כך שתגיבו באמפתיה ותקבלו את הרגשות שלהם גם כשאינכם תומכים בצד שהם נוקטים. הימנעו מלקחת צד!

  • הפרידו בין עובדות לבין רגשות: בעת ההקשבה אל תגיבו או תשפטו, אך מקדו את העובד המתאר את הדברים לספר על התנהגויות ספציפיות. למשל, עובד שאומר כי עובד אחר פשוט "מתנהג מגעיל" - יידרש לתאר מה בדיוק עושה הקולגה שלו שמפריע לו. ככל שההתנהגות שתתואר תהיה ספציפית יותר, כך יהיה קל יותר לעבוד כדי לשנותה ולשפר את המצב.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית, מומחית לניהול ולקריירה

עוד כתבות

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

היא חקרה את אחד הכלכלנים המפורסמים בעולם ובטוחה - אנחנו עושים לו עוול

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

וול סטריט ירוקה אחרי דוח התעסוקה; מניית אפל מזנקת ב-7%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● מניית אפל עולה במסחר המוקדם ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן