דרושות חברות ישראליות עם הכנסות של 20 מ' ד' בשנה

Oxx, קרן הון סיכון בריטית, מתכוונת להשקיע בחברות תוכנה מקומיות בתחומי ה-B2B • שותף מנהל בקרן: "אנחנו מתכוונים להשקיע בכל חברה בין 5 ל-20 מיליון דולר"

חברת Oxx, קרן השקעות בריטית חדשה, שמה על הכוונת חברות הייטק ישראליות, היכולות להציג רזומה של מכירות משמעותיות. כעת נחשף כי הקרן מתכוונת להשקיע במספר חברות תוכנה ישראליות בתחומי ה-B2B, עד 20 מיליון דולר בכל חברה. מנהל שותף בקרן הוא רי'צארד אנטון, דמות מוכרת בסצנת הסטארט-אפ הישראלית.

עד כה שימש אנטון בתפקידים בכירים בקרן Amadeus Capital Partners הבריטית, אשר השקיעה בישראל, בין השאר, בחברת הגנת הסייבר ForeScout שנסחרת בנאסד"ק, בחברת ניתוח התנהגות הגולשים Clicktale, בחברת התוכן הסלולרי Celltick, העומדת לפני הנפקה בבורסה תל אביב, ובהשקעה כושלת בחברת Power Paper שנסגרה.

קרן אוקס הוקמה בינואר 2017 על ידי אנטון הבריטי ומיקאל יוהנסון השוודי, גם הוא בכיר לשעבר בקרן אמדיאוס. בבורד שלהם יושב גם המשקיע הישראלי-אמריקאי, אורן זאב. לפני שנה אוקס סגרה את סבב גיוס הבכורה שלה בסכום של 100 מיליון דולר. בין המשקיעים ניתן למצוא את בנק British Business שהוא קרן ההון סיכון הגדולה בבריטניה, משקיעים פרטיים בולטים מבריטניה, גרמניה וסקנדינביה, והון שגויס באמצעות פלטפורמת OurCrowd הישראלית. בנובמבר האחרון הכריזה אוקס על שותפות אסטרטגית עם OurCrowd.

אנטון, שפעיל בתחום ההשקעות מאז 2004, מתמקד בשנים האחרונות בחברות צמיחה בשלבי ביניים בתחום ה-B2B. בעבר היה יועץ בקרן Apax Partners ויו"ר ארגון ה-VC הבריטי. בעוד אנטון מתמחה בשוק הישראלי, יוהנסון מאתר השקעות באזור הנורדי וביחד הם מאתרים השקעות בבריטניה ובארה"ב. השניים פרשו מאמדיאוס, אבל לא לגמרי. אנטון עדיין משמש כנציג הקרן בחברות שגייס במקור, בראשן ForeScout, בה אמדיאוס היא עדיין מחזיקת המניות הגדולה, ובמספר חברות נוספות בארה"ב, בריטניה וספרד.

אנטון מכיר היטב את ישראל ומגיע לכאן באופן קבוע. הוא פעיל כבר שנים רבות בסצנת הטק הישראלית, מקיים קשרים עסקיים עם קרנות VC מרכזיות, מכיר את הנפשות הפועלות ואת מנטליות ההייטק הישראלי. בין השאר הוא גם נמנה עם חבר הנאמנים של אוניברסיטת תל אביב. בשיחה עמו אפשר להתרשם שבלי שום אנדרסטייטמנט בריטי, הוא נלהב לעשות עסקים בישראל.

על רקע המצב הפוליטי, אתה לא רואה קשיים בקידום השקעות בריטיות בישראל?

"היחס לישראל מאפיין אולי תחומי עיסוק אחרים, אבל בתחום הטק העניין הפוליטי לא מעסיק אנשים. יש הערכה רבה לטכנולוגיה ישראלית וזה העניין העיקרי. לקוחות עסקיים רוצים את המוצרים הטובים ביותר, פחות חשוב להם איפה הם פותחו. במקרה שלי, ככל שאני שומע יותר השמצות של ה-BDS, כך אני רוצה יותר לעשות עסקים עם ישראל".

מה מתכננת אוקס לעשות?

"החזון שלנו הוא להיות הקרן להשקעות הון הסיכון המובילה בישראל ובאנגליה בתחומים שהגדרנו: חברות שפונות לשוק ה-B2B עם תזרים הכנסות מלקוחות קיימים. אנחנו מחפשים עכשיו השקעות חדשות. עד כה השקענו בחברה השוודית Apica, ועכשיו אנחנו מחפשים השקעות חדשות בישראל. אנחנו מחפשים חברות צמיחה שנמצאות בשלבי ביניים, עם הכנסות בהיקף שבין 5 ל-20 מיליון דולר. אנחנו מתכוונים להשקיע בכל חברה סכום דומה, בין 5 ל-20 מיליון דולר. יש לנו דיל פלואו טוב עם השקעה אחת צפויה בארה"ב וכמה שקרובות לסגירה בבריטניה ובישראל".

יש סיבה להעדיף השקעה בריטית על השקעה של קרנות אמריקאיות?

"בארה"ב יש הרבה כסף בקרנות VC שמעניקות הון לשלבים הראשוניים, אבל חברות רבות נתקעות ב"עמק המוות" שבין השלבים הראשוניים לבין הבגרות. על הפער הזה אנחנו מסייעים לגשר עם שילוב של הון נוסף ושל הנחייה והיכרות של השוק. כשחברה ישראלית תרצה לעשות אקזיט או הנפקה, השווקים החזקים הם באמת בעיקר בארה"ב. אבל בתחום מכירת מוצרים ויצוא, השוק האירופאי הוא שותף סחר חזק יותר מאשר ארה"ב.

"יש לנו קשרים בינלאומיים טובים באירופה ורק השבוע הצגתי חברה ישראלית ללקוחות פוטנציאליים. זה היתרון שלנו. חברת השקעות בריטית מאוד מתאימה כהשלמה לחברות השקעות אמריקאיות. ככה זה קרה גם בפורסקאוט: אני הצגתי אותם בפני חברות מובילות בשוק הבריטי שהפכו להיות לקוחות שלהם. זה שילוב אידאלי. אנחנו נרגשים מאפשרויות ההשקעה בישראל ואנחנו גם מאוד אוהבים להביא חברות לשלב האקזיט".