מכתב יפה ללא תועלת

המכתב שכתב מנדלבליט לארדן חסר תוחלת. אף שר לא יציית לו כל עוד ביבי עומד בראש הממשלה

היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף
היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף

מכתב יפה כתב היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לשר לביטחון פנים גלעד ארדן בעניין התערבות ראש הממשלה במינוי מפכ"ל המשטרה - יפה, אבל חסר תוחלת. כי על ראשו של מנדלבליט עצמו מרוחה חמאה רבה, וכי אף שר לא יציית להנחיותיו כל עוד ביבי עומד בראש הממשלה ולא יושב על ספסל הנאשמים.

היועץ יחקור ויכתוב מכתבים

יפה עשית, מנדלבליט כאשר הורית אתמול במכתב לגלעד ארדן "כי טרם תחילת העיסוק בנושא מינוי מפכ"ל חדש, תפנה אל הח"מ על-מנת שאוכל לבחון את היבטי ניגוד העניינים הקשורים לחברי ממשלה שעניינם מצוי בחקירת משטרה, ולהנחות בהתאם". זה יפה במיוחד כי אתה עצמך מונית לתפקידך במהלך של ניגוד עניינים ברור ומובהק.

פורמליסטיקה ומציאות

נעזוב רגע את הפורמליסטיקה ונעבור אל עולם המציאות. הרי אתה, מנדלבליט, היית במשך כמה שנים מזכיר ממשלת ביבי. כלומר, אתה יודע פוליטיקה מהי. אתה גם יודע מציאות מהי. אז איך לדעתך ניתן לאכוף את ההוראה שבמכתבך לארדן? אתה באמת חושב שגלעד ארדן, בחור פשוט למדי, יפנה אליך, ולא לביבי?

כללי הכדאיות

יכול להיות שהשרים יצייתו לך, מנדלבליט, אבל רק אם וכאשר ביבי יישב, או על ספסל הנאשמים או בכלא. לפני שזה יקרה, הכול יישק על-פיו, ולא על-פי הנחיותיך והוראותיך. כי אנשים בכלל, ופוליטיקאים בפרט, נוהגים על-פי כללי הכדאיות. הם שואלים וישאלו עצמם, מה כבר יכול לקרות אם לא אציית להנחיות היועץ? התשובה היא כלום. והשאלה הבאה, המובנת מאליה: מה יקרה אם אני, השר, אפעל נגד ביבי? והתשובה היא סיכון של קריירה פוליטית. די ברור, מנדלבליט, מה יחליטו השרים.

ראש עם חמאה

מה גם שלמרבית הצער הראש שלך עצמך, מנדלבליט, מרוח בשכבות עבות של חמאה. קודם כל, ניגוד העניינים במינוי שלך. שנית - הדרך בה אותו ניגוד בא לידי ביטוי במילוי תפקידך. איפה כתב האישום? לא, לא רק של ביבי - אבל נגד אשתו שרה? לפני יותר משנתיים קיבלת המלצות מהמשטרה להעמידה לדין. מה עשית? מחקת לה את רוב סעיפי האישום. נשאר אחד. והוא עדיין על שולחנך, במקום להיות נדון בבית המשפט. למה שמישהו יקבל ברצינות את הנחיותיו של יועץ כמוך?

סיוע מערוץ 10

וכמובן גם לביבי יש כמה תיקים, שאתה סוחב אותם אל הלא נודע. התיקים אתה מנסה ליצור את הרושם שיש צורך בחקירות נוספות למען הגעה "לחקר האמת". למה נדמה לי שהאמת שאתה תוציא מהחקירות היא ש"לא כצעקתה", שסעיפים כאלה ואחרים "אינם בתחום הפלילי"? "שאין מספיק ראיות"? מה אגיד לך, אדוני היועץ? שתתן קצת יותר גז, כשאני מבין שתמשיך לשגר מכתבים חסרי משמעות? ואולי תפתיע אותנו ותנהג כמו יועץ משפטי?