אלשיך: המפכ"ל הבא צריך להגיע משורות המשטרה, בניגוד אליי

רוני אלשיך, מפכ"ל המשטרה נושא דברים היום באוניברסיטת ת"א • "אם מה שאנחנו עושים לא יוריד את היקף השחיתות הציבורית אנחנו לא עמדנו במשימה"

אלשיך באוניברסיטת ת"א, היום / צילום: שלומי יוסף
אלשיך באוניברסיטת ת"א, היום / צילום: שלומי יוסף

"אי אפשר למחוא כפיים על כמות כתבי האישום, אפילו אם זה עבריינים, אפילו אם זה בשחיתות ציבורית זו שגיאה ואם מה שאנחנו עושים לא יוריד את היקף השחיתות הציבורית אנחנו לא עמדנו במשימה" - את הדברים אמר מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך הערב (ד') בערב של המועדון העסקי-אקדמי של אוניברסיטת ת"א. בקשר למחליפו: "אני רוצה למקסם את הסיכוי שהמועמד הבא יגיע משורות המשטרה בניגוד למה שהיה איתי". 

בתחילת הערב התייחס המפכ"ל לכמות כתבי האישום, תוך שהוא מציין, "אם אנחנו מכפילים את כתבי האישום ולא הורדנו את כמות העבירות, לא עשינו דבר". אלשיך ציין, כי זו אחת מהנקודות החשובות ביותר, "כי היא משנה את תכנית העבודה של השוטר, התחנה והמשטרה כולה".

בתחילת הערב התייחס המפכ"ל לתפקיד המשטרה בעיניו. "תפיסת התפקיד של המשטרה היא לשעבד את כל מאמציה להוריד עבירות בסביבת האזרח הנורמטיבי". המפכ"ל ציין, כי צורת החשיבה של המשטרה השתנתה. "ראשית, הגדרנו לעצמנו, מי הלקוח שלנו, כדי להביא ערך ללקוח". המפכ"ל הבהיר, כי המשטרה היא לא ארגון עסקי "אך עדיין הוטל עלינו להביא ערך ללקוח שלנו והוא - אזרחי מדינת ישראל והבאים בשעריה".

נושא נוסף אליו התייחס המפכ"ל, הוא המכתב ששלח אתמול (ג') היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט לשר לביטחון פנים גלעד ארדן בנושא מינוי מפכ"ל חדש למשטרה או הארכת כהונתו של אלשיך בשנה נוספת וציין: "היועמ"ש מנדלביט הוא בעל הסמכות, לא אני, מעבר לזה שזה אולי נוגע בי באיזושהי צורה".

נזכיר, כי במסגרת המכתב, ביקש היועמ"ש מהשר ארדן, כי בטרם יתחיל לעסוק בנושא זה, יפנה אליו, על מנת שהוא יוכל לבחון את היבטי ניגוד העניינים הקשורים לחברי ממשלה שעניינם מצוי בחקירת משטרה ולהנחות אותו בהתאם.

מכתב היועמ"ש, נשלח בהמשך למספר פניות שהגיעו לשולחנו בעניין מינוי מפכ"ל משטרה חדש, במסגרתם נטען, כי יש לקבוע שראש הממשלה וכן שרים אחרים מנועים מלעסוק בנושא. זאת, לאור טענות לניגוד עניינים אפשרי, שיכול להתקיים בהינתן שחלקם נחקרים על ידי המשטרה.

בנסיבות אלה, קבע היועמ"ש, בהן השר לא החל כלל לעסוק בסוגיה, הטענות המועלות לניגודי עניינים כאלה ואחרים אינן רלוונטיות בשעה זו. בהתאם ולאור העובדה שאין ניגוד עניינים בשלב זה, ביקש כאמור היועמ"ש כי השר יפנה אליו בטרם יחל את העיסוק בנושא.

המפכ"ל אלשיך הצטרף לעמדת היועמ"ש, תוך שהוא מציין, כי "היות והוא (היועמ"ש - מ"ש) מכיר את התמונה החקירתית ואת ניגוד העניינים אני חושב שמשפטית עמדתו נדרשת".

המפכ"ל ציין במהלך הערב, כי לאחר שנתיים וחצי במשטרה, אין לו כל חרטה. "ביום השני התאהבתי בארגון הזה. בעיני זה ארגון מדהים. ביכולת שלו להשתנות. בעיקר החוויה שלי זו היכולת לגעת באזרח, שלא הייתה לי קודם.

המפכ"ל הוסיף "כי חפיפה לא כל כך קיבלתי", אבל הוא לא התלונן ואמר כי, "אחרי 27 שנים בשב"כ זה משהו אחר לגמרי הנאה צרופה".

בנוגע לפרסומים על השיחות שספק התקיימו בין ניצב יורם הלוי מפקד מחוז ירושלים לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו, המפכ"ל הכחיש את הדברים. "אין לי שום מושג על מה מדברים. אחד, אני לא מרכל עם עיתונאים על קצינים אחרים. שתיים, חלק מהתהליכים האלה אסור לדבר עליהם חוקית. שלישית, יש בעלי עניין שרוצים לגרור את משטרת ישראל לשיח שהוא מאוד לא ערכי ומאוד לא רלוונטי וסיבותיהם איתם".

מכל מקום ציין המפכ"ל, כי הוא והמערכת "מסרבים להיכנס לסחרור הזה". המפכ"ל, ציין, כי מערכת היחסים בינו ובין ניצב הלוי היא מקצועית, הם נפגשים, משוחחים בטלפון. עם זאת, הוא סירב לענות האם הוא תומך בניצב הלוי לתפקיד המפכ"ל.

בכל הנוגע לסטנדרטים במשטרה הצהיר המפכ"ל כי, "אין אף ארגון אף לא אחד, אני מכיר את כולם, שכפוף לסטנדרטים שהכתבנו במשטרת ישראל".

המפכ"ל הוסיף ואמר שמלבד מבדק מיוחד שבוחן את הנורמות של כל שוטר במשטרה ובו צריכים השוטרים לעמוד, הוסף במיוחד "לבכירים ממפקד תחנה ומעלה, בדיקת פוליגרף נוספת" וזאת, "מבלי קשר למה יצא במבדק וללא קשר לבדיקה הביטחונית שכל קצין צריך לעבור". והכל אמר המפכ"ל, על מנת "שגם הציבור יבין שאנשים עומדים בנורמות הצפויות מקצין משטרה".

מכל מקום ציין המפכ"ל, כי הוא " רוצה למקסם את הסיכוי שהמועמד הבא יגיע משורות המשטרה" וזאת, בניגוד למה שהיה איתו. המפכ"ל המשיך ואמר, כי "הדבר הטבעי והנכון זה לפתח את האנשים מתוך המשטרה".

המפכ"ל התייחס כאמור לסיכוי כי הוא יקבל שנה נוספת בתפקיד ואמר, "אני לא עוסק בשנה הרביעית מסיבה מאוד פשוטה...לא ביקשתי להיות מפכ"ל המשטרה. אני נהנה מכל רגע, אבל לא ביקשתי".

יחד עם זאת ציין, כי כל עוד יבקשו ממנו להישאר הוא ישאר, תוך שהוא מציין "אני אוהב את הארגון הזה בנפש".

בכל הנוגע לאורך הקדנציה, הביע אלשיך את דעתו כי "קדנציה של 3 שנים היא קצרה מדי".

המפכ"ל הדגיש, כי לאורך כל הקריירה שלא הוא מתעקש ש"לא להיות פרשן פוליטי. בסופו של דבר אני משרת את כל אזרחי מדינת ישראל".

בסיום דבריו, התייחס המפכ"ל לחקירות ראש הממשלה, תוך שהוא אומר "מבלי לחטוא במה שאני יכול לדבר או לא יכול, בסופו של דבר כולם מבינים שבעקבות הפרשיות הנוספות התבקשנו לעשות השלמות בתיקים שבהם הגשנו סיכומים ולא המלצות. אנחנו לא מגישים המלצות מזה שנים". עוד הוסיף, "התבקשנו לעשות השלמות ואנחנו בתהליכי השלמה ואני מניח שמהר ככל שניתן אנחנו נשלים אותם".

המפכ"ל הטעים ואמר שאין מתפקידו לחרוץ גורלות. "אנחנו תפקידנו להביא לשולחן את העובדות, את חקר האמת". בכל הנוגע לפוליטיזציה שמנסים להדביק למשטרה הביע המפכ"ל צער וציין "אני חושב שחבל שגוררים את המשטרה לדיון פוליטי. אנחנו עשינו כל שביכולתנו כדי לא להיגרר לכך".

מכל מקום ציין המפכ"ל בהקשר לסיכומים שהוגשו בעניינו של ראש הממשלה בפרשיות השונות, כי אם "יסתבר שחקר האמת שלנו הופרך זה יהיה כישלון שלנו". יחד עם זאת הוא ציין, "בסופו של דבר אנחנו אמונים על חקר האמת וממש לא על ההחלטה המשפטית".

בסיום דבריו ציין המפכ"ל כי ישראל איננה מדינה מושחתת. "כל עוד משטרת ישראל ומערכת אכיפת החוק יכולה לטפל בשחיתות באפקטיביות אין לנו מדינה מושחתת"

עוד המשיך וציין, כי "בסופו של דבר אנחנו נלחם על עמדתנו כאשר אנחנו חוששים שזה עלול להפריע למערכת אכיפת החוק להילחם בשחיתות ובפשיעה ובכל נושא אחר וככל שלא יש איזונים ובלמים שיכולים להתקיים במסגרת מערכת אכיפת החוק והם לגמרי לגיטימיים. אם נרגיש שזה משהו שיכול להשמיט את הקרקע מתחת למערכת אכיפת החוק, אנחנו נתנגד ואנחנו מיישרים קו עם הפרקליטות ומשרד המשפטים בנושא זה".