היום שאחרי הרפורמה בחח"י: מי ישלם את התוספת הפנסיונית?

מדובר בתוספת של 1,250 שקל שתשולם לקצבת הפנסיה החודשית שיקבל כל אחד מ-2,800 העובדים שיפרשו מהחברה בעקבות ההסכם ותוספת של 1,700 שקל לפנסיה החודשית לעובדים הנותרים

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן \ צילום: יונתן זינדל פלאש90
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן \ צילום: יונתן זינדל פלאש90

המדינה עדיין לא החליטה מי יממן את המס על התוספות הפנסיוניות של 2,800 עובדים בחברת החשמל, שיפרשו במסגרת הרפורמה. החלופות שעומדות על הפרק הן חקיקה חדשה שתחריג את התשלומים לעובדים מהצורך בתשלום מסים או הגדלת ההפרשות כך שהסכום נטו יישאר כפי שהובטח לעובדים, דבר שייקר את עלויות הרפורמה באופן ניכר.

כך או אחרת, מסתמן כי העובדים הפורשים יזוכו בסכומים שהובטחו להם בעת החתימה על ההסכם החדש ביום חמישי. מדובר בחלק המהותי ביותר בהסכם מבחינת עובדי חברת החשמל - תוספת של 1,250 שקל שתשולם לקצבת הפנסיה החודשית שיקבל כל אחד מ-2,800 העובדים שיפרשו מהחברה בעקבות ההסכם ותוספת של 1,700 שקל לפנסיה החודשית, לעובדים הנותרים.

על פי הבכירים ברשות המסים שהשתתפו בדיונים על הרפורמה, ברירת המחדל היא חקיקה שתקבע כי התשלום איננו אירוע מס, אך מדובר בחלופה תקדימית שהשלכותיה לא לגמרי ידועות. החלטה כזו עלולה להוביל להתנגדות ציבורית מאחר שמדובר בחקיקה מיוחדת שדואגת להסדיר את הפנסיות של המונופול הגדול ביותר במדינה. באוצר מתנגדים לחלופה של חקיקה מיוחדת, כך שהאלטרנטיבה הסבירה היא שהרפורמה תתייקר ותמומן מתקציב המדינה.

ביום חמישי הכריזו בכירי משק החשמל על הרפורמה וחתמו לעיני העיתונאים על ההסכם הקיבוצי החדש של עובדי חברת החשמל, שעוסק בהבנות בין הממשלה לעובדי חברת החשמל. עם זאת, הדרך ליישום ארוכה ומסועפת. לאחר שתיפטר המחלוקת בנוגע למיסוי של התוספות הפנסיוניות, ישנם לא מעט מכשולים נוספים העומדים בפני הרפורמה.

אחד מהם הוא אישור הרפורמה בממשלה. הקואליציה תצטרך להפגין גיבוש, אתגר לא פשוט לאור העובדה שכבר ערב חתימה על ההסכם הקיבוצי ח"כ בצלאל סמוטריץ' ניסה לעצור את החתימה על ידי פנייה דחופה לראש הממשלה בנימין נתניהו והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. גם העובדה שנתניהו עצמו הביע לא פעם הסתייגויות בנושא הרפורמה במשק החשמל לא מקלה על אישור הרפורמה. הסתייגויות של ראש הממשלה מהרפורמה התחלקו לשני מישורים עיקריים: ביקורות של הצוות הכלכלי מטעמו, בראשות הפרופסור אבי שמחון, על מתווה הרפורמה שמשאיר את החברה כמונופול במקטע ההולכה וכן הסתייגות נתניהו לגבי אופן השגתו - ההבטחות שניתנו ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן למשוך את העתירה מבג"ץ בתמורה לקידום הרפורמה.

ל"גלובס" נודע כי נכון להיום, בצד נציגות העובדים ממתינים לקיום ההבטחה שניתנה ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לבטל את העתירה. הדבר צפוי לקראות כאשר היועץ המשפטי לבג"ץ יודיע שהמדינה מבקשת פסק דין שמבטל את פסק הדין של בית הדין הארצי לעבודה המותיר את השביתה של עובדי חברת החשמל. על פי המכתב שנשלח ממשרד המשפטים לאבי ניסנקורן בשבוע שעבר, המדינה תגיש את הבקשה לביטול פסק הדין רק לאחר אישור הממשלה בשבוע הבא ובכך תסתיים העתירה.

מה לגבי הורדת מחירים? זה לא יקרה בשמונה שנות הרפורמה. השאלה הגדולה היא האם תהי ההשפעה על הצרכן בשנת ב-2026.