חיסכון של מיליונים: מהלך להורדת מחירי התרופות יוצא לדרך

שר האוצר כחלון חתם על צו שיוביל להפחתת מחירי התרופות, בעקבות שינוי במודל הפיקוח עליהן • לפי ההערכות, השינוי עשוי להוביל להוזלה ממוצעת של כ-5% במחירי התרופות היקרות ולחיסכון של 200-150 מיליון שקל לציבור

תרופות / צילום: שאטרסטוק
תרופות / צילום: שאטרסטוק

שר האוצר משה כחלון חתם היום (ד') על צו שיוביל לשינוי במודל הפיקוח על תרופות מרשם. לפי הערכות באוצר ובמשרד הבריאות, השינוי עשוי להוביל להוזלה ממוצעת של כ-5% במחירי התרופות היקרות ולחיסכון של 200-150 מיליון שקל לציבור.

השינוי הוא פרי עבודה של משרדי האוצר והבריאות בשנתיים האחרונות, שבמרכזה רפורמה במנגנון קביעת המחירים המרביים של מחירי תרופות המרשם בישראל. הרפורמה היא תוצאה של עבודת מטה שכללה גיבוש המלצות על-ידי צוות בין-משרדי, עריכת מספר שימועים והתייעצויות עם השטח וקיום למעלה מ-5 ישיבות של ועדת המחירים.

ההמלצות כוללות בין השאר הידוק פיקוח על תרופות מקור יקרות שאין להן תחרות בשוק; והקלה ברגולציה ורמת פיקוח על תרופות גנריות זולות שכן יש תרופות מתחרות בשוק.

כיום מחירי התרופות נקבעים על-פי מחיר ממוצע במדינות נבחרות באירופה, אך מעתה תהיה הפרדה באופן הפיקוח על תרופות מקור ותרופות גנריות, ובמקביל יופחת הפיקוח במקרה שהשוק לא מצדיק פיקוח הדוק.

כחלון מסר בהודעה לעיתונות כי "מהלך זה מהווה חלק משורת צעדים שקידמנו ב-3 השנים האחרונות לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית בישראל. בין צעדים אלה ניתן לציין תוספות תקציביות חסרות תקדים והכנסת שירותים חדשים כגון טיפולי שיניים לנוער וקשישים, הגדלת סל התרופות בסכום הגבוה ביותר אי-פעם, תנופת פיתוח בבתי החולים ותקציבים משמעותיים לקיצור תורים. נמשיך לחזק את מערכת הבריאות הציבורית בישראל ולפעול למען ציבור החולים".