אחרי 226 שנים: נשיאה ראשונה לבורסה של ניו-יורק

סטייסי קנינגהאם, סמנכ"לית התפעול של בורסת ניו-יורק, תהפוך לנשיאה ה-67 של הבורסה

סטייסי קנינגהאם / צילום: רויטרס
סטייסי קנינגהאם / צילום: רויטרס

בורסת ניירות הערך של ניו-יורק (NYSE) עומדת לזכות במנהיגה הראשונה ב-226 שנות קיומה.

סטייסי קנינגהאם, סמנכ"לית התפעול של בורסת ניו-יורק, תהפוך לנשיאה ה-67 של הבורסה. קנינגהאם תיכנס לתפקיד ביום ו', ותחליף את תומס פארלי.

בעקבות הודעתה של NYSE, יעמדו נשים בראש שתי בורסות המניות הידועות ביותר בעולם: NYSE ונאסד"ק. עדינה פרידמן התמנתה למנכ"לית נאסד"ק בינואר 2017.

קתרין קיני כיהנה כנשיאה משותפת של NYSE בשנות האלפיים, אך באותה העת עמדו בראש הבורסה שורה של מנכ"לים.

מינויה של קנינגהאם מתרחש בעוד חברות בוול סטריט מתמודדות עם תנועת #MeToo ומנסות להוכיח כי הותירו מאחור את התרבות הגברית של העבר.

קנינגהאם החלה לעבוד בבורסת ניו-יורק ב-1994 במשרת סטודנט בחופשת הקיץ. "אהבתי את המקום מהרגע שהגעתי, ועכשיו אני נרגשת לעמוד בראשו", היא אמרה בריאיון.

כשהצטרפה לחברה היו שירותי הנשים בקומה השביעית ממוקמים בתא טלפון ישן. לגברים היו שירותים "מלכותיים" בצמוד לשירותי הנשים, עם ספות וכל הפינוקים, כולל שרת במשרה מלאה בחדר האמבטיה. כיום שירותי הגברים והנשים זהים זה לזה.

למרות שם המותג הבולט של NYSE, מעמדה הנוכחי של הבורסה חלש בהרבה משהיה בתחילת הקריירה של קנינגהאם.

בשנות התשעים פעל שוק המניות האמריקאי כדואופול שהורכב מ-NYSE ונאסד"ק, ואולם המסחר של NYSE המה מאלפי ברוקרים, פקידים וסוחרים.

אך התקנות החדשות באמצע העשור הראשון של שנות האלפיים, ועליית הסחר האלקטרוני ניפצו את הדואופול הזה. עקב כניסתם של מספר רב של מתחרים חדשים, התכווץ הנתח של NYSE בשוק המניות מקרוב ל-40% לפני עשר שנים ל-22% בלבד באפריל השנה, על פי חברת המחקר Tabb Group. ביום מסחר טיפוסי לא עולה מספר האנשים באולם המסחר של NYSE על כמה מאות בלבד.

קנינגהאם תירש כמה אתגרים גדולים. NYSE נמצאת בשנה השלישית של תוכנית פריסת טכנולוגיה - שסובלת מבעיות ומעיכובים חוזרים ונשנים - ושנועדה לחדש את המערכות המתיישנות של הבורסה. בחודש שעבר, לאחר הוספת פלטפורמת Pillar לבורסת הדגל של NYSE, נאלצה הבורסה להשעות זמנית את המסחר במניות אמזון ואלפאבית, החברה האם של גוגל, בשל תקלה.

קנינגהאם בת ה-43 בילתה את כל הקריירה שלה בעולם המסחר במניות. שנתיים לאחר עבודת הקיץ שלה כסטודנטית ב-1994, היא החלה לעבוד באולם המסחר האגרסיבי והרועש כאחת מכ-35 נשים בקרב כ-1,300 גברים. היא התחילה כפקידת אולם מסחר שמקבלת הזמנות ומתרוצצת הלוך וחזור מהתא שלה. לאחר מכן הפכה לעושת שוק, או "מומחית" בז'רגון של NYSE, והייתה ממונה על פרסום מחירי הקנייה והמכירה של מספר קטן של מניות. בשנים 2007-2012 עבדה קנינגהאם בנאסד"ק. ב-2012 חזרה ל-NYSE.

בתוך פחות משנה קודמה קנינגהאם לתפקיד מנהלת מכירות וקשרים, וב-2015 מונתה לסמנכ"לית התפעול.

בנאום שנשאה במועד מוקדם יותר השנה, היא אמרה כי שאבה השראה ממוריאל סיברט, האישה הראשונה שהחלה לעבוד באולם המסחר של NYSE ב-1967. היה זה עבור סיברט ש-NYSE הפכה את תא הטלפון הישן לשירותי נשים.

ת"ז: סטייסי קנינגהאם

גיל: 43

השכלה: הנדסת תעשייה

עוד משהו: אוהבת לבשל ולמדה כמה חודשים בבי"ס לבישול