ממשל טראמפ מבטל את "הוויזות לסטארט-אפים"

מדובר בתוכנית שחוקקה על ידי ממשל אובמה ומעניקה ויזות ליזמים זרים שמקימים חברות חדשות בארה"ב

דונלד טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס

המשרד לביטחן מולדת בארה"ב ׁׁ(DHS) הציע באופן רשמי לבטל את תוכנית "ויזות הסטארט-אפ", שמאפשרת ליזמים זרים לחיות ולעבוד בארה"ב ושחוקקה על ידי ממשל אובמה. 

בטיוטה שהוגשה ביום שישי, הממשלה טוענת כי היא מאמינה שהתוכנית היא "שימוש לא רצוי, לא כשיר ובלתי מוצדק למשאבים המוגבלים של המשרד". בנוסף, טענו ב-DHS כי בתוכנית יש מחסור משמעותי בהגנה על העובדים והמשקיעים האמריקאים, והיא אינה "מסונכרנת עם העדפות הנוכחיות של ה-DHS". 

הייעוד של תוכנית הוויזות היה לעזור ליזמים זרים בארה"ב להקים חברות חדשות. כך, זרים שמפתחים "עסקים עם צמיחה מהירה" יכולים להגיש בקשה ל-Parole status כדי לעבוד בארה"ב. מדובר בוויזה שבדרך כלל מוענקת ליחידים שבאים לארה"ב במטרה לעבוד בסיוע רפואי או במטרות הומניטריות. לתוכנית רשאים לגשת רק יזמים עם חברות צעירות (עד חמש שנים) שקיבלו מענקים ממשלתיים של לפחות 100 אלף דולר או השקעות של לפחות 250 אלף דולר ממשקיעים מוכרים. הוויזה היא לתקופה של 2.5 שנים, וניתן להאריך אותה ל-2.5 שנים נוספות. 

התוכנית הייתה אמורה לצאת לדרך ביוני 2017, אך זה מעולם לא קרה. ממשל טראמפ דחה את השקתה ימים ספורים לפני התחלתה. בספטמבר, the National Venture Capital Association ויזמי סטראט-אפים תבעו את ה-DHS, בטענה שהמשרד ביטל את התוכנית בלי שדאג לעדכן כראוי על כך. בדצמבר, קבע ביהמ"ש שלא הייתה סיבה מוצדקת לדחות את התוכנית והורה ליישם אותה. לפי הערכות, ממשל טראמפ קיבל 12 בקשות לתוכנית, אך לא העניק את הוויזה לאיש. 

לטענת DHS, התוכנית התמקדה יותר מדי בהטבות הכלכליות שיזמים זרים עשויים להביא לארה"ב, אך לא הבהירה איך תצליח לגרום ליזמים להישאר במדינה. המסמך הרשמי של משרד הביטחון יפורסם ביום חמישי הקרוב, ולאחר מכן לציבור יהיה חודש ימים כדי להעיר הערות על ההצעה לבטל את התוכנית. 

בעוד שישנן ארצות, כמו קנדה וצרפת, שבהן יש ויזות מיוחדת שמעודדות יזמים זרים להקים עסקים, בארה"ב אין ויזה שכזו. יזמים שמגיעים לארה"ב ומקימים חברות, לרוב צריכים לנווט דרך רשת מסובכת של ויזות קיימות, כמו H-1B, שדורשת חסות מצד מעסיק וכך מקשה על הקמות חברות חדשות.