ירידות באסיה; מניות הרכב הדרום קוריאניות צונחות

נעילה חיובית אמש בוול סטריט • החוזים העתידיים מאותתים על ירידות • מניות הפיננסים מושכות את השוקים לירידות

בורסת קואלה למפור / צילום: Olivia Harris / רויטרס
בורסת קואלה למפור / צילום: Olivia Harris / רויטרס

המסחר בבורסות אסיה מתנהל היום (ה') במגמה שלילית. זאת לאחר הירידות במסחר אתמול הן באסיה והן באירופה, והנעילה החיובית בבורסות וול סטריט. עד לרגע האחרון שררה מגמה שלילית בבורסות ניו יורק, אולם המניות שינו כיוון לקראת סוף המסחר וננעלו כאמור בעליות. המסחר בבורסות אסיה מתנהל במגמה שלילית, והחוזים העתידיים מאותתים על ירידות בפתיחת המסחר.

 

סדרת התבטאויות של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שנראה כי הוא מנסה להשיג הישגים נוספים מול סין וצפון קוריאה, רגע לפני הסכמות, מהוות לחץ נוסף על השוקים.

מוקדם יותר השבוע אמר טראמפ כי אינו שבע-רצון מהתקדמות שיחות הסחר עם סין, וזאת לאחר שסין נסוגה מכוונתה לגרור את העולם למלחמת סחר עם ארה"ב. סין הסכימה שלא להטיל מכסים על יבוא מארה"ב, במקביל להגדלת היקפי הרכישות מארה"ב ב-200 מיליארד דולר, מה שאמור היה לספר את ארה"ב, אך טראמפ כמו טראמפ אינו יודע שובע ומנסה לשפר את מצבה של ארה"ב רגע לפני החתימה. אם זה לא מספיק, הרי שטראמפ צוטט כאומר שיכול להיות שלא תתקיים פגישה בינו לבין שליט צפון קוריאה קים ג'ון און, וזאת למרות שהאחרון כבר החל בתהליכים לפירוק ארצו מתוכנית הגרעין.

בסוף השבוע הסכימה ארה"ב להשעות לפי שעה הטלת מכסים על יבוא סיני בערך של 150 מיליארד דולר. נראה כי בין כל מלחמות הסחר שיזם הנשיא דונלד טראמפ, הקלפים שהיו לו נגד סין היו החזקים ביותר. במאבק הזה יש היגיון כלכלי, אסטרטגי ופוליטי שאין לעימותים מול קנדה, מקסיקו, מערב אירופה ויפן. אבל דווקא סין נראית הצד המנצח. על אף שאלה עדיין ימים ראשונים, סין הצליחה לחמוק מרוב המכסים שבהם איימה עליה ארה"ב, ולא ויתרה על שום דבר משמעותי.

תחילה נראה היה שלטראמפ יש תיאבון גדול יותר לעימותים עם סין מאשר לקודמיו. במקום זאת, סין ניצלה בחוכמה את נקודות החולשה שלו: התקווה לפריצת דרך ביחסים עם צפון קוריאה, בת חסות של סין, סף נמוך לספיגת כאב פוליטי בייחוד במדינות החקלאיות הרפובליקאיות, ונכונות לשחק את המשחק הסיני של הליכים משפטיים כקלף מיקוח מסחרי.

היום, הניקיי היפני יורד בכ-1.25%, ה- S&P/ASX 200 יורד 0.2%, נמשך מטה ע"י מניות הפיננסים הכבדות. הקוספי יורד 0.35%. מניות הרכב הדרום קוריאניות רושמות בעיקר ירידות, עם יונדאי  שיורדת למעלה מ-2%, וקיה  שצונחת כ-4%. טויוטה  והונדה  צונחות גם הן כ-2% כל אחת.