ח"כ לוי חושש מהשתלטות עוינת של תעשיית המלט הטורקית

בעקבות ראיון במגזין G, בו התריע מנכ"ל נשר על יבוא מלט במחירי היצף, פנה לוי ליו"ר ועדת הכספים כדי לקדם דיון מיוחד בנושא

ח"כ מיקי לוי ממפלגת יש עתיד מקדם דיון מיוחד בוועדת הכספים של הכנסת בעקבות מה שהוא מגדיר "האיום שנשקף לתעשיית המלט הישראלית בעקבות היבוא מטורקיה". זאת, כשברקע גם המשבר המדיני החריף בין ישראל לבין טורקיה בעקבות הרג של עשרות פלסטינים בגבול רצועת עזה בשבוע שעבר.

המהלך של לוי מגיע בין השאר בעקבות הריאיון של מנכ"ל יצרנית המלט נשר, האלוף (במיל') משה קפלינסקי, בערב חג השבועות למוסף G של "גלובס". קפלינסקי הזהיר בראיון מפני היבוא הנרחב של מלט מטורקיה, בידי חברת הבת של מספנות ישראל סימנט איי.אס, באופן שמאיים על היצור המקומי. לדבריו, המלט המיובא נמכר בשוק הישראלי מחירי היצף, ובאופן שעשוי למוטט את יצרנית המלט הקטנה מלט הר טוב וליצור תלות של המשק הישראלי במלט טורקי.

"אני חושש מהשתלטות עוינת של התעשייה הטורקית, שהיא תעשייה שמקבלת סבסוד מצד הממשלה הטורקית, על הכלכלה הישראלית וזאת תוך הצפת השוק הישראלי במוצרים זולים", אמר היום ל"גלובס" ח"כ לוי. "הפטנט של הטורקים מוכר: הם משתלטים קודם כל על השוק במחירים נמוכים, הורסים את היצור המקומי ולאחר מכן מעלים מחירים על המוצרים שלהם. אני מבין את הצורך בקיום תחרות בשוק, אך עלינו למצוא את האיזונים הנכונים ולוודא שבשעת משבר עתידי, לא ייווצר מצב שהמשק הישראלי יישאר בלי אספקה סדירה של מלט".

ח"כ לוי פנה ליו"ר וועדת הכספים, משה גפני בבקשה לזמן דיון דחוף בסוגיה, וציין כי ההיצף של השוק הישראלי במלט טורקי נמשך מאז אמצע 2016. בנוסף ביקר לוי את משרד הכלכלה על כך שהוא דוחה את ההחלטה על הטלת היטל שיגביל את יבוא המלט. בכך, טוען לוי, נשקפת סכנה לעתיד פעילותו של מפעל מלט הר טוב שמעסיק כ-120 עובדים.

בשבוע שעבר הודיע הממונה על היטלי הסחר שבמשרד הכלכלה, דני טל, על דחייה נוספת בגיבוש ההמלצה אם להטיל או לא היטל היצף על מלט. טל חוקר את החשד ליבוא בהיצף בעקבות תלונה שהגישה היצרנית מלט הר טוב שמזהירה כי המשך היבוא בתנאים הנוכחיים יוביל לסגירת המפעל שליד בית שמש ולפיטורי כ-120 עובדיו. "גרירת הרגליים של הממונה על ההיטלים נותנת לגיטימציה לטורקיה להמשיל ולהשתלט על שוק המלט הישראלי ולדחוק את היצרנים המקומיים", טוען לוי.

בחודשים האחרונים טל פרסם דוח ביניים בנושא, ולמרות שקבע כי יש סימנים ליבוא בהיצף, הוא החליט שלא להטיל היטל זמני. הדוח הסופי בנושא צפוי להתפרסם בסוף יולי ואז תועבר הסוגיה להכרעת שר הכלכלה, אלי כהן ושר האוצר, משה כחלון.

לדברי לוי, על ועדת הכספים של הכנסת לפעול בתקיפות לפתרון המשבר שפוקד את יצרניות המלט המקומיות, וזאת כפי שהיא פעלה במשברים קודמים שבהם נעשה יבוא של סחורות מטורקיה באופן שאיים על התעשייה הישראלית.

מדובר במקרים שבהם המדינה נאלצה להגביל יבוא של כבלי נחושת, כדי להציל את הפעילות במפעל סינרג'י שבשדרות, כמו גם יבוא של זכוכית שטוחה מטורקיה, כדי למנוע פגיעה במפעל פניציה שבאזור התעשייה ציפורית בצפון.

מחברת סימנט איי.אס נמסר בתגובה כי "מסתבר שלחוצפת המונופול אין גבול וחבל שיש חברי כנסת שנופלי בכך. מונופול כמו נשר, שנשלט בידי אוליגרך רוסי שיושב בלונדון וחילק בשנה החולפת דיבידנד בגובה של 300 מיליון שקל על חשבון הציבור הישראלי מנסה להלך אימים על ממשלת ישראל ועל כנסת ישראל ולמנוע תחרות שתיטיב עם הציבור הישראלי. זאת, בזמן שרק בשנה וחצי האחרונות יבוא מונופול נשר קלינקר (חומר הגלם המשמש את תעשיית המלט) מטורקיה בהיקף של יותר ממיליון טון ששימש אותו לגריפת רווחי העתק ועליו מתבסס מפעל הטחינה שהוא הקים.

"סימנט תמשיך ליישם את החלטת ממשלת ישראל לקדם תחרות בתחום המלט בישראל ממקורות שונים ובעיקר מיוון, למען הורדת יוקר המחיה והוזלת עלויות הבנייה בישראל".

שר הכלכלה מגיב: "החזירות נגמרה"

"בנשר צריכים להפנים שהחזירות נגמרה והתחרות התחילה. מנכ"ל נשר מעדיף לנהל מונופול בלתי מעורער ושכולנו נשלם את המחיר. להתמודד בשוק חופשי זה גדול עליו. החגיגה גמרה", כך הגיב בסוף השבוע האחרון שר הכלכלה, אלי כהן לדברים שאמר מנכ"ל יצרנית המלט נשר, האלוף (במיל') משה קפלינסקי בריאיון ל-"G" לחג שבועות, בהתייחס לקשיי התחרות עם מלט שמיובא מטורקיה.

במהלך הריאיון קפלינסקי טען כי "התחרות בפירוש לא הוגנת ועוד נגיע למצב שארדואן (ראש ממשלת טורקיה, טאיפ רג'פ ארדואן - י.א) יחליט אם ישראל תבנה גדר בגבול מצרים או תשפץ מסלולים בבסיסים של חיל האוויר".

יש לציין כי עם גמר הבדיקה שמקיים בנושא זה הממונה על היטלי הסחר שבמשרד הכלכלה, שר הכלכלה כהן ושר האוצר, משה כחלון, שניהם ממפלגת "כולנו" יידרשו להחליט אם לחתום על צו שיגביל את יבוא המלט מטורקיה.

כהן נמנע עד כה מביקור במפעל נשר ברמלה וזאת כל זמן שהחקירה בנושא נמשכת. בינתיים, מנכ"ל החברה קפלינסקי מדווח על ירידה משמעותית בנתח השוק שלה בעקבות הימשכות היבוא של מלט זול.