על רקע האירוויזיון: קרא מבקש לזרז פסה"ד על פיצול התאגיד

שר התקשורת פנה ליועמ"ש בבקשה כי יפנה לבג"ץ ויבקש ממנו לזרז את הכרעתו בסוגיה • לפני כשנה הוציא בג"ץ צו שעצר את פיצול תאגיד השידור, ואחד החששות הוא שאם התאגיד אכן יפוצל, כפי שמבקשת הממשלה, הוא לא יוכל להיות חבר ב-EBU שאחראי לאירוויזיון

שר התקשורת איוב קרא / צלם: תמר מצפי
שר התקשורת איוב קרא / צלם: תמר מצפי

שר התקשורת איוב קרא פנה היום (ג') ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בבקשה כי זה יפנה לבג"ץ ויבקש את "הכרעתו בעתירה התלויה ועומדת בעניין הקמת תאגיד החדשות מזה כשנה".

קרא תולה את פנייתו בסוגיית אירוח האירוויזיון, אותו אמור להפיק ולשדר בשנה הבאה תאגיד השידור הציבורי "כאן". "למשרדי הובהר, באמצעות פגישה שהתקיימה בנושא עם מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ, כי בתוך כחודש ימים הוא נדרש לחתום על חוזה עם מפיק האירוע. כמו כן הובהר בפגישה כי על-פי תקנון איגוד השידור האירופי, תנאי להשתתפותו של תאגיד השידור בתחרות הוא קיומם של שידורי חדשות בתאגיד. לפיכך", כותב קרא, "לפסיקת בג"ץ ישנה חשיבות מכרעת בעניין שידור התחרות".

כזכור, בסמוך לעלייתו של תאגיד השידור לאוויר, במאי אשתקד, חוקקה הממשלה בהליך מזורז חוק שקבע כי תאגיד השידור יפוצל לשני גופים נפרדים, כך שהחדשות יסופקו לתאגיד "כאן", שבראשו עמודים קובלנץ והיו"ר גיל עומר, על-ידי תאגיד נפרד שיוקם לצורך העניין. החוק אושר בכנסת, אך מיד לאחר אישורו הוגשו לבג"ץ עתירות של ח"כ איתן כבל ושל ארגון העיתונאים, ובית המשפט הוציא צו על-תנאי שעצר את המהלך.

כחצי שנה לאחר מכן, בנובמבר 2017, דן בג"ץ בעתירות שהוגשו, ובמהלך הדיון מתחו השופטים ביקורת נוקבת על המהלך ואף הציעו למדינה "לבחון מחדש את עמדתה" בנוגע לחוק. אלא שהמדינה השיבה כי היא נותרת לעמוד מאחורי החקיקה, ומאז ממתינים הצדדים להכרעת בית המשפט, כשבינתיים התאגיד מתנהל כיחידה אחת, כפי שקבע החוק המקורי שמכוחו הוקם. קרא עצמו, שהתמנה לשר התקשורת רק לאחר אישור חוק הפיצול, הביע בעבר תמיכה גורפת בחוק.

מאז שעלה רעיון הפיצול, נשמעות טענות והערכות שלפיהן ממימושו עלול להוביל לכך שתאגיד "כאן" - שייוותר לפחות באופן פורמלי ללא שידורי חדשות ואקטואליה, מכיוון שאלה יסופקו לו על-ידי תאגיד נפרד - לא יוכל עוד להיות חבר ב-EBU, איגוד השידור האירופי. עניין זה עלול להשפיע, מלבד על נושא האירוויזיון, גם על יכולתו לרכוש בעתיד את זכויות השידור של המונדיאלים הבאים (ל-EBU יש הסכם עם פיפ"א גם לגבי מונדיאל 2022).

בסיום פנייתו כותב השר קרא ליועמ"ש מנדלבליט כי אם לא תתקבל הכרעה בזמן הקרוב, "נבקש להתייעץ אתך בנוגע לשאלה האם חוסר הוודאות באשר לזהותו של הגורם המייצג את מדינת ישראל בתחרות האירוויזיון, מונע בשלב זה קבלת החלטות ארגוניות ותקציביות".