טיוטת צו איסור הלבנת הון: צעד קדימה בפיקוח על קריפטו

האוצר פרסם אתמול את טיוטת הצו, לקראת כניסתו לתוקף ב-1 ביוני של חוק הפיקוח על נותני שירותים בנכס פיננסי, שלראשונה יכלול בתוכו רגולציה על שירותים פיננסיים בתחום המטבעות הדיגיטליים • הביטקוין נסחר היום בכ-7,500 דולר, לאחר ירידה חודשית של 18% במחירו

משה כחלון / צילום: סטרינגר ישראל, רויטרס
משה כחלון / צילום: סטרינגר ישראל, רויטרס

משרד האוצר פירסם אתמול טיוטה לצו איסור הלבנת הון, שיחול גם על נותני שירותים פיננסיים במטבעות דיגיטליים כמו ביטקוין. ב-1 ביוני צפוי להיכנס לתוקף חוק הפיקוח על נותני שירותים בנכס פיננסי, שלראשונה יכלול בתוכו רגולציה של נותני שירותים פיננסיים בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים. הטיוטה של צו איסור הלבנת הון, שעליו חתום שר האוצר, משה כחלון, מפרטת את ההוראות הספציפיות ליישום החוק.

בדברי ההסבר בטיוטה לצו, נכתב כי "ב-1 באוגוסט 2016 פורסם ברשומות חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים התשע"ו 2016, שהסדיר את הפעילות של מי שחייב בקבלת רישיון למתן אשראי ולמתן שירות בנכס פיננסי. חקיקה זו היוותה שלב חשוב באסדרה של תחום השירותים הפיננסיים הניתנים בידי מי שאינם בנק או גוף מוסדי, ובכלל זה אסדרת ענף האשראי החוץ-בנקאי. תיקונים מאוחרים יותר לחוק הסדירו את פעילותם של נותני שירותים פיננסיים נוספים". 

בהמשך ההסבר מוסיף כי "ההגדרה של שירות בנכס פיננסי, שבאה להחליף ולהרחיב את המונח שירותי מטבע, כוללת את כל הפעולות והשירותים הנעשים בנכסים פיננסיים דרך עיסוק, שאין בהם מתן אשראי. בין הנכסים הפיננסיים שהתווספו להגדרה נמנה 'מטבע וירטואלי', מתוך כוונה לאפשר פיקוח גם על שירותים פיננסיים שאינם בנכסים מוחשיים או באמצעים כספיים סטנדרטיים, בתחום שהולך ומתפתח בשנים האחרונות". 

פרסום טיוטת הצו זכה לתגובות אוהדות מקהילת הביטקוין בישראל. לדברי מני רוזנפלד, יו"ר איגוד הביטקוין הישראלי, "ברבים מהסירובים של בנקים לקבל כסף שמקורו במטבעות דיגיטליים, אנחנו נתקלים באמירה כי התחום אינו מוסדר. הצו ייתן ודאות רגולטורית לעוסקים בתחום ויגדיר כללי מותר ואסור, מה שיאפשר לבנקים ולמוסדות פיננסיים לדעת מי עומד בכללים ואת הכסף של מי ניתן לקבל. האיגוד הניח על שולחנה של הרשות לאיסור הלבנת הון הצעה בנושא כבר לפני כמה שבועות, ואנו מברכים על הפעולה הזריזה של הרגולטור, שתאפשר לעוסקים בתחום לפעול". 

עו"ד יעל נאמן בן ארי, מנהלת הסיכונים של חברת ביטס אוף גולד, המציעה שירותי קנייה ומכירה של מטבעות דיגיטליים, הוסיפה כי: "הרשות לאיסור הלבנת הון מבצעת כאן פעולה מהירה ונחושה שאנו מקווים כי תביא את השוק לאסדרה בזמן. עם זאת, לצערנו, בחרו ברשות שלא לציין כי יתאפשר שימוש בטכנולוגיות זיהוי משתמש מרחוק וזיהוי פעולות חשודות, בהן טכנולוגיות ביומטריות של זיהוי פנים, שיאפשרו לזהות לקוח בלי לדרוש ממנו להגיע פיזית. אנו קוראים לרשות להוסיף זאת לצו הסופי". 

ביטקוין, המטבע המוביל בשווי השוק שלו מבין יותר מ-1,600 מטבעות דיגיטליים שונים, נסחר היום בכ-7,500 דולר, לאחר ירידה חודשית של 18% במחירו. מתחילת השנה ירד מחיר הביטקוין ב-45%, לפי נתוני אתר CoinMarketCap.