כלי בית | בלעדי

עוד נפילה בקמעונאות? רשת הרמוניה בבעיות תזרים

הרשת, שבשיאה מנתה כ-300 עובדים ולמעלה מ-30 סניפים, מצמצמת את פעילותה וסגרה שליש מהסניפים בחודשים האחרונים • גורמים בסביבת החברה טוענים: "המערכת הבנקאית צמצמה לחברה את האשראי, וזו התוצאה"

מירן מלכה, בעלי רשת הרמוניה לבית / צילום: איל יצהר
מירן מלכה, בעלי רשת הרמוניה לבית / צילום: איל יצהר

רשת מוצרי העיצוב "הרמוניה לבית" בבעלות מירן מלכה נקלעה לבעיית תזרים, מצמצמת את פעילותה ובחודשים האחרונים סגרה שליש מסניפי הרשת - כך נודע ל"גלובס". בימים אלה סוגרת החברה חלק ניכר מסניפיה במרכזים המסחריים ובקניונים ומעבירה אותם לשוכרים חלופיים במתחמים בהם היא פעלה עד כה.

כך, במהלך חצי השנה האחרונה סגרה הרשת 7 סניפים, בין היתר, במתחם ישפרו בנס-ציונה, במתחם חונים קונים בראשון-לציון, בסניף קריית אתא, בסניף ביג רגבה, בסניף ביאליק ברמת-גן, בסניף בקניון עזריאלי רמלה ובסניף קניון עזריאלי בעכו.

בתכתובת פנימית בין העובדים בחברה שהגיעה לידי "גלובס" נכתב: "חברים יקרים. שאף אחד לא יקבל את הרושם שאנחנו בפשיטת רגל! אנחנו לא שם עדיין". עוד הוסיף אותו גורם כי בעלי הרשת מעדכן כי "בכל מצב, הכסף שמגיע לכם מובטח לכם, ואתם תקבלו אותו עד השקל האחרון או מהרמוניה לבית, או מביטוח לאומי... תמשיכו לעבוד, תרגיעו את כל העובדים. בשבוע הבא תקבלו תשובות ברורות, ובכל מקרה אנחנו פה בשבילכם", כתב אותו גורם לעובדים.

אז תשובות ברורות עדיין אין, אך לפי גורמים בסביבת החברה, בעיית התזרים שאליה נקלעה הרשת נובעת, בין היתר, מעודף שטחי מסחר והתרחבות מואצת שביצעה. עוד טוענים בסביבת החברה כי "המערכת הבנקאית צמצמה לחברה את האשראי, וזו התוצאה". לטענתם, "נכון לרגע זה אין לחברה חובות לעובדים, וכולם קיבלו את משכורתם האחרונה", ולטענתם, כרגע הרשת אינה מתוכננת להיסגר באופן סופי, אלא "להמשיך לפעול תוך הקטנת הסניפים".

הרמוניה לבית היא רשת עיצוב לבית במחירי דיסקאונט, והיא מוכרת כלי מטבח, ריהוט כמו כיסאות וארונות, חפצי נוי ודקורציה, מוצרי טקסטיל כמו מצעים ועוד. היא מפעילה כיום כ-13 סניפים, מתוכם אחד בזכיינות והשאר בבעלות מלאה, ומעסיקה כ-120 עובדים. ב-2017 מחזור המכירות של הרשת, לפי גורמים מקורבים לה, הסתכם בסכום של כ-70 מיליון שקל.

ואולם, רק לפני שנתיים מנתה הרשת 260 עובדים, ובעליה אמר בראיון ל"גלובס" כי מחזור המכירות שלה עמד על כ-100 מיליון שקל. מאז נראה כי התמונה השתנתה.

ההתפתחות המהירה הייתה לרועץ

מירן מלכה, הבעלים של רשת העיצוב הרמוניה לבית, רכש אותה ב-2006 לאחר שקרסה והחיה אותה מחדש. כבר כמה שנים שהוא טוען כי מתחרים מחפשים אותו, ולפני כשנתיים התייחס כאמור בראיון ל"גלובס" לשמועות בנוגע למצבה של הרשת, ואמר כי "אף אחד לא ימכור כיסא בר ב-99 שקל כמונו. אני רשת דיסקאונט שמפריעה להרבה אנשים, ולא רוצים שאהיה שם. לא חסרים לי אויבים, ולכן לאורך כל השנים ניסו לנגח אותי".

באותו ראיון התייחס מלכה גם לגודלם של הסניפים, ואמר כי צמצום הסניפים שהתרחש אז נועד לטובת הרחבת הפעילות לסניפים גדולים יותר: "הגודל הנכון לנו הוא 500-600 מ"ר", אמר.

בתחילה נמנע מלכה מלפתוח חנויות בקניונים גדולים, אולם ב-2015 פתחה הרשת 3 סניפים בקניוני קבוצת עזריאלי - בקניון עכו, בקניון רמלה ובקניון חיפה. ככל הנראה ההתרחבות הזו, לצד דמי שכירות גבוהים שהרשת נדרשה לשלם ביחס לפדיונות שלה, הביאו את הרמוניה לבית למצבה הנוכחי.

הרשת קמה על חורבותיה של רשת הרמוניה, שבעת קריסתה מנתה 4 סניפים בלבד. עד הרכישה עבד מלכה ברשת ml (מתאים לי) של אחיו, אבי מלכה, ובתפקידו האחרון שימש כסמנכ"ל שיווק. מיד עם רכישת הרמוניה מיתג מלכה את הרשת בשמה הנוכחי, שינה את מודל התפעול שלה והעביר חלק ניכר ממנו למוצרים הנמכרים דרך יבוא ישיר של החברה.

במקביל, הרשת התרחבה והגיעה בשיא ל-32 סניפים. יש האומרים כי ההתפתחות המהירה הזאת הייתה למלכה לרועץ. בסוף 2015 הוא סגר את הסניף בביג יוקנעם, שנה לאחר מכן נסגרו גם סניפים בבית שמש, בקריית גת ובחוצות המפרץ, ולאחרונה סניפים נוספים סוגרים את שעריהם.

לא הראשונה שנקלעת לקשיים

זו אינה הרשת הראשונה שנקלעת לסיטואציה לא פשוטה על רקע שינויים אדירים שמתחוללים בענף הקמעונאות והמרכזים המסחריים. לאחרונה גם רשתות ותיקות בפריסה ארצית כמו הוניגמן, לצד רשתות כמו סליו, מיש מיש ויפו תל-אביב, נקלעו לקשיים ומצאו את עצמן בשערי בית המשפט, כאשר חלקן נאלצו למכור את הרשת במלואה או בחלקים.

בין האתגרים שמאפיינים את הענף בתקופה הנוכחית ניתן למנות את המעבר לרכישה באונליין וכן רפורמת השמיים הפתוחים שאיפשרה לישראלים רבים לטוס לחו"ל ולבצע מסעות שופינג במדינות זולות ביחס לישראל.

אתגר נוסף שעמו נאלצה הרמוניה להתמודד הוא פריחתן של רשתות הסטוק כמו מקס סטוק שנרכשה על-ידי קרן אייפקס, או רשת הסטוק, וזאת בנוסף לכניסתן לישראל של רשתות בינלאומיות שמציעות גם הן מגוון מוצרים לבית, כמו M&H הום וזארה הום, לצד ענקאיות קמעונאות כמו מיניסו ודייסו.