מי ימשיך לממן את הגלגל?

שני גרפים הפותחים חלון להמשך ההיצע על החוב החשוב בעולם

דולריזציה / צילום: שאטרסטוק
דולריזציה / צילום: שאטרסטוק

האם הרעה באמת תפתח מן החזית הזו? אינני יודע, אך הסיכויים לכך גדלים כל חודש בחודשו. זו הסיבה לסדרת הדעות על הנושא. למעשה, ניתן לומר, שמבחינות רבות, הגענו לאחת מנקודת ההכרעה הפיננסיות הגדולות בהיסטוריה. הנקודה שבה צריכים הבנקים המרכזיים, והמדינות העומדות מאחוריהם, להחליט מה לעשות כאשר מה שקיוו שיקרה, מתגשם.

מאז קריסת בועת הדוט-קום ב-2000 (אגב, מאז 1987 אבל זה כבר עניין אחר...) הכיוון המחשבתי השלט אצל ה-"קובעים" הוא של הרחבה, הדפסה, וכל מעשה קסם אחר, על מנת לדחות את הבעיה הפיננסית המרכזית הגדולה ביותר מאז שניתק הקשר בין הדולר לזהב, ב-1973: איך למנוע קטסטרופה, משפל כלכלי, שיגרום לעצירת הכלכלה החיה על בסיס חוב (אשראי) שאין לו גיבוי בצמיחה אמיתית.

הגלגול האינסופי והגדל של החוב קדימה, מרמת הפרט ועד רמת הממשלות, האיץ ב-2000 וב-2007-9 כאשר היה גם צורך להציל מניפוץ בועות. ועכשיו, כאשר הגענו שוב למצב של יציבות יחסית, ומצב שיש בו הגיון של ספיגה ולא הרחבה, הפחד הגדול מתגובה לא מדודה מתחיל לחלחל במוחם של אותם קובעים. ברור שאינני בקי בדיוניהם הקדחתניים של אלו, ומה שאני יכול לומר מבוסס אך ורק על האמת האובייקטיבית היחידה והוא ה-"מחיר".

זה של המטבע החשוב בעולם, הדולר, וזה של החוב המדינתי האמריקאי, ובמיוחד זה של ה-10 שנים, כאשר אגרת זו מהווה את הבסיס העיקרי למימון הפעילות המשקית בארה"ב, ובהשלכה, על הרבה מן הנעשה כלכלית בעולם. לפני שנסתכל על תנועת אותו מחיר, הנה גרף מעניין במיוחד, מבית בלומברג:

משה שלום - תשואות
 משה שלום - תשואות

המסר של גרף זה ברור ופשוט: היום, האג"ח של 10 שנים האמריקאי מניב הכי הרבה תשואה מכל אג"ח מדינתי אחר בעולם עבור אותה תקופה. לא רק זאת, אלא שגם האג"ח ל-5 שנים בעל תכונה דומה! בשפה אחרת: שני האג"חים האלו ירדו פלאים, ומציגים מצב של היצע יותר מאשר ביקוש, וזאת באופן קיצוני בהשוואה לעולם. השלכות: הריבית הפדראלית על הדולר חייבת, מתישהו, לשקף זאת, ושנית, נשאלת השאלה הגדולה הבאה: אם יוצא כסף מן השוק הזה, לאן הוא הולך? ואיך ארה"ב תמשיך לממן את חובה הגדל ללא הרף? על ידי הדפסה שאותה התחייבה לא לבצע יותר?

ועכשיו מבט על המחיר עצמו, על בסיס גרף יומי של החוזים על אותו אג"ח מדינתי:

משה שלום - מחיר
 משה שלום - מחיר

ירידה גדולה כבר אמרנו? הסגמנט מ-אוגוסט 2017, ועד עתה, מציג זאת היטב, כאשר עוצמתה של הירידה, והמגמה היפה במיוחד שלה (שיאים ושפלים רציפים יורדים), מראים היטב את השכנוע העצמי הגדול, יחד עם ההתמדה הראויה לציון, של המוכרים.

המחיר כבר נמצא סביב 118, כאשר אנו מדברים על תשואה של מעל 3%.

יש הרואים בעובדה שהמומנטום (1 סגול) נמצא כבר בחצי הדרך מן התחתית האחרונה שלו, לכיוון ה-0, ושיש "הכנה" לסטייה חיובית בזרימת ההון (2 סגול), ובכן, יש הרואים בשני סימנים טכניים אלו רמזים של חיוב חדש קרוב. ייתכן, אבל רמזים אלו יהיו בעלי משמעות רק כאשר נראה שינוי במחיר עצמו, וזה, בינתיים, לא יקרה עד שלא נראה פריצה מעל השיא הקודם, דהיינו סביב 119.7.

אם נראה את המשך התחזקותו של הדולר יחד עם מה שראינו עד עכשיו בחוב, כמכלול משפיע אחד, נוכל לומר בוודאות דבר אחד: השוק מתמחר עלות מימון של חוב-אשראי הולכת וגדלה. האם זה מחזק צד מנייתי? האם זה מסכן תקציבים מדינתיים שחלקו היחסי של תשלום הריבית גדל גם הוא?

כל אחד מן הקוראים כאן מספיק נבון ומשכיל על מנת להסיק את מסקנותיו. מה שאני יכול לומר כדעתי היא שכאשר הפד מתחלף, ויש לנו התחייבות פוליטית של מלחמת סחר לגידול התעסוקה בארה"ב, יחד עם משברים גיאופוליטיים פוטנציאלים חריפים המביאים לעליית מחירי התשומות, ועל ידי כך לעלייה באינפלציה, יכולת פתיחת הברזים, פעם נוספת, תהיה הרבה יותר מוגבלת בכמות, באיכות, ובאוך הנשימה שלה.

■ משה שלום - מנתח שווקים פיננסים. 

*** אני מנתח שווקים פיננסיים, ולא יועץ השקעות מורשה. יובהר ויודגש כי כל האמור בכתבה, בניתוח שווקים זה, או בדוא"ל המוגש כאן, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, או המשתמש בחומר, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו. במידע, בניתוחים, בכל האמור כאן, או בחלקיו, אין, בכל אופן שהוא, חוות דעת, או העדפה, אשר אמורה להביא להשקעה כל שהיא במכשירים, כלים, ניירות ערך, או כל נכס פיננסי או אחר. יובהר ויודגש עוד, כי על הקורא, או המשתמש, לבדוק את המידע המתפרסם כאן, לאמת אותו, ולבחון את מידת התאמתו לצרכיו, להעדפות ההשקעה שלו. כמו כן, אין בחומר הכתוב, או המוצג, כדי להבטיח רווח, או תשואה, מכל סוג שהוא. יובהר, ויודגש עוד, כי במידע הנמסר כאן, עלולות ליפול טעויות, וכי אפשר שיחולו בו שינויים המתחוללים ללא אתראה מוקדמת. אפשר שגם יימצאו סטיות, בשיעור כזה או אחר, בין המתואר, או המצוין, בחומר הכתוב, לבין מצב הנכסים בפועל. יודגש ויובהר עוד, כי קבלת ההחלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב בניתוחים המוצגים כאן, או על סמך נתוני שוק המוצגים בכתוב, היא על אחריותו של הקורא, או המשתמש, בלבד.