מנכ"ל מימון ישיר כבר בוחן הקמת בנק דיגיטלי של השנידמנים

הרווח הנקי של חברת המימון הצרכני זינק ברבעון הראשון כמעט פי שלושה והסתכם ב-38 מיליון שקל  • קבוצת ביטוח ישיר, שנמצאת בשליטת משפחת שנידמן, בוחנת כניסה לתחום הבנקאות הדיגיטלית

ערן וולף / צילום: מימון ישיר
ערן וולף / צילום: מימון ישיר

הגאות בהיקפי האשראי הצרכני לציבור, בדגש על מימון לרכישת כלי רכב, באה לידי ביטוי בהכנסות וברווחים שעליהם מדווחת חברת מימון ישיר, בניהולו של ערך וולף ובשליטת חברת ביטוח ישיר של משפחת שנידמן. מדוחותיה הכספיים ביטוח ישיר עולה כי הרווח הנקי של חברת המימון הצרכני זינק ברבעון הראשון של 2018 כמעט פי שלושה והסתכם בכ-38 מיליון שקל.

הכנסותיה של פעילות האשראי הצרכני של מימון ישיר (חברה פרטית, שעתידה להיות מונפקת לציבור) הסתכמו ברבעון הראשון ב-148.2 מיליון שקל - גידול חד של כ-70% ביחס להכנסות ברבעון המקביל אשתקד.

בחברה מציינים כי העלייה בהכנסות נובעת מהגידול בהיקף הפעילות של מימון ישיר ומעסקה עם לאומי קארד בתחום האשראי הצרכני, שתרמה להכנסות החברה כ-21 מיליון שקל.

פעילות מימון ישיר היא בעיקר מתן אשראי לרכישת רכב (בעיקר מיד שנייה), מתן אשראי להלוואות לכל מטרה ומתן הלוואות למטרות ייעודיות בבתי עסק שונים. החברה נהנתה ברבעון החולף גם מרווח נאה, כתוצאה מעסקה עם חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד, שהרחיבה את שיתוף הפעולה בין הצדדים.

נציין כי בזמן שמימון ישיר צומחת במהירות בהיקפי הפעילות וברווחיה, במערכת הבנקאית נשמעים באחרונה קולות בדבר הסיכון הגובר באשראי הצרכני, המתבטא בעלייה בהפרשות להפסדי אשראי, כשבקרב הבנקים יש כאלה שכבר "הורידו את הרגל מהגז" לאחר שנים של צמיחה חדה.

אשראי להצלחה תוצאות מימון ישיר ברבעון הראשון
 אשראי להצלחה תוצאות מימון ישיר ברבעון הראשון

המחשה נוספת לסיכון הגובר בתחום ניתנה היום בדוח שפרסם בנק ישראל, שלפיו 15% מנוטלי ההלוואות מקרב משקי הבית הם בעלי הסתברות גבוהה להיקלע לקשיים בפירעון.

צמיחה שנתית של 46% בהכנסות

התוצאות החזקות של מימון ישיר ברבעון הראשון מגיעות לאחר שב-2017 רשמה החברה צמיחה של כ-46% בהכנסות לעומת 2016, והן הגיעו לכ-429 מיליון שקל, וגם עלייה של כ-24% ברווח הנקי, שהסתכם בכ-67 מיליון שקל. הצמיחה באה לידי ביטוי גם בתיק האשראי של החברה, כשנכון לסוף הרבעון הראשון, היקפו של התיק שלא הומחה לצדדים שלישיים הסתכם בכ-1.6 מיליארד שקל.

שוק המימון החוץ-בנקאי, שנמצא בשנים האחרונות בצמיחה מהירה, אגב הריביות הנמוכות ולצדן היצע אדיר של כסף המחפש אפיקי השקעה, קיבל היום תמרוץ נוסף. מדובר בדבריו של מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, שלפיהם שר האוצר משה כחלון, יגדיל את מגבלת "חוק נאוי", באופן שיגדיל את תקרת גיוסי האג"ח של חברות אשראי חוץ-בנקאי מסכום של 2.5 מיליארד שקל ל-5 מיליארד שקל, כשלדבריו, בעתיד המגבלה תועלה עוד. מהלך זה נועד לאפשר לגופים החוץ-בנקאיים לתת אשראי גדול יותר לציבור, בתקווה שאלה יהוו תחרות טובה יותר למערכת הבנקאית.

עלייה ברווחיות ביטוחי הרכב

לצד ההחזקה במימון ישיר (61.5%), מחזיקה החברה האם ביטוח ישיר גם בחברת הביטוח הישירה איי.די.איי ביטוח (48.5%) ובחברת הנדל"ן המניב אדגר (60.7%), שפועלת במדינות ישראל, בלגיה, פולין וקנדה.

ביטוח ישיר רשמה ברבעון הראשון השנה רווח כולל המיוחס לבעלי המניות בהיקף של כ-46.6 מיליון שקל, לעומת 38.9 מיליון שקל ברבעון המקביל. החברה האם של הקבוצה, צור שמיר (שנמצאת בשליטת משפחת שנידמן), רשמה בתקופה זו עלייה ברווח הכולל המיוחס לבעלי המניות, מ-24.3 מיליון שקל ברבעון הראשון אשתקד ל-29.9 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2018.

תוצאותיהן של שתי חברות ההחזקה שמובילים מוקי ודורון שנידמן, הושפעו לחיוב גם מעלייה משמעותית ברווחיות ענפי רכב, רכוש וביטוח חיים בחברת הביטוח המצליחה איי.די.איי, שחווה בימים אלה החלפת מנכ"ל (קובי הבר מלאומי יחליף את רביב צולר, שהצליח מאוד בכהונה של עשור בראש החברה).

חברת הביטוח רשמה ברבעון הראשון רווח כולל לאחר מס של כ-50 מיליון שקל - כ-23% יותר מאשר ברבעון המקביל אשתקד - וזאת בצל שיא בפרמיות שגבתה ממבוטחים, ושחצו לראשונה את הרף של 700 מיליון שקל ברבעון.

מנכ"ל מימון ישיר כבר בוחן הקמת בנק דיגיטלי של השנידמנים / רון שטיין ועירית אבישר

קבוצת ביטוח ישיר, שנמצאת בשליטת משפחת שנידמן, בוחנת כניסה לתחום הבנקאות הדיגיטלית באמצעות החברה הבת מימון ישיר. בימים אלה בוחן ערן וולף, מנכ"ל החברה הבת מימון ישיר, את הסוגיה. בין השאר נודע ל"גלובס" כי הוא אף טס לחו"ל ונפגש עם כמה בנקים בעולם, במטרה להכיר לעומק את פעילות הבנקאות הדיגיטלית.

וולף מקדם את הבחינה האמורה, שעדיין נמצאת בשלבים ראשוניים, כשהחברה עוד לא הכריעה כיצד תפעל בעניין. במימון ישיר ציינו היום כי הם "לא מגיבים בשלב זה".

וולף מקדם את בחינת ההקמה של בנק דיגיטלי בהמשך לפנייה שנעשתה לחברת מימון ישיר ולגורמים נוספים בשוק מצד הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, שם מקווים שיקימו בנק דיגיטלי ויביאו בשורה חדשה לתחרות בענף הבנקאות, כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס".

מימון ישיר היא הסטארט-אפ הפיננסי המצליח השלישי של משפחת שנידמן, לאחר שניים שקדמו לה: חברת הביטוח הישירה איי.די.איי, שנסחרת בבורסה לפי שווי מרשים של כ-3.1 מיליארד שקל, ופעילות הביטוח הישירה בעולם, שאותה נאלצה הקבוצה לממש ברווח, אבל הרבה לפני שתיכננה (וזאת בשל לחצים מספקי אשראי של הקבוצה, בימי המשבר הפיננסי של 2008).

התוצאות הכספיות החזקות של מימון ישיר באות בהמשך ישיר למגמה שהציגה גם בסיכומה של שנת 2017, שבגינה נהנה המנכ"ל וולף מתגמולים שהתקרבו לעלות של כ-7 מיליון שקל, וזאת לאחר שבשנת 2016 הסתכם שכרו בעלות של כ-4.6 מיליון שקל.