גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פוליטיקאים: עזבו את פייסבוק

הניסיונות להטיל רגולציה על הרשת החברתית יכולים לפגוע בחופש הביטוי

פייסבוק, איפה החברים שלי? / אילוסטרציה: Shutterstock
פייסבוק, איפה החברים שלי? / אילוסטרציה: Shutterstock

חברת פייסבוק נמצאת במשבר או לפחות בפרשת דרכים. לאחרונה צללה המניה בבורסה, והחברה איבדה יותר מ-110 מיליארד דולר משווייה. "פרשת קיימבריג' אנליטיקה", והשימוע של מייסד ומנכ"ל החברה, מארק צוקרברג, בקונגרס האמריקאי, חשפו את המורכבות ואת האתגרים האדירים שעומדים היום בפניה.

מדובר בתופעה מדהימה ומעוררת השתאות. תוך פחות מ-15 שנה הפכה החברה לענקית בשווי של כ-600 מיליארד דולר, המחברת ומשרתת כ-2.5 מיליארד בני-אדם בכל העולם. פייסבוק נגעה והעירה צרכים עמוקים אצל בני-האדם, הרצון בחשיפה, הצורך בתשומת-לב, וההנאה במעקב אחר אחרים, והפכה לשירות חשוב וחיוני עבור מיליארדי המשתמשים.

לצד זה, התחילו להופיע תופעות מדאיגות שהגיעו לאחרונה לשיאם (הזמני, יש לומר). איסוף מידע אישי רגיש על המשתמשים ומכירתו לצדדים שלישיים, פגיעה בפרטיות, רמיסה של מתחרים או קנייתם, נטייה לתכנים פרובוקטיביים וקיצוניים, שקריים ולא אמיתיים, וכן, חשש להשפעה על ההליכים הדמוקרטיים, ויצירת פלטפורמה שמאפשרת הפצה מדויקת של תעמולה ומידע שקריים למי שהדבר עלול להשפיע עליו בבחירות.

פייסבוק עצמה, כמו גם רגולטורים וממשלות בעולם, מתלבטים ועוסקים בשאלה - מה עושים היום עם פייסבוק, האם יש לאפשר לה המשך פעילות בפורמט הנוכחי, האם ניתן להכניס במודל הפעילות שינויים קלים שיעזרו לשפר את המצב, או שיש לנקוט צעדים חריפים עד כדי פירוקה של החברה, או הכנסת שינויים דרמטיים באופן פעילותה.

לאחרונה רבים מציגים את פייסבוק כ"אויב העם", ומעצימים את הכשלים בפעילותה, תוך כדי ייחוס כוונות זדון למנהליה. הפתרונות שהם מציעים, באים כולם מצד הממשל, הרגולציה והחוק, בארה"ב, במדינות אחרות, וגם בישראל. כאילו שהשלטון הפוליטי יכול להושיע אותנו מהצורר הפייסבוקי. זוהי מחשבה נאיבית, ואולי אפילו מסוכנת. יש לומר בבירור, כל הפתרונות שאותם הוגים הפוליטיקאים והמחוקקים בארץ ובעולם, מנשיא ארה"ב דונלד טראמפ וממשלו הרפובליקאי בקונגרס, ועד שרת המשפטים של ישראל איילת שקד, מהווים פגיעה קשה בחופש העיסוק וחופש הביטוי, של חברת המדיה הגדולה, העצמאית, החופשית והחשובה ביותר בעולם.

בסופו של דבר, פגיעה כזאת היא פגיעה בחופש הביטוי שלנו, המשתמשים, ובשיח החופשי, שהוא לעיתים פרוע, המתנהל ברשת החברתית. יש לזכור, שמדובר ברגולציה של תקשורת, שחייבת להיעשות בזהירות רבה, תוך מתן דגש ומשקל מיוחדים לערכים של חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת. פייסבוק התנערה שנים רבות מהתווית של חברת מדיה, וביקשה להיראות כחברת טכנולוגיה בלבד, פלטפורמה. מהחלום הזה התעוררו בפייסבוק לאחרונה, הבינו את גודל האחריות שמוטלת עליהם כחברת המדיה הגדולה בעולם, והחלו לדבר על פיקוח, סינון, ובקרה של התכנים ברשת החברתית.

על זה אפשר לומר "מוטב מאוחר מאשר לעולם לא". גם בכך יש סכנות, שהרי סינון וצנזורה מטעם פייסבוק יכולים להיות לא פחות חמורים ומגבילים מצנזורה של המדינה. ועדיין, מי שעוסק ברגולציה של תקשורת, יעדיף רגולציה עצמית, על פני פיקוח של השלטון, שהוא מסוכן פי כמה. הכוח המדאיג באמת, שיכול להגיע לכל אחד מאיתנו, לעצור אותו, להפעיל כלפיו אלימות, ולשלול את זכויותיו, הוא הכוח של השלטון. לפייסבוק, עם כל כשליה, יש תפקיד חשוב בחשיפה, ביקורת, העצמה של אזרחים, ומתן במה חופשית לציבור.

פייסבוק היא חברה אמריקאית, המבוססת על ערכים ליברליים. פגיעה קשה בה תותיר את השטח לרשתות חברתיות אחרות, שמקורן ושבסיס פעולתן שונה, ושאינן ניתנות להשפעה או לבקרה על-ידי השלטון הדמוקרטי בארה"ב. כך שאין לראות בפייסבוק אויב.

ניתן לחשוב על דרכים מתונות, לרבות בדרך של רגולציה, לחייב את פייסבוק לאתר ולנקש מתחזים, להיאבק בתכנים מסיתים ובלתי חוקיים אחרים, ולפעול בשקיפות גדולה יותר ובהסכמה בנוגע לאיסוף ולשימוש במידע על משתמשיה, והעברתו לצדדים שלישיים. יש מה לעשות כדי לשפר את פייסבוק, בלי לגדוע או להחריב את התרומה הגדולה שלה לכולנו.

הכותב הוא מומחה למשפט תקשורת וטכנולוגיה, מכהן כרקטור וכמשנה לנשיא בצלאל 

עוד כתבות

צבי יוכמן / צילום: איל יצהר

מהפך: רשות המסים דרשה 1.5 מיליון שקל מאיש עסקים, ובסוף תשלם לו פיצוי של 95 אלף שקל

רו"ח צבי יוכמן, מייסד ושותף מנהל בקרן ההשקעות סקיי, רכש לפני כעשור דונם של קרקע בירושלים בכ-25 מיליון שקל ● לאחר מכן רשות המסים דרשה ממנו תשלום מע"מ של כ-1.5 מיליון שקל ● אחרי תהליך משפטי ארוך, ביהמ"ש המחוזי בת"א פטר את יוכמן מהתשלום וחייב את רשות המסים לשלם לו פיצוי בסך 95 אלף שקל

ג'ייקוב לו, שגריר ארה''ב בישראל / צילום: אוריה תדמור

שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, מגיע מחר לראיון מיוחד בכנס גלובס

במסגרת כנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל של גלובס שייערך מחר (ה'), שגריר ארה"ב יעניק ראיון מיוחד ● עוד ידברו בכנס: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר, לראשונה מאז שהודיע על סיום תפקידו, ומנכ"ל פרטנר אבי גבאי וכן שורה של גורמים מובילים בחברה הערבית והיהודית

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה בתל אביב / צילום: קובי וולף

הבורסה רוצה שהציבור "יעבוד" גם בשישי, ועלולה לצאת קרחת מכאן ומכאן

הטיעונים של הבורסה בעד המהלך של מעבר למסחר גם בימי שישי, הם בעצם הסרת מגבלות מסחר מול העולם ● אך יחד עם זאת, הבורסה עלולה לייצר אנטגוניזם בקרב קהל הלקוחות המקומי שלה, והתוצאה עלולה להיות גרועה הרבה יותר ממה שחושבים בבורסה כעת

דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית בוועדת המדע בראשות אורית פרקש הכהן / צילום: נעם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"יש להיערך לאבטלה הולכת וגוברת": ועדת ה-AI דנה בשוק העבודה

במסגרת דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית, הזהירה היו"ר, אורית פרקש־הכהן, מפני תרחיש בו האוכלוסייה העובדת תצטמצם עד כדי "אבטלה טכנולוגית" ● נציגות משרד העבודה ובנק ישראל ציינו כי "רמת המוכנות של המשק לאימוץ הבינה המלאכותית לא גבוהה מספיק"

לירן צביבל, מנכ''ל וממייסדי WEKA / צילום: WEKA

200 עובדים יתחלקו ב-40 מיליון דולר: הסטארט-אפ הישראלי שהופך לחד קרן

ווקה, שמספקת פתרון תוכנה לניהול אחסון מידע עבור חברות ענק, הודיעה אתמול על גיוס של 140 מיליון דולר לפי שווי של 1.6 מיליארד ● לפי ההערכה, כחצי מעובדי החברה ייהנו מסיבוב מניות סקנדרי בהיקף של 40 מיליון דולר ● לירן צביבל, מנכ"ל החברה: "עידן הבינה המלאכותית רק בראשיתו"

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

קודם תקום ועדה, אח"כ נראה: החורים במתווה החדש להבאת עובדים זרים

על רקע המשבר המתמשך בענף הבנייה בישראל, הממשלה אישרה היום תוכנית שנועדה להביא לסיום במחסור הפועלים ● מה היא מציעה, האם היא תייעל את ההליך או דווקא תסרבל אותו, ואיך קשורים האמריקאים לסיפור?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

הבורסה מקדמת שינוי דרמטי בשעות המסחר. הפרטים המלאים

הבוקר מפרסמת הבורסה קול קורא לציבור, כדי לשמוע את הערותיו, לבחינה של אחת משתי חלופות להוספת יום שישי כיום מסחר ● המשמעות היא הפיכתה של הבורסה לאחת הבורסות עם הכי הרבה ימי מסחר פעילים בעולם ● "היעדר מסחר בתל אביב ביום שישי מרתיע כניסת משקיעים גלובליים"

דן פרנס, מנכ''ל קרסו נדל''ן / צילום: לני בן בשט

אולמי התצוגה והשירות של קרסו בת"א ייהרסו, ובמקומם ייבנו שלושה מגדלים

הוועדה המקומית לתכנון ובניה ת"א אישרה את תוכנית מתחם ריב"ל קרסו שמקדמת קרסו נדל"ן ● אושרה להפקדה תוכנית לבניית 5,800 דירות חדשות בעיר אופקים, בשכונת אפיקי נחל ● וגם: אחרי 30 שנים של המתנה, אושרה תוכנית לקרקע פרטית גדולה בצמוד לתל השומר ● חדשות הנדל"ן

גולן יוכפז, מנכ''ל תאגיד השידור / צילום: יח''צ כאן

מתיחות במועצת התאגיד סביב עלות שידורי היורו: "הצגת נתונים שקריים"

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר האשים יונה ויזנטל, אחד מחברי מועצת התאגיד, את המנכ"ל גולן יוכפז בהצגת נתונים שקריים, ואף טען כי העלויות הגבוהות של שידורי משחקי היורו הן בזבוז כספי ציבור ● ויזנטל התנצל לדרישת יוכפז, ואז הדיון המשיך

סניף של שופרסל דיל. בעיגול: רני רהב / צילומים: טלי בוגדנובסקי, שלומי יוסף

אחרי 25 שנה: שופרסל ורני רהב נפרדים

במסגרת רה-ארגון שעוברת שופרסל אחרי כניסתם של האחים אמיר, החליטה הנהלת החברה להיפרד מהדובר שליווה אותה למעלה משני עשורים ● את רהב תחליף ענת פרידמן, שבעבר עבדה במשרדו ● רהב: "זכותם המלאה של בעלים להחליף דובר, משום שדוברות זו משרת אמון"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

גל מעצרים במשטרת אנקרה: "חשש של ארדואן לניסיון הפיכה"

לפי דיווח של סוכנות "פוליטיקיול", כוחות ביטחון הפנים של טורקיה עצרו מספר בכירים במשטרת אנקרה, בגין חשד לקשר שלהם עם גורמי פשע ● לפי דיווח אחר, אחת מהדמויות המרכזיות בחקירה, המוגדר בתור "עד סודי" בתיק, טען כי "משטרת אנקרה ניסתה לתכנן הפיכה"

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

הפיתוחים שהפכו את טבע מחברה גנרית במשבר למניה לוהטת

מניית חברת התרופות הישראלית טבע כמעט הוכפלה תוך שנה, ובוול סטריט מתלהבים מצבר תרופות המקור שלה ● האם החברה שהתרגלה "להעתיק" תרופות, תדע להצמיח שוב את החדשנות?

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, יוסי זמיר

למרות התנגדות היועמ"שית: ועדת השרים אישרה להמשיך בחקיקת חוק הגיוס מהכנסת הקודמת

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום להחיל דין רציפות על הצעת חוק הגיוס מהכנסת הקודמת - זאת למרות שהיועמ"שית הודיעה כי יש מניעה משפטית לקדם את ההצעה מאחר שהמציאות השתנתה, וההצעה הקודמת "אינה מגלמת את הצרכים של צה"ל במציאות של מלחמה ממושכת"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: רפי קוץ

לשכת רה"מ: נתניהו החליט לקדם את חוק הגיוס שאושר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת

הצעת "חוק שירות הביטחון (שילוב תלמידי ישיבות)" אושרה בכנסת ה-24 ברוב של 51 חברי כנסת בזמן ממשלת בנט-לפיד • במסגרת המתווה: גיל הפטור יירד מ-26 ל-21 למשך שנתיים, ויעדי הגיוס יגדלו במהלך השנים • גורמים במפלגות החרדיות טוענים: לא היינו חלק מהמהלך, המועצות יתכנסו ויחליטו • השר גנץ תקף: "ישראל זקוקה לחיילים ולא לתרגילים פוליטיים"

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

בלגיה והולנד בחרם אקדמי על ישראל, ותוכנית המיליארדים בסכנה

שורת אוניברסיטאות בבלגיה ובהולנד הודיעו על ניתוק קשרים עם מוסדות ישראלים ● במוקד: הסכם המו"פ "הורייזן" של האיחוד האירופי, שנחשב למנוע צמיחה לאקדמיה ולתעשייה הישראלית

גל בר דעה / צילום: כדיה לוי

שנה אחרי שעבר למה שהיה בית ישראכרט: וואן זירו מחפש שוכר למשרדים שבבעלותו

במשך חודשים ארוכים היו חלק מהמשרדים ברחוב עמינדב בתל אביב ריקים וכעת מחפשים בבנק שוכר • זאת לאחר שוואן זירו עצמו כבר עבר לפני כשנה למשרדים אותם הוא שוכר ברחוב בית עובד • בדוחות הכספיים ציין וואן זירו כי רשם ירידת ערך של 5.2 מיליון שקל בגין השטחים שלא הושכרו עד עתה

שינויים ביציבות השקל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הדולר נחלש לשפל של חודש וחצי מול השקל. אלו הסיבות

הדולר נסחר סביב רמה של 3.66 שקלים, הרמה הנמוכה מאז תחילת חודש אפריל ● עליית מדד המחירים לצרכן בישראל מול ההתקררות באינפלציה בארה"ב מובילה להתחזקות המטבע המקומי ● גם האירו נחלש מול המטבע המקומי

הציוץ של קית' גיל שעורר את הסערה, והציוצים של עוקביו שהופצו ברחבי הרשת / צילום: מתוך טוויטר

מניות המם חזרו לשגע את וול סטריט. קרנות הגידור הפסידו שוב מיליארדי דולרים

תחושת דה ז'ה וו הכתה השבוע בוול סטריט ● ציוץ אחד, של חשבון בשם The Roaring Kitty, הוביל לזינוק של מאות אחוזים בשורת מניות מם, מניות שנעות בחדות בגלל הייפ ברשתות החברתיות וללא קשר למצבן הפיננסי או העסקי ● בפעם הקודמת הסיפור הזה נגמר בקריסה של קרנות גידור וסדרה בנטפליקס ● הפעם השורטיסטים כבר הפסידו כמעט 2.5 מיליארד דולר ביומיים

מוצרי סוגת בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

רשות התחרות: סוגת תשלם 18 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת הסכמות שנחתמו בין רשות התחרות לסוגת, היא תשלם את העיצום הכספי בגין התערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובשורה של המלצות מחיר לקמעונאים ● סוגת בתגובה: "במספר מצומצם של מקרים אירעו כשלים טכניים בתהליכי העבודה"

ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: ap, Susan Walsh

האינפלציה בארה"ב סיפקה זריקת אופטימיות למשקיעים. האם היא תישמר?

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עמד בחודש אפריל בציפיות הכלכלנים עם קצב שנתי של 3.4% ● מדובר בהתמתנות קלה באינפלציה ששלחה את וול סטריט לעליות, אך רפי גוזלן מאי.בי.אי פחות אופטימי: "יהיה קשה למתן את רמות המחירים"